دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1401 - 14:46
در نشست «عهد، انتظار، امیدآفرینی» عنوان شد؛

تربیت مهدوی و عبور از روزمرگی و یأس/ نقشه صهیونیست‌ها مخفی‌کردن «اعتقاد به منجی» است

تربیت مهدوی و عبور از روزمرگی و یأس  نقشه صهیونیست‌ها مخفی‌کردن «اعتقاد به منجی» است
نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان استان بوشهر با موضوع «عهد، انتظار، امیدآفرینی» در حالی برگزار شد که بر ضرورت تربیت مهدوی و عبور از روزمرگی و یأس تأکید و عنوان شد که نقشه صهیونیست‌ها مخفی کردن «اعتقاد به منجی» است.
کد خبر : 809085

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بوشهر، نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان استان بوشهر با موضوع «عهد، انتظار، امیدآفرینی» با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان بوشهر، رؤسای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مدیران ارشد و استادان به همت کانون مهدویت و بسیج استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در این دانشگاه برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و دبیر کانون مهدویت در این نشست اظهار کرد: اعتقاد به ظهور منجی و مصلح جهان، ایده‌ای فراگیر و همگانی بوده، این ایده از نظر پیشینه تاریخی به‌عنوان یک طرح نوین اسلامی مطرح است که ریشه قرآنی دارد؛ چراکه ایده «نجات‌بخشی» و «منجی‌گرایی» گرچه سابقه دیرین در تاریخ کهن بشر دارد؛ اما یک گرایش فطری انسانی است که در نهاد انسان ریشه دارد، سمت و سو و خاستگاه این گرایش تاریخی و فطری را می‌توان فقط در تفکر اسلامی به صورت منسجم جست‌وجو کرد.

قدیر خواجه‌پور با بیان اینکه مهدویت یکی از زنده‌ترین و پویاترین آرمان‌های دینی است، توضیح داد: مهدویت بزرگ‌ترین اعتقادات اسلامی بوده که در کنار فرهنگ عاشورا از عوامل سازندگی و شادابی دینی است.

وی متذکر شد: در تاریخ شیعه بیشترین تجربه معنوی، عرفانی و اخلاقی موهون فرهنگ مهدوی و حسینی است. مهدویت یک بحث نظری صرف و بی‌ارتباط با زندگی واقعی نیست؛ بلکه کاملاً موضوع زنده و کاربردی بوده که در متن زندگی جریان دارد و اساساً با الگوپذیری، حرکت، شناخت و عمل همراه است.

دبیر کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه لازمه تحقق بخشیدن به جامعه مهدوی، تربیت مهدوی است، تبیین کرد: تربیت مهدوی در مفهوم خاص آن مجموعه تدابیر، اقدامات سنجیده و منظم فرهنگی برای پرورش و تقویت ایمان و باور‌های مهدوی در فراگیران است. برای رسیدن به این هدف مهم، اولویت و ضرورت انکارناشدنی تبیین و ترویج فرهنگ مهدویت در نظام دینی، ضرورت موضوع را دوچندان می‌کند.

وی، انتظار برای ظهور را پویا به‌معنای فراهم ساختن فعالانه زمینه ظهور معرفی و عنوان کرد: رسالت نظام تعلیم و تربیت در راستای تحقق تربیت مهدوی در دو حیطه تبیین و ترویج مهدویت به اجرا برنامه بپردازد و در حیطه محتوایی نظام تعلیم و تربیت در ایجاد معرفت در فراگیران نسبت به مهدویت باید از دیدگاه‌های ایستا و غیرواقعی و قشری فاصله بگیرد و دیگر رسالت تعلیم و تربیت مهدوی بازنگری در حوزه روشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و دبیر کانون مهدویت، مهم‌ترین اهمیت کارکردی تربیت مهدویت را ایجاد نشاط و امید، فاصله گرفتن از پژمردگی و روزمرگی و یأس، امیدوار به آینده بودن و الگوی عمل داشتن دانست و متذکر شد: انسان مهدی‌باور هرگاه به برخی امور تردید کند یا با ابهامی مواجه شود، علاوه بر معیاری که در پشت سر رفتار معصومان گذشته است، معیاری نیز در آینده دارد.

خواجه‌پور، امید را به دو نوع فعال و منفعل تقسیم و تشریح کرد: در بینش دینی امیدی ستوده شده که موضوع آن، زندگی پربارتر، رستگاری، زنده و سرشار بودن و همراه با انگیزه قلبی، حرکت، شجاعت و تلاش است؛ آمادگی داشتن برای چیزی که تولد نیافته و البته می‌تواند به وجود آید، این امید فعال است، اما اگر کیفیت امید، حالتی انفعالی و کنش‌پذیر باشد، دروغ و بدون ایمان و تلاش و منفعل است.

وی، ایمان، صبر و شکیبایی، حرکت و تلاش را مؤلفه سازنده امید دانست و خاطرنشان کرد: آمادگی و انتظار برای تغییر و تحول، نشاط و سرزندگی، آمادگی برای مواجه شدن با دشواری‌ها، هدفمندی، جرأت و جدیت، استفاده از تمام فرصت‌ها را از آثار امید دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و دبیر کانون مهدویت، راه‌های افزایش امید را چنین برشمرد: را ه‌های فردی شامل توکل بر خداوند، گرایش به خوبی‌ها و پرهیز از بدی ها، رشد و شکوفایی استعداد‌ها و راه‌های اجتماعی همچون شادابی محیط زندگی انسانی، وجود آزادی حقیقی، برخورداری از نظام ارزشی مناسب است.

