پشتیبانی از ۳۲-bit PhysX به کارت‌های RTX ۵۰ بازگشت

پشتیبانی از ۳۲-bit PhysX به کارت‌های RTX ۵۰ بازگشت
برخلاف برنامه‌های اعلام شده قبلی، انویدیا پشتیبانی از فیزیک ۳۲ بیتی PhysX را به کارت‌های گرافیک نسل GeForce RTX ۵۰ بازگرداند. این اقدام که در درایور جدید Game Ready Driver ۵۹۱.۴۴ گنجانده شده است، مشکل اصلی سازگاری این کارت‌ها با مجموعه‌ای از بازی‌های کلاسیک و پرطرفدار که به جلوه‌های فیزیک متکی بودند را برطرف کرد.

به گزارش PC Gamer اوایل سال جاری، انویدیا به آرامی پشتیبانی از برنامه‌های CUDA ۳۲ بیتی را از درایور‌های کارت‌های سری RTX ۵۰ حذف کرد. از آنجا که بسیاری از بازی‌های قدیمی و محبوب از کتابخانه‌های ۳۲ بیتی PhysX برای تولید جلوه‌های بصری خود (مانند ذرات، دود و پارچه‌ها) استفاده می‌کنند، این تغییر باعث شد که این پردازش‌ها به جای GPU، به CPU منتقل شوند.

در نتیجه، عملکرد در این بازی‌ها (به ویژه عناوینی مانند Batman: Arkham City) به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و در محیط‌های باز دچار لگ و پرش فریم‌های نامطلوب می‌شد. این مشکل باعث انتقادات زیادی از سوی کاربرانی شد که انتظار داشتند کارت‌های نسل جدید، از سازگاری کامل با عناوین قدیمی‌تر نیز برخوردار باشند.

لیست بازی‌های احیا شده با درایور ۵۹۱.۴۴

انویدیا با درایور جدید ۵۹۱.۴۴، پشتیبانی از PhysX را مجدداً برای بازی‌هایی که بیشترین تأثیر را پذیرفته بودند، فعال کرد. این بازی‌ها اکنون می‌توانند از شتاب‌دهنده سخت‌افزاری کارت‌های RTX ۵۰ برای پردازش فیزیک استفاده کنند و عملکرد روان‌تری را ارائه دهند.

لیست کامل بازی‌هایی که با این درایور مجدداً از پشتیبانی PhysX برخوردار شده‌اند:

Alice: Madness Returns

Assassin’s Creed IV: Black Flag

Batman: Arkham City

Batman: Arkham Origins

Borderlands ۲

Mafia II

Metro ۲۰۳۳

Metro: Last Light

Mirror’s Edge

لازم به ذکر است که پشتیبانی از بازی Batman: Arkham Asylum در حال حاضر در دسترس نیست و انویدیا قول داده است که این عنوان را در «بخش اول سال ۲۰۲۶» به لیست اضافه کند.

عملکرد و راهکار برای بازی‌های پشتیبانی نشده

این اقدام انویدیا برای طرفداران بازی‌هایی مانند Batman: Arkham City که جلوه‌های بصری PhysX در آن بسیار چشمگیر است، یک خبر عالی محسوب می‌شود و مشکل لگ و پرش فریم را برطرف می‌کند.

اگرچه فعال‌سازی PhysX حتی با کارت‌های قدرتمند RTX ۵۰ همچنان در برخی بازی‌ها (مانند Borderlands ۲) منجر به افت فریم‌ریت می‌شود، اما این عملکرد همچنان بهتر از اجرای آن توسط CPU است. برای بازی‌های کلاسیک دیگری که در لیست بالا قرار نگرفته‌اند، کاربران همچنان باید به راهکار‌هایی مانند استفاده از دو کارت گرافیک (یک کارت قدیمی‌تر انویدیا به عنوان پردازنده اختصاصی PhysX) یا غیرفعال کردن کامل این ویژگی اکتفا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا