دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهرامی احسان در گفت‌وگو با آنا:

اساتید و دانشجویان مبدأ تحولات جامعه هستند/ وجود پیچ‌وخم‌های اداری در اختصاص بودجه فرهنگی +فیلم

اساتید و دانشجویان مبدأ تحولات جامعه هستند  وجود پیچ‌وخم‌های اداری در اختصاص بودجه فرهنگی +فیلم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این باور که دانشگاه مبدأ همه تحولات است، باید توسعه یابد، گفت: رشد، تغییر و تحول افراد در دانشگاه‌ها اعم از اساتید و دانشجویان، مبدأ همه تحولات اجتماعی خواهند شد.
کد خبر : 806928

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، با آغاز به کار دولت سیزدهم و با موافقت هیئت دولت، ۳ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به مباحث فرهنگی و علمی اختصاص‌یافته که از آغاز انقلاب بی‌سابقه بوده است.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در رابطه با انتظاری که از دانشگاه‌ها در مباحث فرهنگی می‌رود، می‌گوید: «با اختصاص این بودجه، دانشگاه‌ها باید در تربیت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کوشا باشند و نسلی داناتر، عالم‌تر، مؤمن‌تر و بااخلاق‌تر تحویل جامعه دهند.»

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز در این رابطه خاطرنشان می‌کند: «در چند سال گذشته بسیاری از بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در محل‌های دیگری هزینه شد و از اقدامات فرهنگی پویایی لازم را نداشته است.»

بهرامی احسان: بدون داشتن رویه جامع، توفیق فرهنگی در دانشگاه حاصل نمی‌شود

از ابتدای سال جاری مقرر شد سه درصد از کل بودجه سالیانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در بودجه و اصلاحیه بودجه تفصیلی، در ردیف جداگانه و مشخص به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تخصیص یابد. هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این رابطه به خبرنگار آنا می‌گوید: «در بحث بودجه پیچ‌وخم‌های اداری بسیاری وجود دارد و همه‌چیز به عزم آدم‌ها موکول نمی‌شود، یک بخش مهم مربوط به بروکراسی اداری است و چاره‌ای نیز وجود ندارد.»

به فرموده امام خمینی (ره): «دانشگاه مبدأ همه تحولات است. از دانشگاه سعادت یک ملت و در مقابل سعادت، شقاوت یک ملت سرچشمه می‌گیرد.» بهرامی احسان خاطرنشان می‌کند: «اگر این باور وجود داشته باشد که رشد و بهبود در همه جوانب و هر تحولی در جامعه جایگاهش در دانشگاه‌ها است و اگر این فرض بنیادین را بسازیم که عنصر اساسی که در دانشگاه مبدأ تمامی این تحولات اعم از استاد و دانشجو است، وضعیت بسیار تغییر خواهد کرد.»

وی می‌افزاید: «تصورم بر این است که در بسیاری از مواقع این دریافت وجود نداشته است در بعضی مواقع محدودیت‌های اداری، مالی و مشکلات اقتصادی وجود داشته است. البته خوشبختانه در حال حاضر چنین باوری وجود دارد پس باید ریل‌هایش گذاشته شود و از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد. این باور که دانشگاه مبدأ همه تحولات است باید توسعه یابد و در دانشگاه رشد، تغییر و تحول آدم‌ها مبدأ همه تحولات اجتماعی است.»

از سوی دیگر داده‌های جامعی در رابطه با وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه وجود ندارد. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این رابطه می‌گوید: «متأسفانه هنوز دید جامع و نظریه‌ای که ناظر بر ایجاد یک فرایند تحول زا باشد وجود ندارد. پیش از این نیز وجود نداشته در حال حاضر نیز وجود ندارد البته امیدواریم در آینده اتفاق بیفتد، زیرا بدون داشتن یک‌رویه جامع در دانشگاه‌ها نمی‌توانیم توفیق فرهنگی داشته باشیم.»

فرآیند تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی در دانشگاه‌ها بر اساس چارت آموزشی است و در پایان بر اساس نمرات دریافتی دانشجو کارنامه و مدرک تحصیلی برای وی صادر می‌شود، اما در رابطه با مباحث فرهنگی و دانشجویان فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هرگز ارزیابی عملکرد وجود ندارد. وی در این رابطه خاطرنشان می‌کند: «وقتی دانشجویی در مقطع دکتری تحصیل می‌کند، تکلیفش معلوم است که در هر ترم تحصیلی چه واحد‌هایی چه واحد‌هایی را باید بگذراند، رساله می‌گیرد و در خصوص اینکه دفاعش به چه صورت باید انجام شود مطلع است و با فارغ‌التحصیلی، یک تخصص به دست می‌آورد و این یک فرایند مشخص و تعریف‌شده، است. ما در فعالیت‌های فرهنگی فاقد نظریه فاقد فرایند‌های مستمر، فاقد اتفاق‌نظر و یکپارچگی دیدگاه بر روی یک موضوع و این‌ها مانع تحقق داده‌های فرهنگی می‌شود.»

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب