دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1401 - 17:08
مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی علم و فناوری مصطفی؛

کودکان رهبران فناوری آینده هستند

کودکان رهبران فناوری آینده هستند
علی عمرانی مدیر اجرایی بنیاد بین المللی علم و فناوری مصطفی گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی با تمرکز در حوزه بین الملل و جهان اسلام و کشور‌های اسلامی تلاش می‌کند شبکه‌ای از فعالین زیست بوم علم و فناوری را کنار هم جمع کند.
کد خبر : 814044

علی عمرانی مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی علم و فناوری مصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به تشریح فعالیت‌های این بنیاد پرداخت و گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی 10 سالی است فعالیت خود را در عرصه علم و فناوری دنبال می کند و با تمرکز در حوزه بین الملل و جهان اسلام و کشورهای اسلامی تلاش داشته که شبکه ای از فعالین زیست بوم علم و فناوری کنار هم جمع کند. در این چهار دوره که از اعطا جایزه مصطفی می گذرد قصد بر این بوده از برجستگان حوزه علم و فناوری که آثاری موثر در زندگی بشر داشته اند معرفی شود و از آنها تقدیر به عمل آمده، که تاکنون 14 دانشمند جهان اسلام شناسایی شدند.

وی در ادامه افزود: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با تاکید بر گسترش علم و فناوری در جهان اسلام، همراه با اتخاذ رویکردی غیرانتفاعی و حفظ استقلال کامل در دستیابی به اهداف خود، با احترام به پیامبر اکرم(ص) و با پیروی از آموزه‌­های اسلام، فعالیت­‌های خود را در راستای تقدیر از دانشمندان جهان اسلام و قدردانی از تلاش‌­های آن­ها، همراه با تعلیم دانشمندان آینده در سرتاسر جهان آغاز کرده است. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) سعی در گسترش همکاری، هم­‌افزایی و هم‌­­گرایی در حوزه علم مدرن و فناوری­‌های جدید و همچنین الگوسازی از شخصیت­‌های برجسته علم و فناوری دارد.

** استفاده از ظرفیت نقش آفرینان علم و فناوری

عمرانی خاطر نشان کرد: شناسایی کردن دانشمندان این حوزه تنها مسئله این بنیاد نیست، بلکه هم رسانی، توانمندسازی و استفاده از ظرفیت نقش آفرینان علم و فناوری یکی از مهمترین برنامه‌های است. به طوری که اساتید و دانشمندان علم و فناوری بتوانند باهم همکاری کنند و زمینه‌ کار روی پروژه‌های مشترک را فراهم کنند. اعتباربخشی، اعطای جایزه مصطفی و این فعالیت‌ها باعث می شود تا الگو‌های حوزه علم و فناوری در حوزه جهان اسلام و فراتر از آن معرفی شوند. در دوره اخیر تلاش شده تا روی موضوعات کمیت و کیفیت کار کنیم.

مدیراجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) ادامه داد: همچنین برای استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده، تلاش می‌کنیم در همکاری متقابل فرصت‌های مطالعاتی را ترتیب دهیم تا تبدیل به بستری برای انتقال فناوری و آشنایی با ظرفیت کشور‌های اسلامی شود. علاوه براین در حوزه گفتمان سازی کافه‌های علم درحال فعالیت هستند و به صورت اعطای نمایندگی مدل‌هایی را ارائه کردیم. 

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های بنیاد مصطفی (ص) گفت:در ذیل بستر بنیاد مصطفی نیز اتفاقات خوبی رخ داده و برنامه های متنوعی زیر مجموعه این برنامه تعریف شده است. به طور مثال در برنامه‌ای به نام استپ که باتوجه به دانشمندان جوان درقالب رقابت کنز اتفاق می افتد، از توانایی دانشمندان جوان در حل مسایل صنایع استفاده شود. درواقع در برنامه استپ تلاش می‌شود از استعداد و توانایی های دانشمندان جوان در جهت رشد و ارتقا کشور و جهان اسلام استفاده کنیم.

**جرات، شهامت و اعتماد به نفس لازمه فعالیت‌های دانش آموزی است

مدیر اجرایی بنیاد بین المللی علم و فناوری مصطفی اظهار کرد: کودکان که رهبران فناوری آینده هستند باید بتوانند با اعتماد به نفس خود علم را عملیاتی کنند، از این رو ما در بخش مسابقه نور تلاش داشتیم در بخش ترویجی به این مهم دست پیدا کنیم و در بخش نخبگانی از طریق مدل سازی به حل مسئله بپردازیم. مثلا در این دوره با ارایه فیلم ها و نمونه هایی  سعی کردیم به دانش آموزان خط مشی فکری و خلاقانه جدیدی بدهیم. سبک اندیشه این افراد در نگاه علم و فناوری موضوع بسیار مهمی است که باید اثرگذارتر از انچه هم اکنون هست باشد. همین که کودکان ما بتوانند با جرات و شهامت در این عرصه ظاهر شوند و دانش خود را به نمایش بگذارند و برای هدفی خاص به خدمت بگیرند امری مهم است. لزوم این فعالیت ها نیازمند اعتماد به نفسی که باید در دانش آموزان نهادینه شود و همچنین این  سبک اندیشه کاربردی و خلاقانه  باید در ذهن دانش آموزان ثبت شود.

مدیر اجرایی بنیاد بین المللی علم و فناوری مصطفی درپنجمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور گرامیداشت ابوریحان بیرونی خاطر نشان کرد: این دوره از مسابقات با حضور چهار هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز از ۱۹ کشور جهان صورت گرفت و یک هزار و ۸۶۲ اثر ارائه شد که در گروه های دو یا سه نفره فعالیت کردند. این مسابقه شامل ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای در دو محور با موضوع عمومی "بینایی و خطاهای بینایی"  و موضوع ویژه "ساخت مدل‌های واقعی برای مفاهیم ریاضی" بود.

1340 اثر در حوزه بینایی دریافت شده که از 100 اثر تقدیر شد. ما تلاش داشتیم به بهانه مسابقه نور ظرفیت سازی کنیم و با تشویق بیش از پیش این مشارکت کنندگان را همراه خودمان داشته باشیم. 

عمرانی درباره نحوه ارائه جوایز به برگزیدگان افزود: جوایز در قالب دوره های آموزشی و وسایل کمک آموزشی بلند مدت  به دانش آموزان  ارائه شد. برای اینکه بتوانیم همکاری طولانی مدت با این برگزیدگان داشته باشیم و در ارتقا ظرفیت هایشان نقش آفرینی کنیم.

وی در پایان گفت: ما در دوره  قبل مشارکت 7 کشور را داشتیم اما  در این دوره  19کشور مشارکت کردند، که با توجه به شرایط کرونا در دوسال گذشته، و با محدودیت هایی در اطلاع رسانی مواجه بودیم رشد خوب و امیدوارکننده ای داشتیم. با این همه امید است برای دور بعد این مشکلات مرتفع شود که شاهد حضور بیشتر کشورهای مختلف جهان در این رویداد باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب