در مدارس سمای یزد؛
طرح «مهارتهای زندگی» با محور حیات طیبه در ۲۵ عنوان اجرایی شد
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: اجرای طرح «مهارتهای زندگی» مبتنی بر حیات طیبه در مدارس سمای شهر یزد با ۲۵ عنوان آغاز شد.
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، سیدعلی المدرسی در نشست شورای راهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد از اجرای طرح پایلوت (آزمایشی) «مهارتهای زندگی» مبتنی بر حیات طیبه در مدارس سمای شهر یزد خبر داد و اظهار کرد: باید هدایت تحصیلی را متناسب با هر گروه سنی به تفکیک دختر و پسر و سیستم را برای ارائه این خدمت به دانشآموز و خانواده آنان طراحی کنیم، امیدواریم به بخشهایی از اهداف طراحی شده دست پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: پیچیدگیهایی که اکنون در مسیر هدایت تحصیلی وجود دارد نوع سلوک و سبک زندگی در خانوادههاست و تفاوت این موضوع در هر شهرستان و استان متفاوت است.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد خاطرنشان کرد: حرکت بابرنامه در این مسیر اهمیت دارد و در هر گروه سنی برنامهریزی اختصاصی برای حرکت به سمت تعالی، شناخت خود، توانمندیها و پیچیدگیهایی که خداوند در وجود او به امانت گذاشته، لازم است و همزمان باید با این مسئله ابزارها و وسایل برای رشد حداقلی او مهیا شده باشد.
المدرسی بیان کرد: ورود سما در حوزه مهارتی، تقویت دبیرستانها و توجه به دوره دوم در دبیرستان یک مسئله کلیدی و حساس است که اگر پایههای هدایت تحصیلی آن در دوره قبل درست طراحی و شکلگیری نشده باشد امکانپذیر نیست.
وی افزود: بهرهمندی از دیدگاه مسئولان مجموعه مدارس سما اهمیت دارد و مدارس باید به سمت معلم توانمند حرکت کنند؛ چراکه معلم توانمند میتواند در چند جهت برای دانشآموز الگو باشد.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد تأکید کرد: مدیران باید از اینکه دانشآموز با فردی مواجه شود که در اخلاق و معرفت دینی دارای نقص است، بپرهیزند؛ چراکه رویکرد جدید ما در مجموعههای سما اجرای طرح مهارتهای زندگی است که به صورت پایلوت در شهر یزد و در سطح مدارس ابتدایی آغاز و تشکیلات جدیدی برای این طرح در مدارس ابتدایی ایجاد شده است.
**منتظر تولد معیارهای جدید برای حوزه مهارت هستیم
وی تأکید کرد: ۲۵ عنوان در طرح مهارتهای زندگی مبتنی بر حیات طیبه در دوره ابتدایی را آغاز کردهایم؛ البته در مجموعه سما ازجمله شهرستانها، دبستان، دورههای متوسطه اول و دوم و هنرستانها نیاز به یک هماهنگکننده عالی برای پیگیری امور تولید محتوا و رصد اجرا داریم و هماهنگکننده عالی طرح و نماینده اجرایی معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز منصوب شده است.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد تشریح کرد: بخش بزرگ مسئولیت ما مربوط به تعالیبخشی در حوزه تحصیل دانشآموز و دیدن مکانی مانند قرائتخانه، کلاسهای تقویتی و استفاده از ظرفیتهای آموزشی و ظرفیت آموزشگاهی در مرکز استان یزد است.
المدرسی با بیان اینکه منتظر تولد معیارهای جدید برای حوزه مهارت هستیم، ادامه داد: بهعنوان مثال در شهرستان میبد، هنرستان در کنار دانشکده مهارت و کارآفرینی و بال دیگر آن در کنار مرکز رشد و فناوری ایجاد شده است.
وی با طرح این سؤال که موفقیت در حوزه سمای آموزش چیست؟ گفت: موفقیت اصلی خروجی مجموعهها به لحاظ بار فکری و اخلاقی خواهد بود و راهحل آن اصلاح ورودی است که موجب اقبال بیشتر خانوادهها میشود و مدیریت نوع ورودی نیز پیچیدگیهای خود را دارد.
معاون آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد عنوان کرد: در دبیرستان پسرانه علاوه بر ایجاد قرائتخانه، فضای ورزشی را هم ایجاد کردهاند و اینگونه برنامهریزی یعنی تغییر دادن تراز مدرسه و ما از این فضا برای اینگونه مدیریت خلّاق ایجاد و حمایت میکنیم.
استادتمام دانشگاه بیان کرد: ۱۹ مدرسه بهعنوان مدارس آموزنده ویژه انتخاب شدند و دبستان پسرانه یزد موفقیت خوبی داشته که میتوان از طرحهای تعالیبخش کیفی آن استفاده کرد.
المدرسی ابراز امیدواری کرد که همراه با حل مشکلات و دیدن نقاط ضعف و اصلاح روشها این موفقیت ها افزایش یابد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری آنا