دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1401 - 20:15

چای سبز؛ درمانگری که گاهی مسموم می‌کند!

در کنار خواص بیشماری که برای چای سبز وجود دارد، معایب و مضراتی نیز به چشم می‌خورد همچون جلوگیری از جذب مواد معدنی و مسمومیت با کافئین!
کد خبر : 815403

به گزارش خبرگزاری آنا، اگر بدنبال رژیم غذایی سالم بوده باشید و یا حتی بدنبال وزن کم کردن و ... حتی توصیه‌هایی را از برخی افراد شنیده اید که شما را دعوت به مصرف چای سبز می‌کنند، چای سبزی که مملو از خاصیت است و از سوی دیگر شاید مصرف آن سبب بروز برخی بیماری‌ها و عوارض در بدن شود. اما این چای چه عوارض و چه خواصی در خود پنهان کرده است؟!

چای سبز؛ درمانگری که گاهی مسموم می‌کند!

چای سبز چطور بدست می‌آید؟

چای سبز از برگ‌ها و جوانه‌های کاملیا سیننسیس که فرایند پژمردگی و اکسیده شدن چای معمولی را نگذرانده به دست می‌آید.‌

می‌تواند زاد گاه چای سبز را کشور چین دانست، اما این چای در کشور‌های شرق آسیا هم درحال کشت و برداشت است و حتی در برخی موارد به سایر کشور‌ها نیز صادر می‌شود.

جالب است بدانید که چای سبز دارای انواع مختلفی است که از نظر شرایط رشد، روش‌های باغبانی، فرآوری تولید و زمان برداشت، تفاوت‌های چشمگیری دارند.

چای سبز برعکس چای سیاه فرایند اکسیداسیون (تخمیر) را طی نمی‌کند، همانطور که می‌دانید عمل حرارت دادن و خشک کردن برگ چای قبل از تخمیر، سبب حفظ کلروفیل داخل برگ می‌شود، کلروفیل نیز باعث سبز شدن رنگ برگ گیاه می‌شود. از این رو چای سبز با کیفیت نباید برگ‌های قهوه‌ای داشته باشد و پس از دم کردن این چای، باید آب جوش رنگ سبز رنگی پیدا کند.

اثرات حیرت انگیز چای سبز بر بدن

جلوگیری از سرطان به کمک چای سبز

میزان انتی اکسیدان موجود در چای سبز می‌تواند به راحتی سبب جلوگیری از سرطان شود.

چای سبز و بیماری ھای قلبی

چای سبز می‌تواند به کم شدن کلسترول‌های بد بدن و همچنین از سوی دیگر زیاد شدن کلسترول‌های خوب بدن کمک کند. 

در حقیقت چای سبز دارای ماده‌ای شیمیایی به نام "اپیگالوکاتچین سه گالیت" است که می‌تواند مرگ سلول ھا را پس از حمله قلبی یا سکته کاھش دھد. 

سلامت پوست به کمک چای سبز

آنتی اکسیدان‌ها در چای سبز، از سلول‌های پوست را در مقابل آسیب‌ها به ویژه رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند.

سلامت دهان و دندان با مصرف چای سبز

چای سبز برای از بین بردن باکتری‌های نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو بسیار مفید است.

جالب است بدانید، در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان، پیش از حضور در مراسم رسمی و مهمانی‌ها استفاده می‌کردند.

چای سبز؛ درمانگری که گاهی مسموم می‌کند!

تقویت استخوان‌ها و مفاصل به کمک چای سبز

سطح بالای فلوراید چای سبز، عمده‌ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر استخوان‌ها محسوب می‌شود و به این ترتیب درصد بالای فلوراید در چای سبز می‌تواند از استخوان‌ها و دندان‌ها در مقابل آسیب به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند. 

پیشگیری از آلزایمر با مصرف چای سبز

چای سبز سبب تقویت و تحریک فعالیت سلول‌های مغز و به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه خواهد شد. چای سبز با کاهش میزان «استیل کولین» در سلول‌های مغز مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

تاثیر چای سبز در درمان بیماری‌های کبدی

چای سبز سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد ایجاد شده توسط چربی‌های موجود در کبد می‌شود و این عملکرد مثبت، مانع از بروز بیماری‌های کبدی به ویژه سرطان کبد می‌شود.

درمان مسمومیت غذایی با مصرف چای سبز

کاتچین موجود در چای سبز سبب از بین بردن باکتری‌های مولد مسمومیت غذایی یا سم تولید شده توسط این باکتری‌ها می‌شود.

کاهش قند خون و عفونت به کمک چای سبز

چای سبز می‌تواند سبب کاهش قند خون شود و حتی استفاده از آن ممی تواند عفونت را تار و مار کند، به این صورت که، پارچه تمیزی را آغشته به چای سبز کنید و گوش خود را تمیز کنید این کار می‌تواند سبب کاهش تورم و عفونت‌های گوش شود.

از سوی دیگر این چای دارای خاصیت آرام بخشی است و می‌تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.

چای سبز؛ درمانگری که گاهی مسموم می‌کند!

عوارض نوشیدن بیش از حد چای سبز

جلوگیری از جذب مواد معدنی

چای سبز کافئین بسیار زیادی دارد و از این رو مصرف بیش از حد این چای، از جذب مواد معدنی بخصوص آهن جلوگیری می‌کند.

از این رو می‌توان گفت، مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می‌دهد.

ایجاد عصبانیت و بیقراری

مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره‌های آن وجود دارد در برخی از افراد سبب بروز علائمی همچون عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می‌شود. افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نیز نباید از چای سبز استفاده کنند و از سوی دیگر افرادی که میگرن دارند نیز باید به میزان کمی از این چای استفاده کنند.

عصاره چای سبز ممکن است برای کبد سمی باشد

بسیاری از افراد چای سبز را برای کاهش وزن و بهره بردن از خواص آن برای سلامتی مصرف می‌کنند. مصرف زیاد چای سبز اثرات معکوسی دارد و به کبد آسیب می‌رساند. اپی‌گالوکاتچین موجود در چای سبز ۱۰ درصد از عصاره‌ی چای سبز را تشکیل می‌دهد. میزان زیاد اپی‌گالوکاتچین ممکن است منجر به مسمومیت با میتوکندری و احتمالا مسمومیت کبدی شود.

مسمومیت با کافئین

مصرف بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز ممکن است منجر به مسمومیت با کافئین شود. مسمومیت با کافئین معمولا با علائمی مثل سردرد، حالت تهوع، استفراغ، لرز و تپش قلب خود را نشان می‌دهد. مصرف دوز بالاتری از کافئین ممکن است منجر به کاهش فشار خون شود و از سوی دیگر باید بدانید که مصرف بیش از حد این چای می‌تواند سبب مختل شدن کارکرد تیروئید شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چای سبز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته