ارائه خدمات بازرگانی و بازاریابی به شرکتهای فناور و دانشبنیان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ بخش عظیمی از محصولات و خدمات ویژه حوزه فناوری و دانشبنیان در نمایشگاه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی(عصر امید خرداد ۱۴۰۱) ارائه شدند که تجاریسازی و توسعه این محصولات نیازمند بازارشناسی، بازارسازی، بازارگردی و بازارسنجی است.
شرکت کارگزاری فنبازار بینالمللی «الماس سیاه پارس» یکی از شرکتهایی است که در راستای تجاریسازی و توسعه محصولات و خدمات ویژه دانشبنیان فعالیتهایی را انجام داده است. عباس حمزوی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت دانشآموخته زبان و فرهنگ چینی از دانشگاه ژجیانگ چین بوده و با مدرک MBA گرایش مدیریت استراتژیک از دانشگاه اصفهان، مدرک DBA از دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران و لیسانس روانشناسی اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر است
او از سال ۱۳۸۶ با اخذ کارت بازرگانی و عضویت در اتاق بازرگانی بوشهر وارد عرصه بازرگانی خارجی و بازاریابی بینالمللی شده و با داشتن دفتر بازرگانی در کشورهای چین و آلمان و همزمان با فعالیتهای حرفهای به تحصیل، پژوهش، تألیف و ترجمه نیز مبادرت کرده است که حاصل آن چند اثر تألیفی و ترجمه در زمینه بازرگانی، مکالمات بازرگانی به زبان چینی و توسعه بازار و بازاریابی بینالمللی بوده است. حمزوی اکنون در شرکت متبوع خود بهعنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل در حوزه صادرات فن بازار فعال است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و به منظور چگونگی بازارشناسی، بازارسازی، بازارگردی و بازارسنجی برای تجاریسازی و توسعه محصولات و خدمات ویژه حوزه فناوری و دانشبنیان با حمزوی گفتگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: از چه زمانی شرکت را راهاندازی کردید و چه دلیلی باعث شد که به سمت راهاندازی این کسبوکار حرکت کنید؟
حمزوی: ایده راهاندازی شرکت، خرداد ۱۴۰۱ همزمان با برگزاری رویداد ملی عصر امید (گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی) که بهعنوان استارتآپ برگزیده دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در نمایشگاه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده بودم، خلق شد. با توجه به محصول و خدمات ویژه دانشبنیان ارائه شده در این نمایشگاه نیاز به بازار برای همه آنها ضروری مینمود، از سوی دیگر رویکرد راهبرد عملیاتی میانمدت دانشگاه آزاد اسلامی در سه بعد «دانش»، «درک مسئله» و «کاربست و حل مسئله» الهامبخش برای ایجاد شرکت تخصصی در حوزه کارگزاری فن بازار شد.
آنا: در مورد اهداف و برنامههای شرکت توضیح دهید.
حمزوی: از اهداف کوتاهمدت شرکت، میتوان دو حوزه تخصصی «تجاریسازی خدمات و محصولات دانشبنیان» شامل: بازارشناسی، بازارسازی، بازار گردی، بازار سنجی و «توسعه بازار» شامل: بازارگرایی، بازاریابی، بازارداری، بازارگرمی و بازارگردانی را ذکر کرد. نمونههایی از برنامههای راهبردی در میانمدت ایجاد اکسچنج آفیس و اکسچنج امپلویر در پارکهای علم و فناوری با برخی از کشورهای هدف و برای بلندمدت هم استقرار در پارکهای علم و فناوری کشورهای هدف را در دستور کار داریم.
آنا: انگیزه شما از راهاندازی این کسبوکار و ورود به حوزه کارآفرینی چیست؟
حمزوی: پیشتر فعالیتهای حرفهای بهصورت تخصصی در زمینه بازرگانی خارجی داشته و تجربه کارآفرینی را از پاشنه بهدر کردهام؛ اما رویکرد اخیر برای حضور در میدان «محصولات و خدمات دانشبنیان» هیجان ویژهای داشته بهویژه در حوزه صادرات، آن هم نه مواد اولیه و خام فروشی؛ بلکه صادرات محصولات یا خدمات بهطور اعم و کالاهای دانشبنیان بهطور اخص، انگیزه صد چندانی به ما در شرکت داده است.
آنا: تجربه شما در اداره این کسبوکار در مقایسه با آنچه انتظار داشتید، چقدر تفاوت داشت؟
حمزوی: اداره کردن هر کسبوکار، دانش و تجربه ویژه به خود را میطلبد. بیشک حضور در بازارهای پررقابت جهانی برای انجام صادرات کالا و خدمات، چالشهای جدیتری دارند. پیش از این دفتر بازرگانی در کشور چین و آلمان داشته و صادرات یا واردات محصولات زیادی را انجام دادهام؛ اما «کارگزاری فنبازار» ادبیات رفتاری خاصی میطلبد که در حال فراگیری و تجربه کردن آن هستیم؛ شرایط حال حاضر در فضای کسبوکار بینالمللی برای کشور با توجه به تحریم و مشکلات جابهجایی ارز و حملونقل کالا و برخی دیگر از مسائل، چالش جدیای برای ما ایجاد کرده است.
آنا: کارآفرینان معمولاً مدتی در شرایط پراسترس و گاهی ناامیدی زندگی میکنند تا به هدف خود برسند تا چه حد با این جمله موافق هستید؟ آیا تجربه شخصی خودتان هم در همین راستا بوده است؟
حمزوی: بدون شک این شرایط برای نوبازاران و کارکشتگان بازار همیشه وجود داشته و خواهد داشت. ایجاد شغل و آفرینش کسبوکار فقط دغدغه است؛ اما زنده نگهداشتن این کسبوکار و رشد آن صدها دغدغه دارد. شرایط پراسترس را بسیاری تجربه کردهام؛ اما ناامیدی را هرگز. وجه تمییز و تشخیص یک کارآفرین اصیل با افراد دیگر در همین اصل نهفته است که این افراد هرگز ناامید نمیشوند؛ زیرا لحظه ناامیدی، نقطه پایان و لحظه مرگ کسبوکار است.
آنا: قبل از راهاندازی شرکت مشغول چه کاری بودید؟
حمزوی: پیشتر در همین عرصه بازرگانی فعالیت حرفهای داشتهام؛ اما در دوران دوساله اوج هجوم کرونا، عملاً کسبوکارهای قبلی تعطیل شده بودند و فعالیت خاصی نداشتم. از اندوختههای پیشین خرج کردم و هیچ فعالیت بازرگانی خارجی نداشتم. در همین دوران از فرصت پیشآمده استفاده بهینه کرده و رشته بسیار ارزشمند روانشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر مقطع تحصیلی کارشناسی را در ۲و نیم سال و بهعنوان دانشجوی نمونه استانی با معدل۱۹.۷۳ سپری کردم و چنان به این رشته علاقهمند شدم که مقطع کارشناسی ارشد نیز از طریق کنکور سراسری پذیرفته و در همین دانشگاه ادامه دادم.
آنا: مشتریان و بازار هدف شما چه کسانی هستند؟
حمزوی: بازار کار شرکت، معطوف به ارائه خدمات بازرگانی و بازاریابی برای شرکتهای تولیدکننده و یا خدماتی دانشبنیان است و برای این منظور پارک علم و فناوری خلیجفارس بوشهر و شرکتهای عضو آن را برای آغاز فعالیت خود انتخاب کردیم که البته از این گذار به پارکهای علم و فناوری سایر استانها هم خواهیم رسید. امیدواریم در مصاحبههای بعدی با شما بتوانم تعداد قراردادهای منعقده را خدمت شما اظهار کنم.
آنا: قابلیت فروش محصول نهایی را در داخل یا خارج چگونه میبینید؟
حمزوی: قابلیت فروش در بازارهای داخلی و خارجی خیلی با هم تفاوت دارند. حتی خیلی از فاکتورها در این امر دخالت دارند؛ اما یکی از مهمترین مقتضیات شرایط زمانی و مکانی است. اکنون با توجه به وضعیت خاصی که در حوزه بینالملل داریم، پارادایمهای بازاریابی بینالمللی برای ما بهصورت دیگری تفسیر میشوند. حتی رقابت در داخل هم خیلی محلی از اعراب ندارد. صرفنظر از مباحث فنی و دلایل علمی و نظری برای ورود به بازارها، یکسری حداقلهایی لازم هستند که برآورده شوند.
