واردات و تامین مواد اولیه؛ سد راه توسعه شرکتهای دانش بنیان
به گزارش خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ملیکا کیانی، مدیر شرکت ورما فارمد در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران نانو در گفتوگو با خبرنگار آنا، گفت: این شرکت با همکاری مجموعهای از دانشجویان فارغالتحصیل مقطع دکتری دانشگاه تهران تاسیس شده است. محصولات ما در دو گروه مکملهای تغذیهای و دارویی هستند. عمده محصولات این شرکت، ساختار و سامانهای مبتنی بر لیپوزوم دارند. در حال حاضر خط تولید ما بر پایه مایعات خوراکی است. چند محصول تزریقی هم داریم که در فاز تحقیق و توسعه هستند. یکی از محصولاتمان در حال حاضر وارد بازار شده که قطره دارویی آهن است. تعداد دیگری هم محصول داریم که در پاییز وارد بازار میشوند، مجوز آنها گرفته شده و در مرحله استعلام هستند. همه این محصولاتی که آماده ورود به بازار هستند، ساختار سوکروزومیال دارند. این ساختارها در بستری از نانو ذرات لیپیدی و نشاسته قرار گرفتهاند که پایدارترشده و جذب بهتری دارند.
وی درباره چالشها و مشکلاتی که بر سر راه توسعه کسب و کار خود با آن مواجه شدهاند، اظها کرد: یکی از مشکلات بحث بازار داخلی و مجوزهایی است که باید از سازمان دارو و غذا دریافت کرد. برای ورود محصولات به بازار برای تولیدکننده مشکلات خاصی وجود دارد. در این راستا جلساتی با مسئولان مربوطه ترتیب دادیم تا چالشهای ورود محصولاتمان به بازار را برطرف کنیم. در سازمان غذا و دارو روند به این صورت است که هر شرکتی پرونده محصول خود را ارائه میکند، در نوبت کمسیون برای گرفتن پروانه قرار میگیرد. شرکتهایی هم هستند که با هر بار مراجعه تعداد زیادی پرونده به این سازمان ارائه کرده که با سازوکارهایی که وجود دارد، داروها و محصولات خود را به سرعت وارد کمسیسون میکنند. خیلی از این سازو کارها برای ما که جزو شرکتهای دانش بنیان و نوپا هستیم، امکان پذیر نیست. برخی شرکتهای نوپا هم ممکن است یک یا دو محصول برای ارائه داشته باشد و بخواهند با ورود محصول به بازار کسب و کار خود را توسعه دهند و به افزایش محصول برسند. برای این شرکتها امکان پذیر نیست که مدت زمان طولانی در نوبت بمانند تا پرونده آنها بررسی شود. این یکی از چالشهایی است که با آن درگیر هستیم.
کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: برای چالشهای صادراتی نیز سازوکارهایی که باید برای تسهیل شدن راه وجود داشته باشد، موانع بسیاری دارند. همچنین شرکتهایی که در پارک پردیس واقع میشوند به خاطر اینکه پرونده بهره برداری به آنها تعلق نمیگیرد، در خدماتی که از طرف وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) باید به آنها واگذار شود دچار چالش میشوند؛ همانند واردات دستگاه و تجهیزات موردنیاز برای خط تولید. این یکی از مشکلاتی بود که ما با آن مواجه شدیم و در نهایت هم نتوانستیم دستگاهی که موردنیازمان بود را وارد کنیم. مسائل دیگری هم از جمله واردات و تامین مواد اولیه وجود دارد که شامل همه شرکتها میشود. به خاطر تحریمها نمیتوانیم مواد اولیه را به صورت مستقیم خریداری کنیم و این موضوع باعث میشود که روند کار با اختلال مواجه شود. همچنین مجبور هستیم سرمایه بزرگی را برای خرید مواد اولیه در ابتدای شروع کار در نظر بگیریم چون نمیتوانیم واردات مداوم داشته باشیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/