دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پنجمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور/ استقبالی بی‌نظیر از ۱۹ کشور جهان

پنجمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور  استقبالی بی‌نظیر از ۱۹ کشور جهان
آیین پایانی پنجمین دوره مسابقه دانش آموزی نور با مشارکت بیش از ۴۵۰۰ دانش آموز از ۱۹ کشور جهان ۲۰ آبان برگزار می‌شود.
کد خبر : 813693

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، روند علم‌آموزی مسلمانان و توسعه علمی تمدن اسلامی قرن‌های متمادی ادامه داشت، اگرچه در برخی مقاطع زمانی این فرآیند با افت و خیزهایی روبه‌رو بوده است، اما هیچ گاه متوقف نشده و تا امروز نیز ادامه داشته است.

با توجه به این مسیر رو به رشد و قدرت همفزایی علمی در میان مسلمانان، شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۱ طی مصوبه‌ای اعطای جایزه مصطفی (ص) به برترین دانشمندان جهان اسلام را در دستور کار نهادهای علمی جمهوری اسلامی قرار داد. بنابر تصویب این نهاد، جایزه علم و فناوری مصطفی هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه برای ارج نهادن به مقام پیامبر اکرم اسلام “مصطفی” نام گذاری شده که به معنای برگزیده است.

**جایگاه و اهمیت جایزه مصطفی

بنیان‌گذاران جایزه مصطفی اهداف متعددی را از اهدای این جایزه به دانشمندان و محققان برتر جهان اسلام در سر می‌پرورانند که از اصلی‌ترین این اهداف می‌توان به معرفی و شناساندن برترین‌های حوزه‌های متفاوت علم و فناوری، تشویق آنها به منظور ایجاد انگیزه در نسل جوان ملل مسلمان و توسعه همکاری بین کشورهای اسلامی اشاره کرد.

حال این جایزه در بخش مسابقه دانش آموزی به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام و یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در جهت نیل به ماموریت خود در حوزه ظرفیت سازی نسل نوجوان  را با هدف امید بخشی، هویت سازی، و ترویج علم طراحی و برگزار میشود.

بنیاد مصطفی نهاد بین المللی برای توسعه علم و فناوری  که زیرمجموعه های و فعالیت های گوناگونی دارد و مسابقه دانش اموزی نور ذیل ظرفیت سازی برگزار شده تا کمک کند بواسطه فعالیت ها مجرایی برای حوزه های تربیتی قرار گیرد. امسال حدود چهار هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز از ۱۹ کشور جهان با ارائه یکهزار و ۸۶۲ اثر در پنجمین دوره این مسابقه با گرامیداشت ابوریحان بیرونی شرکت کردند.

جایزه مطصفی از طریق وقف دارایی‌های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاران و عموم مردم تأمین می‌شود که علاقه‌مند به رشد علمی و فناوری در جوامع اسلامی هستند.

**نوآوری مشهود در روش علمی

پیشرو بودن اثر و نیز ماندگاری آن از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد توجه داوران هستند. همچنین اثر باید کاربرد‌های مشخصی داشته یا نتایج حاصل از آن به‌صورت محسوس در جهان علم تأثیر گذاشته باشد. شرکت‌کنندگان برای اثبات این ویژگی‌ها باید دلایل کافی و مستندات قابل تشخیص ارائه کنند

ایجاد بنیاد مصطفی نهاد بین المللی برای توسعه علم و فناوری  که زیرمجموعه های و فعالیت های گوناگونی دارد و مسابقه نور یکی از رویداد های دانش آموزی زیرمجموعه آن است. امسال حدود چهار هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز از ۱۹ کشور جهان با ارائه یکهزار و ۸۶۲ اثر در پنجمین دوره این مسابقه با گرامیداشت ابوریحان بیرونی شرکت کردند.

**ایجاد جریان فکری و گفتمانی

مسابقه دانش اموزی نور ذیل ظرفیت سازی برگزار شده تا کمک کند بواسطه فعالیت ها مجرایی برای حوزه های تربیتی قرار گیرد. اعتباربخشی، اعطای جایزه مصطفی و فعالیت ها باعث میشود تا الگوهای در حوزه علم و فناوری در حوزه جهان اسلام و فراتر از آن باشد و باید از ظرفیت افتخارات استفاده کنیم تا بتوانیم شبکه سازی انجام دهیم و جریان فکری و گفتمانی را ارائه کنیم و رهبران آینده علم و فناوری را آماده ورود به جامعه کنیم.

**ایجاد بستر مناسب برای انتقال فناوری

 در دوره های اخیر تلاش شده تا روی موضوعات کمیت و کیفیت کار شود.  برای اینکه از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کنیم همچنین تلاش شده در همکاری متقابل فرصت های مطالعاتی را ترتیب دهیم تا بستری برای انتقال فناوری و آشنایی با ظرفیت کشورهای اسلامی شود علاوه براین در حوزه گفتمان سازی کافه های علم درحال فعالیت است و به صورت اعطای نمایندگی مدل هایی را ارائه کردیم. 

** موضوعات مسابقه

این دوره از مسابقه شامل ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای در دو محور با موضوع عمومی "بینایی و خطا‌های بینایی" و موضوع ویژه "ساخت مدل‌های واقعی برای مفاهیم ریاضی" بود. در موضوع عمومی به ۱۰۰ اثر شایسته و در بخش ویژه به سه اثر منتخب، بسته ها و دوره های آموزشی جوایزی اعطا شده و از پژوهش‌سرا‌ها و مدارس با مشارکت برتر تقدیر می‌شود. دانش آموزان علاقه مند در قالب گروه های ۲ یا ۳ نفره دانش آموزی یا مشارکت اعضای خانواده خود می‌توانستند در این رویدادشرت کنند و آثار خود را ارسال کنند.

بر اساس اطلاعات دبیرخانه از مجموع یک‌هزار و ۸۶۲ اثر دریافت‌شده، یک‌هزار و ۳۴۳ اثر در بخش عمومی بینایی و خطا‌های بینایی و ۵۱۹ اثر در بخش مدل‌سازی ریاضی بوده است.

**استقبال پرشور دانش آموزان ایرانی و   ۱۹کشور جهان در این جشنواره

همچنین آثار از دانش آموزان ۱۹ کشور جهان شامل ایران، آفریقای جنوبی، چین، فرانسه، آمریکا، هند، تونس، افغانستان، مکزیک، کره، بنگلادش، روسیه، انگلیس، اوکراین، کانادا، پاکستان، برزیل، جمهوری چک و مقدونیه به دبیرخانه رسیده است.

دانش‌آموزان همه استان‌های ایران نیز در این رقابت به‌خوبی درخشیدند و از استان آذربایجان شرقی ۱۳۱ نفر، آذربایجان غربی ۶۳ نفر، اردبیل ۴ نفر، اصفهان ۱۵۵ نفر، البرز ۸۱ نفر، ایلام ۱۴ نفر، بوشهر ۱۰ نفر، تهران ۳۳۰ نفر، چهارمحال و بختیاری ۴۲ نفر، خراسان جنوبی ۳۴ نفر، خراسان رضوی ۱۹۷ نفر، خراسان شمالی ۹۰ نفر، خوزستان ۸۳ نفر، زنجان ۳۷ نفر، سمنان ۳۶ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۳ نفر، فارس ۱۶۲ نفر، قزوین ۳۵ نفر، قم ۲۷ نفر، کردستان ۵۴ نفر، کهکیلویه و بویراحمد ۱۵ نفر، گلستان ۲۵ نفر، گیلان ۲۶ نفر، لرستان ۵۱ نفر، مازندران ۳۶ نفر، مرکزی ۲۰ نفر، هرمزگان ۲۶ نفر، همدان ۲۱ نفر و یزد ۲۴ نفر شرکت کردند.

دوره اول این مسابقه با گرامیداشت ابن هیثم در سال ۱۳۹۴، دوره دوم با گرامیداشت پروفسور جکی یینگ در سال ۱۳۹۶، دوره سوم با گرامیداشت ابن رزاز جزری در سال ۱۳۹۷ و دوره چهارم با نام و گرامیداشت پروفسور عمریاغی در سال ۱۳۹۸ برگزار شد.
در چهار دوره گذشته بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز از ۱۱ کشور ایران، مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان و افغانستان در این رویداد شرکت داشته اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب