دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1401 - 10:13
غلامزاده در گفتگو با آنا:

دولت کانادا با فشار بر ایران درصدد تضمین روند روابط خود با غرب است

دولت کانادا با فشار بر ایران درصدد تضمین روند روابط خود با غرب است
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت کانادا با فشار حقوق بشری به ایران به دنبال تضمین روابط خود با غرب است و به همین دلیل در کارزار رسانه‌ای علیه ایران نیز مشارکت دارد.
کد خبر : 812963

حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار آنا؛ درباره فشار‌های حقوق بشری اخیر کانادا به ایران و پیشقراول شدن دولت آن کشور در بسیج کشور‌ها علیه ایران، اظهارداشت: به دلیل سیاسی‌بازی کانادا و رویکرد‌های این کشور ارتباطات دیپلماتیک و رسمی میان ایران و کانادا سال‌هاست قطع شده است و تعاملی میان دو کشور وجود ندارد.

وی گفت: بنابراین موضع‌گیری‌های کانادا و تحریم‌های اعمال شده تأثیر خاصی بر کشور ما نخواهد گذاشت.

غلامزاده با بیان اینکه نخست وزیر کانادا این روند را برای استفاده در سیاست داخلی خود دنبال می‌کند، افزود: ترودو یک مسئله در سیاست خارجی را مطرح می‌کند تا بتواند از آن در سیاست داخلی کشورش بهره‌برداری کند و هجمه‌ها را علیه خود کاهش دهد تا درباره مسائل کشورش پاسخگو نباشد.

این کارشناس مسائل بین الملل یکی دیگر از دلایل پیش گرفتن این روند از سوی کانادا را حرکت در پازل ساخته شده از سوی آمریکا و غرب عنوان و ادامه داد: کانادا با این کار به دنبال تضمین روابط خود با آمریکا و کشور‌های غربی است برای مثال اگر بخواهند به روسیه هجمه وارد آورند، کانادا با آن همراهی می‌کند، همچنین در حمله رسانه‌ای علیه ایران نیز با کشور‌های غربی همسو شده است.

وی افزود: ایرانی‌های نسبتا زیادی در کانادا حضور دارند که بخشی از آن‌ها در تنور اعتراضات و اغتشاشات می‌دمند و این موضوع نیز دلیل دیگری از رفتار‌های نخست وزیر و دولت کانادا در قبال حوادث اخیر است.

غلامزاده بیان کرد: برخی ایرانی‌های ساکن کانادا با بزرگنمایی و مطالبه‌گری در فضای مجازی در تلاش برای ایجاد فضای سیاسی در راستای مجبور کردن دولت کانادا به موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و از آنجا که این موضوع به نفع کاناداست، آن‌ها نیز از این امر استقبال کرده و دست به اقدام علیه ایران می‌زنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره راه مقابله ایران با رفتار‌های کانادا، گفت: به دلیل قطع روابط دو کشور، اقدام دیپلماتیک خاصی نمی‌توان انجام داد. یکی از کار‌هایی که ایران می‌تواند انجام دهد، اعتراض به سیاست‌های کانادا علیه ایران است.

وی ادامه داد: همچنین مسئولان کشور به ویژه مسئولان وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی و همچنین رسانه‌ها باید موضوع جنگ روانی ایجاد شده علیه کشور و مداخله کشور‌های غربی در امور داخلی ایران، مطرح و تبیین کنند.

غلامزاده با اشاره به اتهامات کانادا درباره نقض حقوق بشر در ایران، تصریح کرد: یکی از کار‌های دیگر ما این می‌تواند باشد که در مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها، موضوع نقض حقوق بشر در کشور‌های خودشان را مطرح و پیگیری کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: برای مثال نسل‌کشی بومیان کانادایی و کشتن کودکان و دفن آن‌ها در مدارس این کشور یکی از موضوعاتی است که می‌توان به آن پرداخت.

 وی در پایان با بیان اینکه پرداختن به موضوع ایران باعث پرت شدن حواس‌ها از مسائل حقوق بشری کانادا می‌شود، خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی اگر پرونده‌ای برای کشور دیگری مطرح نکنید، پرونده‌ای برای کشور خودتان بازخواهند کرد و دولت کانادا همین سیاست را در پیش گرفته است و موضوعی را مستمسک قرار داده تا به مسائل حقوق بشر در این کشور پرداخته نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب