بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش مجازی/ حرکت دانشگاه به سمت برنامهریزی راهبردی سناریومحور
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بوشهر، سی و سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور محسن محمودزاده مدیرکل دفتر تحلیل و نظارت بر امور آموزش، اشتغال و کارآفرینی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، محمدمهدی شریعت باقری معاون مدیرکل دفتر تحلیل و نظارت بر امور آموزش، اشتغال و کارآفرینی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه، محمدرضا حصارکی مدیرکل دفتر رصد و پایش راهبردی دبیرخانه هیئت مؤسس، احمد صادقیان کارشناس مسئول آیندهپژوهی و سیاستگذاری راهبردی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه بهعنوان نمایندگان دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان و رؤسای واحدها و مراکز استان و رؤسای شورهای تخصصی و مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد.
مدیرکل دفتر تحلیل و نظارت بر امور آموزش، اشتغال و کارآفرینی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در این جلسه با اشاره به اینکه طبق ماده ۹ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، نقش نظارت راهبردی و سیاستگذاری راهبردی براساس قانون برعهده هیئت مؤسس دانشگاه واگذار شده است، گفت: در سال گذشته گزارش راهبردی درباره سیاستگذاری راهبردی دانشگاه در استانها تدوین و براساس آن، اسناد پشتیبان شکل گرفت و پس از آن سند تحول و تعالی دانشگاه، طراحی، تدوین و به واحدها ابلاغ شد که استانها اکنون براساس آن مشغول برنامهریزی مبتنی بر سند تحول و تعالی هستند.
محمودزاده درباره علت حضور نمایندگان دبیرخانه هیئت مؤسس در استانها تصریح کرد: براساس تفاهم صورت گرفته میان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه، مقرر شد دستاوردهای دانشگاه در دوران کرونا که بهحق دستاوردهای ارزشمند و قابل اعتنایی است، جمعآوری، ثبت و ضبط شود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم دانشگاه طبق سند تحول و تعالی به سمت یک سازمان یادگیرنده حرکت کند یکی از الزامات آن، فراموش نکردن تجربیات و دستاوردهای گذشته در تمامی عرصهها و حوزههاست، توضیح داد: مدیریت دانش در دانشگاه در ایجاد شده و امروز تمامی وقایع و تجربیات در حال ثبت است تا بتوان برای آینده دانشگاه در حوزه برنامهریزی از آنان بهره برد.
مدیرکل دفتر تحلیل و نظارت بر امور آموزش، اشتغال و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در واقع، دانشگاه به طور تخصصی در حال حرکت به سمت برنامهریزی راهبردی سناریومحور است.
محمودزاده، بهرهگیری از تجربیات ایام کرونا در هنگام بروز حوادث مشابه را دلیل دیگر ثبت و بررسی دستاوردهای ایام کرونا برشمرد و افزود: بهحق تحول راهبردی که دانشگاه در نظام آموزش خود در ایام کرونا رقم زد، یک تحول ارزنده و چشمگیر است و دانشگاه آزاد اسلامی توانست نسبت به رقبای خود بسیار مطلوب و بهینه و با راندمان بالا این بحران را در حوزه آموزش مدیریت کند.
وی، افزایش تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی را در ایام کرونا دلیل این ادعا معرفی و تبیین کرد: این افزایش دلیلی بر وجود زیرساختهای قوی، اقدام بهموقع و راندمان بالای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در ایام کرونا بود که نهتنها در بخش دانشجوی داخلی، بلکه در بخش دانشجوی بینالملل نیز شاهد آن بودیم که این مهم با همت تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و مدیریت بههنگام و واقعگرای مدیران ارشد سازمان میسر شد.
مدیرکل دفتر رصد و پایش راهبردی دبیرخانه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اینکه کرونا یک بحران بود، اما مزایایی داشت، اظهار کرد: نخستین مزیت کرونا، استفاده از فناوریهای نوین در بحث آموزش مجازی بود.
حصارکی افزود: دیگر مزیت کرونا، شناخت ذینفعان دانشگاه یعنی استادان، دانشجویان و کارکنان از شیوههای جدید مدیریت آموزش در فضای مجازی، تقویت زیرساختهای آموزشی و ایجاد زیرساختهای جدید و موردنیاز بود.
وی، تقویت روحیه ایثار، ازخودگذشتگی، نوعدوستی، تعامل و تعاون را دیگر مزیتهای کرونا برشمرد.
مدیرکل دفتر رصد و پایش راهبردی دبیرخانه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید تمامی وقایع انجام شده در ایام کرونا را دقیق و با شرح تمامی تفاسیر ثبت و منعکس کرد، ادامه داد: اقداماتی که شاید اکنون با توجه به کاهش پاندمی و شناخت راهکارهای مقابلهای و تولید اقلام مبارزه با کرونا (نظیر تولید ماسک یا محلول ضدعفونیکننده) پیش پا افتاده به نظر آید.
معاون مدیرکل دفتر تحلیل و نظارت بر امورآموزش، اشتغال و کارآفرینی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به اینکه هیئت مؤسس وظایف نظارتی بر مبنای قانون دارد، اظهار کرد: در برگزاری این جلسه ضمن دریافت گزارش دستاوردهای ایام کرونا، زمینه ارائه پیشنهادهای ویژه و مشخص در بحث آمایش سرزمینی مهیا شده تا بتوان از آن در سیاستگذاریهای کلان بهره گرفت و در نهایت به اهداف اصلی دانشگاه که همان دانشگاه جامعهساز، تمدنساز و انسانساز است، دست یافت.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/