«صنایع کوچک»؛ تنوع در تولید، انعطافپذیر و اشتغالزا
علیرضا فرخبخت در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در بندرانزلی با بیان اینکه تولید، فرآیند تبدیل منابع به کالاها و خدماتِ مورد نیاز جامعه بوده و یکی از کلیدیترین موضوعات اقتصادی در دنیاست، اظهار کرد: تولید، ارزشهای اقتصادی مفید و مورد نیاز یک کشور را خلق کرده و موجب رفاه میشود. از این رو لازم است توجه به بخش تولید برای تصمیمگیران و برنامهریزان در اولویت بوده و امکانات و زیرساختهای لازم برای توسعه آن همواره مهیا شود.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی عنوان کرد: در این راستا نگاه و توجه به صنایع کوچک و متوسط برای تولید کالا و خدمات بین کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه روز به روز در حال افزایش است.
این استاد دانشگاه تبیین کرد: اقتصاد جهانی برای تقویت اشتغالزایی -که در دهههای اخیر یکی از مهمترین مشکلات و دغدغههای کشورها بوده- مسیر توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط را در پیش گرفته است.
فرخبخت تبیین کرد: از مهمترین مزایای صنایع کوچک و متوسط میتوان انعطافپذیری این صنایع مقابل نوسانات اقتصادی، سلایق مختلف بازار و تنوع تولید را ذکر کرد و دلیل این ویژگیها کم بودن تعداد کارکنان، حجم پایین سرمایهگذاری، چابک بودن و... است.
سهم مؤثر صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد خانواده و اشتغال
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی اضافه کرد: صنایع کوچک و متوسط حد واسط بین صنایع خانگی و صنایع بزرگ هستند که در برخی موارد با برونسپاریِ بخشی از فعالیتهای خود به بنگاههای اقتصادی خانگی به عنوان پیمانکار فرعی، سهم مؤثری در اقتصاد خانواده و اشتغال دارند.
وی با اشاره به اینکه براساس گزارشهای منتشره، صنایع کوچک و متوسط در اقتصادِ کشورها نقش بسیار مهمى دارند، گفت: سازمانهاى کوچک بیش از ۹۰ درصد کل اقتصاد در بسیارى از کشورها را شامل مىشوند و اهمیت این صنایع در کشورهاى در حال توسعه بسیار بیشتر است.
۳۰ تا ۵۰ درصد کل تولیدات صنعتى به صنایع کوچک و متوسط اختصاص دارد
فرخبخت مطرح کرد: تعداد واحدهاى صنعتى کوچک در کشورهاى در حال توسعه ۹۰ تا ۹۵ درصد کل واحدهاى صنعتى بوده و از لحاظ اشتغال سهم آنها ۴۰ تا ۹۰ درصد کارگران صنعتى را شامل مىشود که ۳۰ تا ۵۰ درصد کل تولیدات صنعتى را به خود اختصاص مىدهند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: تغییرات شدید در قیمت مواد اولیه و تجهیزات، موانع مالی، فقدان استراتژی رشد نوآوری، آگاهی اندک کارآفرینان از تأثیر نوآوری بر رشد سودآوری بنگاه، عدم دسترسی مناسب به اطلاعات بازاریابی، مالی، فنی و عملیاتی، سیاستهای دولت در بخش تولید، بروکراسیهای اداری دولتی، کمبود زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری و ضعف در بازاریابی محصولات بهویژه در بازارهای جهانی از مهمترین موانع و چالشهای صنایع کوچک و متوسط در ایران است.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی افزود: بر این اساس با توجه به اهمیت نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، ابزارهایی که کشورهای توسعهیافته برای رشد این صنایع از آن بهره میگیرند، تأمین مالی برای توسعه کسبوکارها، تقویت سرمایهگذاری در این بخشها، حمایتهای آموزشی و نوآوری، کمک به تحقیق و توسعه در این کسبوکارها و بهبود خدمات اداری و شرایط کاری هستند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در شرایط کنونی اگر دولتها بتوانند چالشهای موجود را از طریق این ابزارها رفع کرده و موجب توسعه صنایع کوچک و متوسط شوند، میتوانند موجب اشتغالزایی بالا و کاهش بیکاری با سرمایهگذاری اندک و شخصی، امکان رشد چشمگیر در میانمدت و بلندمدت، توانایی تربیت نیروهای ماهر برای اقتصاد و صنایع بزرگ، بهبود توزیع درآمد در مناطق کمتر توسعهیافته، انعطافپذیری در جذب و همسازی با فناوریهای جدید در کنار خلق و توسعه بازارهای جدید داخلی و خارجی شوند.
انتهای پیام/