دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1401 - 18:09
دانشمندان پاسخ می‌دهند؛

آیا زنان واقعاً در به خاطر سپردن کلمات بهتر از مردان هستند؟

آیا زنان واقعاً در به خاطر سپردن کلمات بهتر از مردان هستند؟
محققان همچنین دریافتند که جنسیت دانشمندان برجسته مزیت زنان را تعیین می کند. دانشمندانی که زن هستند مزیت جنسیتی بیشتری را گزارش می‌کنند، در حالی که دانشمندانی که مرد هستند مزیت جنسیتی کمتری را گزارش می‌دهند.
کد خبر : 818169

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)؛ کتاب‌های درسی و کتب علوم عامه ادعا می‌کنند که زنان در یافتن و به خاطر سپردن کلمات برتر هستند، اما آیا این درست است؟

زنان بهتر هستند. مارکو هیرنشتاین، استاد دانشگاه برگن، نروژ، می‌گوید: مزیت زن در طول زمان و طول عمر ثابت است، اما نسبتاً کوچک است.

هیرنشتاین کنجکاو است که چگونه متغیر‌های بیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی بر تفاوت‌های جنسی/جنسیتی در مهارت‌های شناختی و همچنین مکانیسم‌های مغزی نهفته تأثیر می‌گذارند.

آیا نتایج در نهایت به بحث‌های بر سر این که چه کسی بهتر است پایان می‌دهد؟

هیرنشتاین می‌گوید: تاکنون تمرکز بیشتر روی توانایی‌ها بوده است که مردان در آن برتری دارند. با این حال، در سال‌های اخیر تمرکز بیشتر به سمت زنان معطوف شده است.

ما فکر می‌کردیم زنان بهتر هستند؛ و آن‌ها هستند!

منشأ این تفاوت‌های جنسی/جنسی. طبیعت در مقابل پرورش - و عواقب بالقوه این تفاوت‌ها موضوعاتی داغ در جامعه بوده است. آیا مردان و زنان استعداد‌های متفاوتی برای مشاغل مختلف دارند؟

کتاب‌های درسی و کتب علوم عمومی نشان می‌دهد که زنان در جستجوی کلمات بهتر از مردان هستند. به عنوان مثال، هنگام شناسایی اسم‌هایی که با حرف «F» شروع می‌شوند یا کلماتی که در یک دسته بندی خاص قرار می‌گیرند، مانند میوه‌ها یا حیوانات. علاوه بر این، به عنوان یک «واقعیت» ثابت شده است که زنان در به خاطر سپردن کلمات بهتر هستند.

با این حال، نتایج واقعی بسیار متناقض‌تر از آن چیزی است که کتاب‌های درسی نشان می‌دهند: مطالعات دیگر یک مزیت زن را نشان می‌دهند، برخی مزیت مردانه را گزارش می‌کنند و برخی اصلاً هیچ مزیتی نمی‌دانند.

 بیشتر مهارت‌های فکری تفاوت‌هایی را در میانگین عملکرد بین زنان و مردان نشان نمی‌دهند یا بسیار ناچیز هستند. با این حال، زنان در برخی از وظایف برتر هستند، در حالی که مردان در برخی دیگر به طور متوسط.

این ممکن است به نظر بدیهی باشد، اما هیرنشتاین و همکارانش اشاره می‌کنند که چگونه یافته‌های آن‌ها می‌تواند در تشخیص و مراقبت‌های بهداشتی مفید باشد.

ارتباط حیاتی برای تشخیص زوال عقل

نتایج حداقل از دو جهت مرتبط هستند. اول، آن‌ها کمک می‌کنند تا روشن شود که آیا مزیت زن واقعی است یا خیر. دوم، دانستن این تفاوت جنسیت/جنس برای تفسیر نتایج ارزیابی‌های تشخیصی، که در آن توانایی‌ها اغلب آزمایش می‌شوند، مهم است.

به عنوان مثال، برای تعیین اینکه آیا فردی دچار زوال عقل است یا خیر. دانستن اینکه زنان به طور کلی در آن وظایف بهتر هستند، برای جلوگیری از عدم تشخیص کمتر زنان، به دلیل میانگین عملکرد پایه بهتر آنها، حیاتی است؛ و برای مردان: تشخیص بیش از حد آن‌ها به دلیل عملکرد پایه پایین‌ترشان.

در حال حاضر، بسیاری از ارزیابی‌ها، اما نه همه آنها، جنسیت/جنسیت را در نظر می‌گیرند.

روش متا است

هیرنشتاین و همکارانش به اصطلاح «فراتحلیل» را انجام دادند، جایی که آن‌ها داده‌های ترکیبی تمام Ph.D. پایان نامه ها، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و مطالعات منتشر شده در مجلات علمی که می‌توانستند پیدا کنند. این متاآنالیز بیش از ۵۰۰ اندازه گیری از بیش از ۳۵۰۰۰۰ شرکت کننده را در بر می‌گرفت.

محققان دریافتند که زنان در واقع بهتر هستند. این مزیت کوچک است، اما در طول ۵۰ سال گذشته و در طول عمر یک فرد ثابت است.

علاوه بر این، آن‌ها دریافتند که مزیت زن به جنسیت/جنسیت دانشمند برجسته بستگی دارد: دانشمندان زن مزیت زن بزرگتر و دانشمندان مرد مزیت زن کمتر را گزارش می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته