دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1401 - 00:01
در آنا بخوانید؛

درب‌های کاخ سعدآباد باز هم به روی مردم بسته شد

درب‌های کاخ سعدآباد باز هم به روی مردم بسته شد
کاخ سعدآباد امروز دهم آبان ماه هم تعطیل است امسال این قطب گردشگری در تهران تعطیلی‌های مداومی را پشت سر گذاشت و به روی گردشگران بسته بود.
کد خبر : 812073

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، ترافیک حضور مقامات بلندپایه خارجی در سعدآباد زیاد است. ریاست جمهوری دو کاخ از مجموعه کاخ موزه‌های سعدآباد را در اختیار و در آن مراسم استقبال از مقامات بلندپایه خارجی را برگزار می‌کند. به همین دلیل هر بار حضور این مهمانان در کاخ موجب می‌شود تا کل مجموعه به روی مردم بسته شود.

خرداد ماه امسال رکورد تعطیلی در این کاخ زده شد و این مجموعه در روزهای ۲۰ تا ۲۵ خرداد ماه به دلیل سفر رئیس جمهور ونزوئلا و هیأت سیاسی آن به ایران بسته شد تعطیلی دراز مدتی که موجب شد عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واکنش نشان دهد و در صفحه مجازی خود بنویسد: «تعطیلات کاخ موزه سعدآباد به دلیل مراسم رسمی تشریفات رؤسای جمهوری میهمان است. به نظرات کارشناسان حفاظت احترام می‌گذاریم، ولی به این میزان سختگیری اعتقاد نداریم و از همه گردشگران داخلی و خارجی عذرخواهی می‌کنیم.»

باز هم این مجموعه در روزهای ۸ و ۹ خرداد تعطیل شد پنجم تیرماه نیز همزمان با سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به ایران، کاخ سعدآباد تعطیل بود. امسال این رفت و آمدها زیادتر از همیشه بود چون رؤسای جمهور ترکمنستان، ونزوئلا، تاجیکستان و قزاقستان، همچنین وزیر خارجه پاکستان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکنون به تهران سفر کردند و از آنجا راهی کاخ فریده دیبا (مادر فرح دیبا) و کاخ ملکه مادر (معروف به ساختمان جمهور) در مجموعه سعدآباد می‌شدند.

تنها سفر مقامات سیاسی به تهران نیست که تعطیلی کاخ را به همراه دارد بلکه دلایل دیگری از جمله تعمیرات در طول سال نیز بهانه‌های دیگر تعطیلی این مجموعه به شمار می‌آید از جمله کاخ‌موزه سبز که اعلام شد به دلیل هوادهی فرش‌های داخل آن در روزهای ۵ تا ۷ شهریور تعطیل است یا زمانی که کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران به دلیل آلودگی هوا چند روزی را تعطیل می‌کند این کاخ هم به روی گردشگران بسته می‌شود مانند روزهای سوم و چهارم خرداد و۲۲ و ۲۷ اردیبهشت ماه امسال.

همچنین همه موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی از جمله سعدآباد در شش روز از سال که به عنوان تعطیلات رسمی شناخته می‌شود نیز به روی گردشگران بسته هستند مانند سالروز رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، تاسوعا و عاشورا، رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خرداد، شهادت امام علی (ع).

حتی خروشان شدن رودخانه دربند و وقوع سیلاب نیز گاهی ممکن است این مجموعه را به تعطیلی بکشاند همچنان که روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ مردادماه این مجموعه هم بسته شد.

گاهی برخی مجموعه‌ها که دارای فضای سبز هستند بنا به صلاحدید مدیر موزه، در روز طبیعت بسته می‌شوند مانند ۱۳ فروردین امسال که محوطه، جنگل و کاخ‌های سعدآباد هم بسته شد.

از آن طرف تعطیلات پی در پی کاخ موجب سردرگمی آن دسته از تورهای گردشگری می‌شود که از مدتها قبل برای حضور در مهمترین مجموعه تفریحی گردشگری پایتخت برنامه ریزی کرده اند. ماجرا جایی بغرنج می‌شود که با وجود برنامه ریزی های بلند مدت برای مهمانان ریاست جمهوری، تعطیلی کاخ تنها یک روز قبل اعلام عمومی می‌شود و این موضوع برنامه ریزان گردشگری و مدیران تورها را با چالش مواجه می‌کند. غیر از آن بازدیدکنندگانی که بدون تور وارد این کاخ می‌شوند در بسیاری اوقات با درهای بسته مواجه خواهند شد چون اطلاع رسانی درباره این تعطیلات به عموم مردم آنقدر گسترده نیست که آنها متوجه چنین اتفاقی باشند.

به نظر می‌رسد گردشگران و بازدیدکنندگان می بایست قبل از حرکت به سمت سعدآباد برای بازدید از کاخ موزه‌ها یا استفاده از فضای بیرونی آن از باز بودن مجموعه اطلاع کسب کنند چون تلاش و رایزنی متولیان میراث فرهنگی و حتی عذرخواهی آنها تا کنون موجب نشده مشکل تعطیلی کاخ حل شود و محل برگزاری مراسم تشریفات به مکان دیگری انتقال پیدا کند.

چهار سال پیش ریاست کاخ سعدآباد به عهده فرماندار شهریار گذاشته شده بود که با اعتراض موزه داران مواجه شد. محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی این انتصاب را این گونه توجیه کرد که: هر ماه چند روز پیش سعدآباد تعطیل می‌شد. بخصوص بعد از برجام که مقامات کشورهای مختلف به ایران می‌آیند درحالی که مسأله تعطیلی مجموعه سعدآباد در حال حاضر اولویت سازمان میراث فرهنگی است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، دنبال یک شخصی بود که بتواند با مقامات و دستگاه‌های که مسئول حفاظت و تشریفات ریاست جمهوری هستند، مذاکره کند ما نتوانستیم در حوزه میراث فرهنگی کسی را که بتواند این کار را انجام بدهد، به آقای سلطانی فر (رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی) معرفی کنیم. اما برای اینکه بتوانیم جلوی تعطیلی سعدآباد را بگیریم، ایشان، آقای موسوی را به مدیریت سعدآباد منصوب کردند.

هر چند که با وجود انتصاب فرماندار شهریار باز هم کاخ به روی گردشگران بسته می‌شد اما در آن زمان علی اصغر مونسان رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی پیشین آن را یک فرصت برای نمایش داشته‌های کاخ به رؤسای جمهور خارجی دانسته و گفته بود: یکی از کارهای ما این است که سعدآباد به عنوان موزه به خارجی‌ها معرفی شود و میراث فرهنگی و داشته‌های خود را به آنها معرفی کنیم. همیشه مهمانان خارج از رؤسا و مهمانان سطح بالای خارجی بوده اند زمانی که رئیس جمهور و مقامات ایران هم به کشورهای دیگر سفر می‌کنند آنها هم تلاش می‌کنند تا بهترین داشته‌هایشان را به معرض نمایش بگذارند این اتفاق خوبی است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: کاخ سعدآباد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته