دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1401 - 00:33

بازگشت شبح سیاه دوپینگ به وزنه‌برداری ایران/شعار ورزش پاک؛ در حد شعار ماند؟

بازگشت شبح سیاه دوپینگ به وزنه‌برداری ایران شعار ورزش پاک؛ در حد شعار ماند؟
نمونه تست مثبت دوپینگ یکی از وزنه‌برداران در رده سنی دوباره نگرانی‌ها را برای بازگشت شبح سیاه دوپینگ به وزنه‌برداری ایران را افزایش داد.
کد خبر : 807969

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، با اعلام رای از سوی نادو تست دوپینگ یک وزنه‌بردار نوجوان ایران مثبت اعلام شد و او به محرومیت دو ساله از تمامی فعالیت‌های ورزشی محکوم شد. البته نام این وزنه‌بردار به دلیل اینکه زیر سن قانونی است فاش نشد، اما در لیست تعداد دوپینگی‌های ایران قرار گرفت. این اولین بار نیست که در سال جاری وزنه‌برداری ایران با معضل دوپینگ مواجه می‌شود. پیش از این در خردادماه امسال تست دوپینگ محمد هادی پورحسینی مثبت اعلام شد و این وزنه‌بردار به سه سال محرومیت از تمامی فعالیت‌های ورزشی محکوم شد. در اردیبهشت ماه امسال هم محمد نیری یکی دیگر از دوپینگی‌های وزنه‌برداری ایران بود. در فروردین‌ماه امسال هم مسعود نصرتی دوپینگی اعلام شد که برای مدتی از تمام فعالیت‌های ورزشی محروم شد؛ و حالا چهارمین وزنه‌بردار دوپینگی هم به این لیست اضافه شد.

هشدار برای وزنه‌برداری به صدا درآمد؟

رسیدن تعداد وزنه‌برداران دوپینگی به عدد ۴ یک زنگ خطر جدی برای این رشته همیشه پرطرفدار محسوب می‌شود. وزنه‌برداری ایران در یک دهه گذشته قربانیان زیاد در استفاده از مواد نیروزا گرفته و اگر این بار سایه شوم دوپینگ بر وزنه‌برداری ایران چنبره بزند باید فاتحه وزنه‌برداری در المپیک پاریس را برای همیشه بخوانیم. مثبت شدن تست‌های دوپینگ در وزنه‌برداری ایران را باید یک فاجعه قلمداد کرد، در تیرماه سال ۹۸ زمانی که علی مرادی ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را برعهده گرفت، یکی از شعارهایش ترویج ورزش پاک و دوری از دوپینگ بود. اما در دوره ریاست او چندین نمونه تست وزنه‌برداران ایران مثبت اعلام شد و در المپیک توکیو هم شاهد ترکش‌های دوپینگ سال‌های گذشته بودیم. در المپیک توکیو به دلیل آمار زیاد دوپینگی در وزنه‌برداری ایران تنها دو سهمیه به ایران تعلق گرفت و در نهایت پرونده این المپیک تنها با کسب یک مدال نقره بسته شد.

بماند///////// بازگشت شبح سیاه دوپینگ به وزنه‌برداری ایران/شعار ورزش پاک؛ در حد شعار ماند؟

روزهای سرنوشت‌ساز در انتظار وزنه‌برداری ایران

حالا در فاصله ۲۲ ماه تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تست دوپینگ یک وزنه‌بردار دیگر مثبت اعلام شد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که بنا به تصمیم و تصویب هیئت رئیسه فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF)، هر کشوری که در هجده‌ ماه منتهی به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بیش از سه مورد تست مثبت دوپینگ داشته باشد، به طور کامل از حضور در رقابت‌های وزنه‌برداری این بازی‌ها محروم می‌شود. این تصمیم از سوی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری با جدیت تمام پیگیری می‌شود و آن‌ها برای ترویج ورزش پاک، ماموران وادا را مامور کرده‌اند تا در هر زمان و هر مکان نمونه آزمایش ورزشکاران حاضر در لیست IWF را گرفته و به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال کنند.

ورزش پاک؛ شعاری که در حد شعار ماند!

متأسفانه از گذشته تا به امروز موضوع دوپینگ در وزنه‌برداری چالش اصلی بوده و همچنان هم ادامه خواهد داشت. در دوره علی مرادی اگرچه یکی از شعار‌های او ورزش پاک بود، اما کمترین توجه را به آن کرد و نتیجه دوران مدیریتی او چندین نمونه تست مثبت دوپینگ بود. حالا با تغییر در بدنه فدراسیون وزنه‌برداری و روی کار آمدن اهالی این رشته انتظار می‌رود موضوع دوپینگ جدی‌تر دنبال شود تا پیش از این وزنه‌برداری ایران آسیب نبیند و دوران سیاه برای این رشته تکرار نشود. هر چند که تقریباً بیشتر از سه ماه از دوره سرپرستی انوشیروانی در فدراسیون وزنه‌برداری هم می‌گذرد و وزارت ورزش باید فکری به حال انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری کند تا این دوران گذرا طولانی نشود.

مقامی: با موضوع دوپینگ نباید بهانه دست کسی بدهیم

حسین مقامی دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره اقدامات فدراسیون جهت مبارزه با دوپینگ گفت: از زمانی که به فدراسیون وزنه‌برداری آمدیم و اردو‌های تیم ملی را برگزار کردیم، یکی از اهداف اصلی ما مبارزه با دوپینگ بود تا وزنه‌برداری دچار مشکل نشود. به همین خاطر قبل از شروع اردو‌ها تست دوپینگ از تمامی وزنه‌برداران گرفته می‌شود و تا صحت و سقم تست‌ها ثابت نشود، وزنه‌برداران وارد چرخه تیم ملی نمی‌شوند. این موضوع برای فدراسیون وزنه‌برداری اهمیت زیادی دارد و تمام تلاش ما کنترل آن است.

وی تأکید کرد: کمیته پزشکی با اعضای کادرفنی در تمامی رده‌های سنی در ارتباط است و سعی می‌کنیم این معضل را تا حد توان ریشه‌کن کنیم. البته ممکن است برخی وزنه‌برداران بدون هماهنگی با پزشک تیم‌ها و مربیان خود اقدام به مصرف خودسرانه مکمل‌های ورزشی کنند که در لیست دارو‌های ممنوعه باشند که این موضوع از توان ما خارج است. ولی تا آنجا که بتوانیم در اردو‌های تیم ملی و تمرینات روی این موضوع نظارت کامل خواهیم داشت. به نظرم در یک برنامه میان مدت موضوع دوپینگ در وزنه‌برداری را می‌توان مدیریت کرد. علاوه بر نظارت شدید وزنه‌برداران، کلاس‌های آموزشی هم برگزار می‌کنیم تا وزنه‌برداری با موضوع دوپینگ دچار چالش نشود.

مقامی با تأکید بر اینکه اگر در سال منتهی به المپیک حتی با یک نمونه تست مثبت دوپینگ روبه‌رو شویم، محروم خواهیم شد، گفت: ما در المپیک توکیو با کاهش سهمیه مواجه شدیم و به خاطر نمونه‌های مثبت دوپینگ از سال‌های گذشته، تنها به وزنه‌برداری در المپیک توکیو دو سهمیه اختصاص داده شد. الان هم برای المپیک پاریس شرایط خیلی حساس است و در صورتی که نمونه تست دوپینگ وزنه‌برداران مثبت اعلام شود، از المپیک حذف خواهیم شد. ضمن اینکه تا قبل از المپیک، وزنه‌برداران مسابقات زیادی پیش رو دارند و نباید بهانه‌ای دست کسی بدهیم.

به گزارش آنا، اگرچه طبق صحبت‌های دبیر فدراسیون در دوره جدید نظارت بر موضوع دوپینگ با جدیت تمام پیگیری می‌شود، اما نباید فراموش کنیم یک غفلت ممکن است وزنه‌برداری را از سبد کاروان ورزشی ایران حذف کند و نخبگان وزنه‌برداری حضور در بزرگترین تورنمنت ورزشی جهان را از دست بدهند. وزنه‌برداری یکی از رشته‌های مدال‌آور در ادوار المپیک بوده و هست و ضعف نظارت روی این رشته و قرار گرفتن وزنه‌برداری در مسیر حذف از المپیک، ضربات جبران‌ناپذیری را به ورزش ایران وارد می‌کند. این رشته ورزشی تاکنون ۲۶ درصد تمامی مدال‌های ایران در ادوار المپیک را کسب کرده است.


انتهای پیام/۴۰۵۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته