دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1401 - 11:52
آنا گزارش می‌دهد؛

سکوت مجامع حقوق بشری جهان و استاندارد دوگانه غرب

سکوت مجامع حقوق بشری جهان و استاندارد دوگانه غرب
پس از حادثه تروریستی در شاهچراغ نهاد‌های حقوق بشری جهان حتی برای حفظ ظاهر هم که شده نسبت به محکومیت این عملیات اقدامی نکردند که تاییدی بر معیار دوگانه غرب است.
کد خبر : 811554

گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا- محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی مدتی است که تلاش گسترده‌ای را برای تحت فشار قرار دادن ایران در موضوع حقوق بشر به کار بسته اند که برگزاری «دادگاه آبان» و «دادگاه حمید نوری» از جمله اقدامات آن‌ها در این قالب به حساب می‌آید. 

نکته حالب اینجاست که برگزاری این دادگاه در حالی صورت می‌گیرد که کسانی را که آن‌ها به عنوان شاهدان عینی حوادث مد نظر خود در این دادگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند یا سابقه حضور در گروه‌های تروریستی عنوان داری، چون سازمان منافقین را دارند یا آنکه هویت آن‌ها را پنهان نگاه می‌دارند که طبعا شهادت هیچ یک از دو گروه فوق نمی‌تواند معتبر و مورد وثوق باشد. 

به عنوان مثال در برگزاری «دادگاه حمید نوری» شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد، علاوه بر موارد نقض آشکار حقوق بشر در قبال وی با انجام اقداماتی، چون ممانعت از دسترسی به پزشک برای درمان، حضور در سلول انفرادی به مدت بیش از ۲۰ ماه ماه و گاهی قطع کردن ارتباط وی با خانواده اش، کشور سوئد به عنوان میزبان این دادگاه در عوض آنکه مانع از حضور اعضا و برخی سران گروه منافقین و دیگر گروه‌های تروریستی در خاکش شود، از روند این دادگاه حمایت کرده است!

در این ارتباط «کاظم غریب آبادی» معاون بین الملل قوه قضاییه هم گفت: «پرونده آقای نوری یک پرونده کاملا سیاسی است و پرونده حقوقی و قضائی نیست، ما بازداشت ، دستگیری و محاکمه و محکوم کردن آقای نوری را در واقع یک اقدام کاملا سیاسی تلقی می کنیم، بنیان این پرونده توسط برخی از عوامل گروهک تروریستی منافقین گذاشته شد.انتظار ما از دولت سوئد به این شکل بود که، به جنایات گروهک تروریستی منافقین رسیدگی کند نه آن که به ادعای آنها تصمیم بگیرد فردی که شهروند ایران بوده به بهانه های واهی او را به داخل سوئد بکشانند و او را دستگیر کنند و پرونده ی ادعایی درست کنند و محکوم کنند، این قطعا یک اقدام سیاسی است و این را ما از سوی دستگاه قضائی و دولت سوئد می بینیم»

این موارد نقض آشکار حقوق بشر از سوی سوئد و برخی دیگر از کشور‌های غربی در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها عضو کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشری هستند و طبیعتا نباید تن به انجام چنین اقداماتی دهند که این موضوع خود بیانگر دوگانگی استاندارد‌های غرب در قبال «حقوق بشر» و «تروریسم» است.

رسانه‌های فارسی زبان لندن نشین با تمام توان در این مدت بر روی آنچه که آن‌ها نقض حقوق بشر در ایران خوانده اند تمرکز کرده و تلاش می‌کنند تا جامعه بین المللی را در این خصوص نسبت به ایران حساس کنند. حقوق زنان، حقوق زندانیان و حقوق کودکان در ایران از جمله مواردی است که آن‌ها تلاش می‌کنند نسبت به مشکلاتشان در کشورمان ایجاد حساسیت و القای ناکارآمدی کنند. 

طبعا این خط مشی سیاسی غرب نشان از تصمیم آن‌ها نسبت به «بحران سازی برای ایران در موضوع حقوق بشر» دارد تا بتوانند در سایه این هجمه تبلیغاتی و روانی، تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتری را در قبال تهران وضع کنند.

 در این خصوص حجت الاسلام «محسنی اژه ای» رئیس قوه قضاییه هم گفت: «امروز سلطه‌گران و مستکبران در قالب ادعا‌های حقوق بشری هر آنچه را خلاف حقوق بشر است مرتکب می‌شوند. این ما هستیم که در قضیه حقوق بشر مدعی هستیم؛ امروز کشور‌های سلطه‌گر حامی عناصری هستند که در ایران اسلامی قرآن و پرچم کشور ما را آتش می‌زنند، افرادی را به قتل می‌رسانند و به زور و اجبار، چادر را از سر زن هموطن ما می‌کِشند و توهین‌هایی زشت و زننده به زبان می‌آورند؛ لذا ما باید حالت مهاجم در قبال این کشور‌های سلطه‌گر داشته باشیم.».

اما مساله دیگری که نشان از رویکرد دوگانه غرب دارد آنکه، محافل مدافع حقوق بشری جهان نسبت به «حادثه تروریستی شاهچراغ» که داعش مسئولیت آن را به صورت رسمی برعهده گرفت سکوت کرده و در قبال کشته شدگان حادثه همدردی خاصی را از آن‌ها شاهد نبودیم.

این رویکرد دوگانه در قبال حوادث اخیر و ناآرامی‌های ایجاد شده در ایران و حمایت تمام قد محافل حقوق بشری از آن و در ادامه بیانیه‌ها و تحریم‌ها علیه تهران و از سوی دیگر سکوت در قبال «حادثه تروریستی شاهچراغ» به وضوح پوشالی بودن ادعای دفاع از حقوق بشر غرب را عیان می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته