دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل یک استارت‌آپ فرهنگی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی در کسب و کاری دیجیتال/ عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی

معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی در کسب و کاری دیجیتال  عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی
محسن همتی‌ها گفت: با استفاده از محصولات فرهنگی در استارت‌آپی بومی فرهنگ ایرانی-اسلامی را معرفی و برای عرضه کالاهای تولید داخل در بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌کنیم.
کد خبر : 814379

گروه خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا، ایجاد فروشگاه‌های آنلاین در کشورهای مختلف دنیا فرصتی را در اختیار مردم قرار داد تا برای خرید بسیاری از اقلام روزانه نیازی به خروج از محل زندگی یا کار خود نداشته باشند. سرویس‌های آنلاین به ویژه در شرایط اضطراری همانند وضعیت پیش آمده در دوره شیوع بیماری کرونا به طور گسترده‌ا‌ی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

گروه‌های مختلفی از جوانان نخبه ایرانی با ارائه ایده‌های خلاقانه استارت‌آپ‌های متنوعی را راه‌اندازی و سرویس‌های مختلفی را به عموم مردم ارائه می‌دهند. محصولات فرهنگی همواره مورد توجه ایرانی‌ها قرار داشته است و بررسی‌های میدانی نشان داده است استارت‌آپ‌های فعال در زمینه تولید این محصولات در مقایسه با بسیاری از مشاغل موفقیت بیشتری در بازار به‌دست آورده‌اند. در همین زمینه با محسن همتی‌ها، بنیان‌گذار و در حال حاضر مدیرعامل شرکت قطعه گمشده زندگی امروز و استارت‌آپ ربیع گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی در کسب و کاری دیجیتال/ عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی

**عرضه محصولات فرهنگی مورد نیاز برای ایام عزاداری در یک فروشگاه مجازی

آنا: فعالیت استارت‌آپ شما دقیقاً در چه حوزه‌ای است و محصولات خود را به چه صورت عرضه می‌کنید؟

همتی‌ها: کسب و کار ما زیاد نوپا نیست و چند سالی است که در عرضه محصولات فرهنگی در سطح کشور فعال هستیم. کار را از کم شروع کردیم و به لطف خدا امروز با طی مراحل رشد، به بلوغ مناسبی در این زمینه رسیده‌ایم. در سال ۱۳۹۹ شرکت مان را تاسیس کردیم و عملاً به بزرگترین عرضه کننده تخصصی محصولات فرهنگی در کشور تبدیل شدیم. همان سال علاوه بر خدمات یاد شده، به عرضه محصولات طب ایرانی اسلامی و خوراک ارگانیک نیز اشتغال پیدا کردیم و اهداف شرکت را به سمت تبدیل شدن به عرضه کننده قوی در راستای سبک زندگی اسلامی ایرانی پیش بردیم؛ با این اوصاف خودمان هم واقفیم که هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به یک فروشگاه سبک زندگی تراز انقلاب اسلامی تبدیل شویم.

بیشتر بخوانید:

استارت‌آپ‌ها بستر مهارت‌افزایی دانش‌آموزان را فراهم می‌کنند

وقتی پهپادهای دانش‌بنیان مشکلات کشاورزان را برطرف می‌کند/ رقیبی قدرتمند برای نمونه‌های خارجی

زمانی که این کار شروع شد، موسساتی بودند که به طور پراکنده بخشی از این کار را انجام می‌دادند؛ یا حتی سایت‌هایی بودند که بعضی از محصولات فرهنگی خاص مثل نرم‌افزار‌های اسلامی را عرضه می‌کردند. اما با همه آن تلاش‌ها باز هم نمی‌توانستند نیاز بازار و جامعه را رفع کنند. آن روز‌ها اگر کسی می‌خواست بیرق و پرچم درجه یک تهیه کند باید حتماً سری به تهران میزد. برای تهیه انگشتر فیروزه به مشهد و قم و برای تهیه پارچه قلمکاری شده به اصفهان و .... حتی برای تهیه پوشاک حجاب یا پوشاک اسلامی آقایان نمی‌توانستیم محل مشخصی را معرفی کنیم. این‌ها اشکالاتی بود که زمانی وجود داشت. حالا با در این فروشگاه محصولات گفته شده در همه کشور با یک قیمت عرضه می‌شود و هرکس در هرجا که باشد می‌تواند به این کالا‌ها در خانه خود دسترسی داشته باشد.

**شکل‌گیری استارت‌آپی نوپا با بهره‌گیری از نیروهای تازه‌نفس

این استارت‌آپ چگونه تشکیل شد؟ اعضای گروه را انتخاب کردید؟

کار این استارت‌آپ ابتدا در مغازه‌ی کوچکی در نجف آباد شروع شد، کم کم با گسترش کار روی اینترنت و رشد فروش اینترنتی، نیاز به تأمین نیروی انسانی پیدا شد. افراد زیادی در این مسیر ما را یاری کردند که از همه آن‌ها ممنونیم. با رشد کار و اضافه شدن تیم مدیریتی جوان، نیرو‌های تازه نفس و متخصص به مجموعه اضافه شدند و هرکدام مسئولیت بخشی از کار را به دست گرفتند. این نیرو‌های عزیز که انصافاً جهادی و مخلصانه زحمت کشیدند باعث شدند ربیع امروز به این جایگاه کنونی برسد. در این جا لازم است حتماً از تیم فنی سایت تشکر کنم. می‌دانم که دوست ندارند از آن‌ها نام برده شود با این حال توفیق روز افزونشان را از خداوند مسألت می‌کنم.

**آغاز فعالیت تجاری با سرمایه‌ای اندک

با چه میزان سرمایه اولیه فعالیت خود را آغاز کردید؟

همانطور که عرض کردم اصل این کار از مغازه کوچکی در نجف آباد شروع شد، آن روز با پولی قرضی توانستیم یک رایانه کوچک تهیه کنیم. فروشمان هم به صورت اینترنتی نبود. شاید بشود گفت که تنها سرمایه‌مان برای شروع ۵۰۰ هزار تومان بود؛ بیشتر توکل بر خدا بود که باعث برکت کار شد. آن نگاهی که به مسأله فرهنگ اهل بیت و شهدا داشتیم باعث رونق کار شد.

معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی در کسب و کاری دیجیتال/ عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی

**تنوع بالای کالاهای فروشگاهی نسبت به سایر استارت‌آپ‌ها

مزیت رقابتی شما نسبت به سایر استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه چیست؟

در مسیر گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی، ما چیزی به نام رقیب نداریم؛ همه به نوعی همرزم هستیم و در یک سنگر مبارزه می‌کنیم. اما تفاوت ما با این همرزمان این است که با توجه به امکانات فکری و توانایی‌های نیروی انسانی‌مان توانسته‌ایم جامعیت بیشتری نسبت به بقیه داشته باشیم و تعداد کالا‌های متنوع‌تری را نسبت به سایران عرضه کنیم. اشاره کردم که در بخش فنی این استارت‌آپ بسیار غنی است؛ از لحاظ پلتفرم ـ چه سایت‌هایمان و چه اپلیکیشن ـ در سطح بسیار بالایی قرار داریم و در راستای بهترین سایت‌های فروشگاهی بین‌المللی ارائه خدمت می‌کنیم.

ما توانایی ارائه غرفه فروش در سایت به تولیدکنندگان را داریم و همچنین سیستم افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی را نیز در فروشگاه‌هایمان فعال کرده‌ایم. این خدمات را به راه‌اندازی سیستم خیریه ربیع محبت اضافه کنید. همه این‌ها به نوعی مزیت رقابتی ایجاد می‌کند که در نوع خود کم نظیر است.

**برنامه‌ریزی برای عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی

آینده بازار خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در برنامه ریزی‌های خود رویکرد بین الملل دارید؟

نگاه ما به آینده این بازار، نگاهی کاملاً بین‌المللی است. در حال راه‌اندازی سیستم یکپارچه فروش بین‌الملل هستیم تا بتوانیم تولیدات ملی را در سطح جهانی به علاقه‌مندان عرضه کنیم. البته از بازار داخل نیز طبیعتاً غافل نیستیم. گسترش عرضه محصولات ارگانیک و سالم را در دستور کار داریم. همچنین تا پایان سال ۱۴۰۱ سایت عرضه محصولات ورزشی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم تا سبد محصولات سبک زندگی اسلامی ایرانی‌مان برای مخاطبان فارسی زبان کامل‎تر از همیشه شود.

**حمایت دولت از استارت‌آپ‌ها راهگشا است

حمایت و ارائه تسهیلات از سوی دولت چه تأثیری بر کسب و کار شما می‌گذارد؟

رویکرد حمایتی بخش‌های دولتی می‌تواند در بازار کار ما راه‌گشا باشد. کسب‌وکار‌ها و استارت‌آپ‌های این‌چنینی نیازمند دیده شدن هستند. راه‌حل کلی که در این باره وجود دارد سرمایه‌گذاری مستقیم یا ارائه طرح‌های تبلیغاتی ویژه است. حتی تسهیلات بانکی یا معاف از مالیات شدن کسب‌وکار‌های حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. همه تلاش ما در این سال‌ها این بوده که بتوانیم در راستای فرهنگ قدمی برداریم. مطمئن نیستیم که آیا توانسته‌ایم به این هدف برسیم، ولی همه توانمان را گذاشته‌ایم تا در این مبارزه بزرگ و نابرابر ایستادگی کنیم. آرزوی ما رضایت حضرت، ولی عصر ـ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ـ است و امیدواریم کمِ ما را به بزرگی و کرامت خود بپذیرد. از همه مردم ایران خواهش می‌کنیم که مسأله فرهنگ را جدی بگیرند و این دغدغه مهم را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنند تا شاهد اعتلای هرچه بیشتر میهن و انقلاب عزیزمان باشیم.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب