دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1395 - 15:35
معاون راه و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی:

مهمترین اصل میراث فرهنگی، حفظ ارزش‌های فرهنگی بافت است

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در جلسه بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اهمیت مدیریت گردشگری داخلی و خارجی را مورد تأکید قرار داد.
کد خبر : 81209

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد جلسه بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با حضور دکتر حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، استاندار یزد و معاونین وی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهردار یزد، مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد و جمعی دیگر از مسئولین این حوزه در استانداری یزد برگزار شد.


در این جلسه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها تخت جمشید و پاسارگاد در ایران به ثبت جهانی رسید و از آن زمان تا سال ‎1‎3‎8‎0، هیچ اثر تاریخی از ایران در فهرست آثار جهانی ثبت نشد و از سال ‎8‎0 تاکنون نیز بیش از ‎1‎8 اثر تاریخی در ایران ثبت جهانی شده است.


پیروز حناچی افزود: وقتی آثاری در دنیا به حدی شناخته می‌‌شود که مرز محلی و کشوری را در می‌نوردد و واجد شرایط لازم برای ثبت جهانی شدن می باشد، پروسه سختی باید طی شود تا به دنیا ثابت شود که ارزش آن اثر متعلق به تمام بشریت است و ما باید با معرفی ارزشهای اثر به دنیا تفهیم نماییم که این اثر به جهان تعلق دارد.


وی خاطرنشان ساخت: درست است که میراث فرهنگی متولی ثبت آثار است ولی در اصل دولت تعهد داده است که در صورت ثبت جهانی شدن اثری، آن را حفظ نماید.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه حفظ ارزش فرهنگی بافت تاریخی از مهمترین وظایف میراث فرهنگی است تصریح کرد: وقتی بحث گردشگری داخلی و خارجی مطرح می شود بحث مدیریت هم مطرح می شود که علاوه بر نقش فرهنگی، نقش اقتصادی ثبت جهانی اثر هم مهم و قابل اهمیت است و از آنجایی که آثار ثبت شده جهانی می توانند موتور محرکه اقتصادی در کشورها باشند باید در این زمینه فرصت برای توسعه و اشتغال ایجاد شود.


معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یزد از نظر ظرفیت های گردشگری جز استانهای پیشتاز کشور است افزود: یزد به واسطه وضعیت خاصی که دارد از جمله شهرها و مناطق منحصر به فرد به حساب می آید و همه دستگاه های دست اندرکار و مرتبط با این موضوع باید در راستای تحقق اهداف میراث فرهنگی و از جمله ثبت جهانی بافت تاریخی یزد همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.


حناچی عنوان کرد: ثبت جهانی علاوه بر کارکرد فرهنگی می‌تواند کارکرد اقتصادی نیز داشته باشد زیرا گردشگری که قصد سفر به ایران را دارد، ابتدا به فهرست آثار ثبت شده جهانی مراجعه می کند و پس از بررسی، مسیر سفر خود را انتخاب می‌کند که همین انتخاب مسیر، فرصتی برای استان‌های دارای اثر ثبت شده جهانی به شمار می آید.


سیدحسینی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد نیز در پایان جلسه ضمن تشکر از میراث فرهنگی، شهرداری و پایگاه پژوهشی شهر تاریخی در راستای تهیه، آماده سازی و ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تشکر و قدردانی نمود و اظهار داشت: کارگروه هایی که توسط پایگاه میراث فرهنگی تدارک دیده شده است باید هرچه سریعتر فعال شده و شرح وظایف دستگاه ها و ادارات نیز مشخص گردد تا هر دستگاه سهم اعتبار خود برای مشارکت در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی را یزد مشخص کند.


وی خاطرنشان کرد: با ثبت بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شود، مهم‌ترین رویداد طی چند دهه گذشته در حوزه شهری برای مردم به وقوع خواهد پیوست.


شایان ذکراست: در پایان جلسه از کلیه دست اندرکاران تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با اهدای لوح یادبود و هدایایی تجلیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته