دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1401 - 13:46
زندگی فناورانه(۱۲)/ مهربان در گفت‌وگو با آنا:

شرکت‌های خصوصی در جذب نیروی کار مازاد مشکل دارند/ افزایش اعتماد دولت به دانش‌بنیان‌ها همزمان اعمال تحریم‌ها

شرکت‌های خصوصی در جذب نیروی کار مازاد مشکل دارند  افزایش اعتماد دولت به دانش‌بنیان‌ها همزمان اعمال تحریم‌ها
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های خصوصی نمی توانند نیروی مازاد جذب کنند؛ چرا که برای تامین بودجه با مشکلات زیادی مواجه هستند.
کد خبر : 806166

افشین بهمرام مهربان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش‌ و فناوری خبرگزاری آنا درباره عواقب مدرک محوری دانشگاه‌های ایرانی گفت: نیروی‌های انسانی و دانشجویان در دوران کارآموزی مهارت فرا می‌گیرند و تا دوره‌های آموزشی در شرکت‌های دانش‌بنیان را به پایان نرسانند، مفید نخواهند بود.

وی افزود: آموزش‌های دانشگاهی تنها تسهیل کننده یادگیری دانشجویان هستند و در انجام فعالیت‌های عملی ملاک نیستند و این معضل در سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های کشور دیدا می‌شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید دائمی باشد

مهربان تصریح کرد: یکی از بزرگترین ایرادات غالب بر دولت و سیاست‌گذاران این است که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها در سال ۱۴۰۱ با توجه با شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری جدی گرفته شده و در سال‌های گذشته این چنین نبوده است.

بیشتر بخوانید:

راه حلی دانش‌بنیان برای چالش کمبود برق / چراغ‌های روشنایی معابر هوشمند می‌شوند

قوانین ناکارامد بانکی مانع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود/ پیشرفت صنعت و رونق اقتصادی در گرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: سیستم‌های اداری منتظر این هستند که ما به آنجا رویم تا کار‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام دهند، شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند نیروی مازاد جذب کنند؛ چرا که تامین بودجه کار سختی است.

وی تاکید کرد: نمایندگان و کارشناسان دولت اگر حمایت‌های جدی از فناوران داشته باشند مشکلات به راحتی حل خواهند شد، همچنین وقتی برای شرکت‌های خصولتی یا دولتی کار می‌کنیم حتما باید فاکتور‌های رسمی داشته باشیم؛ چرا که الزام دولت و سازمان دارایی است.

ضرورت تسویه به موقع حساب‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی

مهربان اضافه کرد: فاکتور‌های ما پس از ارسال به شرکت‌های دولتی سریعاً به دارایی‌ها منعکس می‌شوند بدون اینکه با شرکت‌های دانش بنیان تسویه حساب مالی شوند و به اینصورت ضرر خواهیم کرد و و باید ارزش افزوده آن را پرداخت کنیم.

او ادامه داد: زمانی که نوسان ارزی شدیدی داشته‌ایم پروژه‌ای را دریافت کردیم و با ارز ۲۵ هزارتومانی قرارداد بستیم و ارز به ۳۰ هزار تومان رسید و به ما پیش قرارداد دادند و با همان ارز قبلی حساب شد، به همین دلیل ضرر کردیم.

تأثیر تحریم‌ها بر میزان همکاری نهادهای دولتی با دانش‌بنیان‌ها

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: اگر تحریم‌ها نبودند شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ که عموما دولتی هستند به شرکت‌های خصوصی اعتماد نمی‌کردند، همزمان با شروع تحریم‌ها میزان اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیانی هم افزایش یافت و این موضوع به نفع ما بود.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته