روایت وضعیت معلولان از زبان دانشجوی نخبه روشندل
رقیه رستم جبری دانشجوی نخبه روشندل بوشهری و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در بخش دانشجویان توانیاب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر اینکه معلولان نیز مانند تمام افراد جامعه حق استفاده از امکانات رفاهی و فضاهای آموزشی را دارند، عنوان کرد: تحولات موجود در جامعه نشان داده است که چه بسیار انسانهایی که با داشتن معلولیت توانستهاند عظمتهایی را در جنبههای مختلف علمی و تکنولوژی خلق کنند که نه تنها باعث بهبود زندگی خود و افراد با شرایط معلولیت شده است؛ بلکه چالشهای انسانهای از لحاظ جسمانی سالم را نیز برطرف کنند.
رستم جبری با بیان اینکه در معلولان استعدادهای فراوان نهفته است که مطمئناً کشف این استعدادها باعث تحولات گسترده در زندگی معلولان خواهد شد، اظهار کرد: معلولیت پدیده اجتماعی و بخش جداییناپذیر از زندگی بشری است بهگونهایکه هر انسان در طول حیات خود به علل مختلف مانند بیماری، حوادث و یا با رسیدن به دوران سالمندی آن را تجربه و دورهای از زندگی خود را با معلولیت سپری خواهد کرد.
مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در بخش دانشجویان توانیاب با تأکید بر اینکه تسهیل در رفت و آمدها و استفاده یکسان از امکانات اجتماعی مهمترین و سادهترین کار برای رسیدگی به امور معلولان است، یادآور شد: مناسب نبودن محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاهها، بسیاری از مکانها و معابر عمومی مانند بازار، سرویسهای حمل و نقل عمومی و... از جمله مشکلات اساسی و روزمره است که معلولان هر روز با آن مواجه هستند.
وی با بیان اینکه خود نیز با مصائب مختلف مواجه و به دنبال رفع چالشها حداقل در محیط دانشگاه است، اضافه کرد: خوشبختانه دیدگاه رئیس و ارکان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برای بهبود مسائل دانشجویان توانیاب و معلول بسیار مثبت و مناسب است و امید میرود با همفکری، علاوه بر رفع سریع چالش ها، ریل گذاری مناسبی برای حضور بیدردسر دانشجویان کمتوان در دانشگاه پس از این فراهم شود.
این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد برخی از اقداماتی که برای دانشجویان کم توان برای سال تحصیلی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر انجام شده است را برشمرد و تشریح کرد: خوشبختانه با همکاری مطلوب معاونت آموزشی، تمام کلاسهایی که دانشجویان کم توان در آن قرار دارند به طبقه همکف منتقل شده است. دیگر مسئله، راهاندازی کارگروه دانشجویان کمتوان جسمی به منظور ثبت اطلاعات، ارائه خدمات، برنامهریزی و تسهیل فعالیت آنان است.
رستم جبری افزود: مورد دیگر نیز همراه کردن استادان برای ارائه دروس به صورت نوشتاری در کلاسهای آموزشی به منظور استفاده بهینه دانشجویان ناشنوا یا کمشنوا از فضای کلاسهای درسی است. اقدام بعدی، تلاش برای ایجاد یک فضای تعاملی بین دانشگاههایی که دانشجوی کمتوان دارند به منظور استفاده از تجربیات کاری یکدیگر است. امیدواریم با رویکردی مناسب مشکلات این گروه از دانشجویان حداقل در دانشگاه به کمترین میزان خود برسد.
انتهای پیام/