در بازار داخل باید حداقل استانداردهای ملی را فراهم آوردیم؛ اما در بازارهای خارجی علاوه بر استانداردهای محلی، ملی و بینالمللی، داشتن شخصیت تجاری و برندسازی و کیفی سازی محصولات یا خدمات بسیار حائز اهمیت هستند. امری که بسیاری از تولیدکنندگان یا سرویسدهندگان ایرانی با توجه به علمی که به این امور دارند برای ورود به بازارهای بینالمللی نسبت به آن اندکی اهمال دارند.
آنا: برای افرادی که میخواهند کسبوکار مشابهی راهاندازی کنند، چه توصیهای دارید؟
حمزوی: در وهله نخست، دانش لازم را داشته باشند و در وهله بعد مبادرت به کسب تجربه با مقیاسهای کوچک و سهم کمی از بازار داشته باشند تا مراحل رشد کسبوکار خود را آرامآرام پیش برده و بنگاه خود را قوام و دوام ببخشند. عجلهای برای رشد یکشبه نداشته تا قادر باشند ابتدا بالندگی و سپس برازندگی را در حرفه خود شاهد باشند.
آنا: بسیاری از افراد جامعه از راهاندازی کسبوکار بیم دارند. آیا شما هم در آغاز راه ترس داشتید؟ اگر اینطور است برای غلبه به آنچه کردید؟
حمزوی: صادقانه بخواهم بگویم، کارآفرینی تیپ شخصیتی روانشناسی ویژه خود را میطلبد. هر کسی نمیتواند کارآفرین شود. انسانی خرافاتی نیستم و نمیخواهم بگویم که هر کسی را بهر کاری ساختهاند؛ اما برای کارآفرین بودن، واقعاً باید ویژگیهای شخصیتی خاصی داشت؛ اگر چه جوهره آن باید در وجود فرد به ودیعه نهفته باشد؛ اما قابل اکتساب نیز هست.
بیم و اضطراب با ترسیدن فرق دارند. بیم و اضطراب بیاساس هستند و افراد مضطرب نمیتوانند در این عرصه موفق شوند؛ اما ترسیدن چیز بدی نیست. ترس مبنای عقلی دارد، ترس از شکست، ترس از ورشکستگی، ترس از ضرر و زیان، اینها خوب هستند به شرط اینکه بخواهیم این عوامل را حذف کنیم. یا ریسکهای عاقلانه در کارمان داشته باشیم. واقعاً خیلی جاها از انجام خیلی امور ترسیدهام و برای عبور از این مرحله از مشاور، مربی، استاد راهنما و ناظر مجرب استفاده کردهام.
آنا: لازمه ورود به فعالیت کارآفرینی چه چیزهایی است و جوانانی که علاقهمند ورود به این عرصه هستند باید از کجا آغاز کنند؟
حمزوی: در این باب بسیار سخنها به میان آمده و هزار نکته نغز مطرح شده که حقیر حرفی در این میان برای بیان ندارم؛ اما ایکاش در دانشگاهها هدایت راهبردی دانشجویان از کلاس درس تا دفتر کار انجام میشد. کارگروههایی در رشتههای مختلف ایجاد و دانشجویان هر رشته را بیشتر با بازار کار خود آشنا و درگیر میکردند.
آنا: راه موفقیت از شکستهای زیاد میگذرد. صادقانه چند بار شکست خوردید؟ چند بار ناامید شدید و چه کسی و چه چیزی به شما کمک کرد که راه را ادامه بدهید؟
شکست برای من فقط یک معنی داشته است: آنهم یافتن راهی برای رسیدن به هدف؛ بنابراین همیشه از شکستهایم استقبال کردهام؛ زیرا در هر شکستی راه دیگر نرسیدن به هدف را یافتهام، تا راه دیگری را تجربه کنم؛ اما ناامیدی هرگز! همیشه «اراده معطوف پیروزی» سائق من(حالتی خودکار) برای تحقق آرمانهایم بوده و هستند.
گفتگو: داود نصیری
انتهای پیام/