مهدویت در تمامی مکاتب فکری و ادیان دنیا وجود دارد

تربیت مهدوی و عبور از روزمرگی و یأس/ نقشه صهیونیست‌ها برای مخفی کردن «اعتقاد به منجی»


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم با بیان اینکه مبحث مهدویت در تمامی مکاتب فکری و ادیان مختلف دنیا حتی ادیان تحریف شده نیز وجود دارد، گفت: این مقوله در تمامی ادیان با عنوان منجی مطرح شده و مورد توجه و اعتنای تمامی محور‌های فکری مختلف قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قاضی‌زاده با اشاره به اینکه اهمیت مبحث مهدویت در مکتب اسلام و جامعه شیعی بسیار مورد توجه بوده و در بدنه جامعه رسوخ پیدا کرده است، ادامه داد: اعتقاد به مهدویت میان شیعیان از جمله اعتقادات محکم و راسخی است که همواره مورد اعتنا بوده است.

وی با بیان اینکه این اعتقادات به همان مقدار که ارزشمند هستند، زمینه را برای سوء‌استفاده افراد فرصت‌طلب فراهم آورده است، توضیح داد: افراد بسیاری بودند که دنبال دستیابی و بهره‌جویی برای اهداف خود با استفاده از اعتقاد مقدس و ربانی مهدویت بودند و بسیاری حتی ادعای امام زمان بودن یا فرستاده ان حضرت بودن کردند که در این کج‌روی‌ها و انحرافات پای استعمار، استکبار و صهیونیست به وضوح دیده شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر افزود: استکبار و صهیونیست به دنبال نفوذ به جوامع مسلمان و بهره‌گیری از اعتقادات پاک مسلمانان به نفع خود هستند و با حمایت‌های مالی و فکری از این شیادان و کذب‌گویان مدعی ظهور امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف، فرصت‌طلبانه اهداف خود را دنبال می‌کنند.

قاضی‌زاده متذکر شد: بر اندیشمندان و صاحبان فکر و اندیشه جامعه فرض است تا مباحث مربوط به مهدویت را در محافل علمی به گفتگو بنشینند و گفتمان‌هایی را برگزار کنند تا در سایه این گفتمان‌سازی، بدنه جامعه ما نیز از این مباحث ارزشمند بهره‌مند شوند تا ضمن کاهش و تقلیل فرصت‌های سودجویی، زمینه‌ای برای رشد، اعتلا و امیدواری جامعه اسلامی به آینده‌ای درخشان فراهم شود.

مبحث منجی آخرالزمان ابعاد جهانی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم با بیان اینکه در دین مبین اسلام، شاخص و معیار، برای مسیر تعالی بشر کاملاً مشخص و ترسیم شده است، تأکید کرد: در شریعت اسلام، هدف از خلقت انسان، عبودیت و رسیدن به مرتبه کمال و استفاده از رحمت بی‌پایان الهی است و مسیر رسیدن به این هدف و اینکه انسان باید در چه جایگاهی قرار بگیرد، مشخص شده است.

حیدری سنگستانی با بیان آنکه مبحث منجی آخرالزمان ابعاد جهانی دارد، توضیح داد: در تمامی ادیان اعتقاد به منجی وجود دارد، اما برخی مانند صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا این موارد را پنهان کنند و حتی مسائلی که در کتب خود دارند را مخفی نگه می‌دارند و متأسفانه کشور‌های اسلامی نیز کمتر به آن پرداخته‌اند و این موضوع که کافران چگونه در آخر‌الزمان از بین می‌روند را به حد مطلوب انتشار نداده‌اند.

تربیت مهدوی و عبور از روزمرگی و یأس/ نقشه صهیونیست‌ها برای مخفی کردن «اعتقاد به منجی»

وی با تأکید براینکه دانشگاه‌ها به‌عنوان مدرسه جامعه باید به موضوع مهدویت ورود کنند، متذکر شد: دانشگاه نقش عظیم و بزرگی در تربیت اجتماع دارد و باید تمام ارکان و فعالیت‌های خود را براساس اتصال انقلاب اسلامی ایران به اتصال جهانی حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف قرار دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی این مسیر را آغاز کرده و در سند تحول و تعالی دانشگاه به طور جامع به آن پرداخته است، تشریح کرد: فرآیند پرداختن به مقوله مهدویت با ایجاد دبیرخانه‌های دائمی استانی و مشخص شدن خط مشی در حال پیگیری است و این کانون‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای برنامه‌های متنوع در حوزه‌های مرتبط، این شاخص را مورد تأکید قرار داده تا از مسیر منحرف نشویم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر هم در این نشست با تأکید بر اینکه مهارت‌های دینی باید عینی‌سازی و کاربردی شود، گفت: یکی از اشکالات در مبحث امیدآفرینی آن است که نتوانستیم به‌خوبی فاصله بین ذهنیت و مفاهیم کاربردی را کم کنیم و در نهایت تطابق ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام سیدعبدالجلیل حسینی با بیان اینکه در دین اسلام برنامه جامعی برای سعادت انسان مشخص شده، اما این برنامه با زندگی دنیوی عادی و امروزه آمیخته نشده است، اظهار کرد: به طور مثال جهاد در ذهن بسیاری از افراد جنگ و نبرد با دشمن است، در حالی که در تعریفی که امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جهاد دارد بیان شده است.

وی افزود: جهاد آن است که همراه با مجاهدت باشد و در مقابله با دشمن صورت گیرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر با تأکید بر اینکه باید مشکلات را دید، درباره آن گفتگو کرد، از بازگو کردن آن و شنیدن نظرات مخالف نهراسید، تبیین کرد: باید برای عینی‌سازی علوم انسانی، کاربردی کردن و عینیت‌بخشی مفاهیم ذهنی تلاش کرد تا بتوان چالش‌ها را رفع کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب