جزئیات خدمات ارتباطاتی ویژه ایام اربعین حسینی/ دانشبنیانها برای افزایش کیفیت سرویسهای ارتباطی پای کار آمدند
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، هر سال با فرارسیدن ایام اربعین حسینی ارائه خدمات ارتباطی پایدار و با کیفیت یکی از نیازهای زائران در مناطق مرزی ایران و عراق و همچنین در مسیرهای مورد تردد زائران در کشور عراق است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان دستگاه متولی توسعه و ارائه خدمات ارتباطی در ایام اربعین وظیفه مهمی بر عهده داشته و عملکرد این وزارتخانه سهم زیادی در رضایت یا عدم رضایت زائران ایرانی از تسهیلات دولت برای اربعین دارد. وزارت ارتباطات امسال با همراهی اپراتورهای تلفن همراه و ثابت اقدامات و خدماتی را به منظور خدمات ارتباطی زائران اربعین در نظر گرفته است و این مسئولان این وزارتخانه امسال درصدد هستند با به کارگیری ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان، خدمات بهتری را به زائران ارائه دهد.
ارائه خدمات باکیفیت ارتباطی در ایام اربعین مسلتزم آمادگی زیرساختهای ارتباطی از قبیل تجهیزات فنی و پلتفرمهای متنوع هماهنگ با سرویسهای اپراتورها است. از طرفی نیاز به سرویسهای ارتباطی در ایام اربعین تنها محدود به ایران نیست و زائران پس از خروج از کشور همچنان از شبکه ارتباطی استفاده میکنند از همین رو باید هماهنگی لازم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران و رگولاتور ارتباطاتی در عراق صورت گیرد. تجربه مراسم پرشکوه اربعین حسینی در سالهای گذشته نشان میدهد علی رغم آمادگی نسبی طرف ایرانی در عرضه سرویسهای ارتباطی، عراقیها به دلیل عدم بهروزرسانی تجهیزات خود نمیتوانند خدمات باکیفیتی را به زائران ارائه کنند.
ضرورت ارائه اینترنت باکیفیت و رایگان به زائران اربعین حسینی
گزارش دستگاههای متولی امر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حاکی از آن است که زیرساختهای ارتباطی در نقاط مرزی ایران و عراق فرسوده است و قابلیت ارائه خدمات به جمعیت انبوه زائران اربعین را ندارد. در همین راستا وزارت ارتباطات به همراه اپراتورهای سیار و ثابت درصدد هستند با راهاندازی امکانات ارتباطی جایگزین، کیفیت ارائه سرویسهای اینترنت به مردم را در حد مطلوب حفظ کنند. یکی از مطالبات به حق زائران ایرانی ارائه اینترنت رایگان و باکیفیت در نقاط مرزی و مسیرهای مورد تردد در کشور عراق است.
جزئیات سرویسهای ارتباطی برای زائران اربعین
وزارت ارتباطات قصد دارد در اقصی نقاط کشور و به ویژه در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق با مشارکت اپراتورها، اینترنت رایگان را در اختیار زائران اربعین قرار دهد. این در حالی است که پیش از این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راهاندازی شبکه فیبر نوری در مسیر شهرهای نجف تا کربلا خبر داده بود، ولی به دلیل گستردگی این پروژه و نیاز به زمان بیشتر برای راهاندازی کامل آن، این پروژه در دسترس قرار نگرفت.
با وجود این، در فاصله شهرهای نجف تا کربلا ضمن هماهنگی صورت گرفته بین سازمان تنظیم مقررات ایران و رگولاتوری عراق قرار است اینترنت وایفای رایگان به زائران ارائه شود. معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری ایران در این راستا میگوید « ۵۰ نقطه اتصال به وایفای (wifi) رایگان توسط اپراتور ITPC عراق در طول مسیر برای زائران ایرانی راهاندازی شده است.»
از ارائه اینترنت رایگان در مسیر نجف-کربلا تا بالن فضایی در مرز مهران
به گفته عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات «رگولاتوری عراق متعهد شده که در مسیر نجف تا کربلا به زائران اربعین اینترنت رایگان ارائه دهد و قرار است اپراتورهای عراقی شرایط لازم برای دسترسی به این شبکه را برای مردم مهیا کنند. هرچند اپراتورهای عراقی اعلام نکردهاند که سرویس اینترنت رایگان برای ایام اربعین با چه کیفیتی عرضه میکنند، اما ما امیدواریم زائران از این خدمات رضایت داشته باشند.»
وی ادامه میدهد «تلاش کردیم پروژه راهاندازی شبکه فیبر نوری ایران و عراق در مسیر نجف تا کربلا به امسال برسد، اما این پروژه انشاءالله سال آینده بهرهبرداری میشود. در هر صورت امسال اینترنت رایگان به زائران ارائه میشود. همچنین قرار است بالن سازمان فضایی برای جلوگیری از اختلال در برقراری ارتباطات، به منظور ارائه اینترنت وایفای رایگان در پایانه مرزی مهران مستقر شود.»
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در همین رابطه بیان میکند «با توجه به اینکه وقتی جمعیت در مرزها زیاد میشود امکان اشباع و تجربه ارتباط نامناسب وجود دارد، امسال سعی کردیم این اشکالات فنی را برطرف کنیم و خدمات بدون قطعی و با کیفیت بالاتری ارائه شود. در همین راستا در ایام اربعین بالن فضایی میتواند به عنوان یک بکآپ و پشتیبان خوب برای سایر سرویسهای ارتباطی عمل کند.»
دعوت از فعالان زیستبوم فناوری و دانشبنیان برای ارائه خدمات ارتباطی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در همایش «همگام با اربعین، همراه با فناوری» که با حضور پلتفرمهای داخلی برگزار شد، ضمن گفتوگو با مدیران این شرکتها وعده داد در صورتی که خدمات ارتباطاتی معرفی شده در این همایش پس از ارزیابیهای فنی مورد تأیید قرار گیرد از ظرفیت آنها برای ارائه خدمات باکیفیت ارتباطی به زائران استفاده میشود؛ بنابراین شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای خدمت به زائران اربعین یک «بسته فناورانه» در ایام اربعین ارائه کردهاند. اپلیکیشنها و پلتفرمهای داخلی با ارائه خدمات مختلفی همچون اشتراک وسیله نقلیه تا مرزها، تعیین موقعیت بدون نیاز به اینترنت، خدمات برخط پزشکی، ساماندهی خدام و خدمت گیرندگان و دهها خدمت دیگر، پای کار آمدهاند تا زائران سید و سالار شهیدان کربلا بدون مشکل امکان برقراری ارتباط با ایران و سایر نقاط جهان را داشته باشند. اطلاعات تکمیلی سرویسهای ارتباطی ویژه ایام اربعین حسینی در سایت arbaeen.ito.gov.ir قابل مشاهده است.
اگر در عراق نیاز به کمک داشتید به «فانوس» مراجعه کنید؟
محسن احمدی، مدیر تیم نرم افزاری اپلیکیشن «فانوس» در مورد خدمت ارائه شده توسط این اپلیکیشن به زائران اربعین میگوید «اپلیکیشن فانوس یک موکب مجازی جهت تبدیل زوار به خادم است. به عبارت دیگر این پلتفرم یک دستیار هوشمند است که در سفر اربعین هم به شما خدمت میکند و هم امکان خدمت شما را به زائران دیگر فراهم میکند. اگر توان دارید ویلچر را صد متر هل دهید، میتوانید به فردی کمک خدمت کنید و از زائر به خادم امام حسین(ع) تبدیل شوید. اگر پزشک هستید و میخواهید در مدت حضور در پیادهروی نیمساعت از زمان خود را خدمت کنید، این ظرفیت برایتان ایجاد میشود تا به بیمار نزدیکتان خدمت کنید یا هر توان و تخصص دیگری از شما که موردنیاز باشد، به خدمتی در حریم امام(ع) تبدیل شود.
وی با اشاره به ضرورت حمایت وزارت ارتباطات از پلتفرمهای داخلی ادامه میدهد «وزارت ارتباطات وعدههای در زمینه کمک به تبلیغ و زیرساخت به اپلیکیشنها و پلتفرمهای داخلی دادند که اگر محقق شود انگیزهها بیشتر خواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینیم در روزهای آینده در حوزه تبلیغات و زیرساخت چه حمایتهایی صورت خواهد گرفت.»
اگر برای سفر اربعین به دنبال همسفر هستید به «بهمراه» مراجعه کنید
احمد تابنده، رئیس هیات مدیره مجموعه «بهمراه» در مورد خدمت ارائه شده توسط این اپلیکیشن به زائران اربعین عنوان میکند «این اپلیکیشن با ارائه سرویس حمل و نقل در دو قالب سرویس ناوگان (جهت استفاده خاص برای موکبها و هیئتها) و ارائه سرویس جهت ارائه خدمات حمل و نقل به این صورت که دارندگان خودرو ظرفیت خود را به این سامانه اعلام و متقاضیان یا زائران از این ظرفیتهای اعلامی استفاده مینمایند در خدمت زائران اربعین است.»
تابنده با اشاره به اینکه هدف اصلی این اپلیکیشن حمل و نقل اشتراکی است، تأکید میکند «خدمات جابهجایی مسافر از طریق همپیمایی خدمتی است که این اپلیکیشن انجام میدهد. این اپلیکیشن با توجه به انبوه جمعیت زائران اربعین در زمان بازگشت از عراق، امکان فروش صندلی برای ناوگان مستقر در پایانههای مرزی به صورت الکترونیک در قالب خدمات جابهجایی مسافر از طریق همپیمایی را نیز فراهم میکند. در این سرویس هر شهروندی که با خودروی شخصی خود قصد حرکت به یکی از مرزهای کشور را دارد میتواند مشخصات فردی، مشخصات خودرو و در نهایت مسیر و زمان حرکت خود و ظرفیتی که دارد را اعلام نماید و پس از بررسی و تأیید اطلاعات هویتی در سامانه، امکان رزرو صندلیهای آن خودرو برای سایر شهروندان فعال میشود.»
رئیس هیات مدیره این مجموعه فعال در حوزه ارتباطات در مورد جزئیات بیشتر این خدمت توضیح میدهد «با توجه به انبوه جمعیت در زمان بازگشت امکان فروش صندلی برای ناوگان مستقر در پایانههای مرزی به صورت الکترونیک فراهم میشود. در این روش ابتدا امکان رزرو بلیط برای گروههای ۳۰ و ۴۰ نفره فراهم میشود و مسافران میتوانند زمانهای مشخص شده را رزرو کنند و در زمان مقرر در پایانه حضور داشته باشند. ناوگان به مقاصد مختلف در صف مستقر میشود و هر گروه که از قبل رزرو کرده و در پایانه حضور دارند در همان زمان به یک ماشین که در پایانه حاضر است مرتبط میشود.»
وی در مورد سیاست گذاری وزارت ارتباطات برای حمایت از شرکتها و پلتفرمهای داخلی میگوید «رویداد «همگام با اربعین، همراه با فناوری» و برنامههای این چنینی موجب شفافتر شدن نقاط ضعف و قوت مجموعهها برای دولت خواهد شد و در همین راستا وزارت ارتباطات میتواند از این ظرفیتها استفاده بهینهتری را داشته باشد.
آخرین وضعیت زائران در کشور عراق را در «بله» ببینید
امین تجملیان، قائم مقام پیامرسان «بله» در مورد خدمت ارائه شده توسط این اپلیکیشن به زائران اربعین میگوید «علاوه بر امکانات متنوع پیامرسانی، ارائه سرویس اعلام وضعیت بدون نیاز به اینترنت و به صورت رایگان و بدون سیم کارت عراقی توسط این پیامرسان انجام میشود.
وی ادامه میدهد « این اپلیکیشن سامانه اعلام وضعیت اربعین را با همکاری ستاره پونصد در نسخه اندروید در دسترس همه کاربران خود قرار داده است. این سامانه ویژه ارتباط زائران اربعین با خانواده و آشنایانشان است و زائران اربعین میتوانند با استفاده از آن بهصورت کاملاً رایگان با سیمکارت ایرانی، بدون نیاز به اینترنت یا خرید سیمکارت عراقی، با ثبت وضعیت، خانواده و آشنایان را از احوال خود باخبر کنند. اگر مسافر هستید، برای استفاده از این سامانه، آخرین نسخه آن را نصب کنید و به بخش «ویترین» بروید. در قسمت «اعلام وضعیت»، وضعیت خود را ثبت کنید و اگر مسافر دارید، برای باخبر شدن از حال زائران اربعین کافی است شماره مسافرتان را در بخش «مشاهده وضعیت» در «ویترین» این اپلیکیشن وارد کنید. در اربعین ۱۴۰۱ بدون داشتن اینترنت میتوانید دوستان و آشنایانتان را در عراق بهراحتی و فقط با استفاده از سامانه اعلام وضعیت اربعین پیدا کنید.
قائم مقام این اپلیکیشن پیامرسان در مورد ضرورت حمایت وزارت ارتباطات از پلتفرمهای داخلی تأکید میکند «برگزاری برنامههایی مانند رویداد «همگام با اربعین، همراه با فناوری» قطعاً بیتاثیر نیست و نکته مهم ادامهدار بودن این حمایتهاست. معرفی برخی محصولات فناورانه نیازمند اطلاعرسانی دقیق به زائران اربعین است؛ بنابراین پلتفرمهای ایرانی فعال در این حوزه نیاز به حمایت رسانهای و تبلیغاتی دارند و وزارت ارتباطات با پرداختن به این موضوع میتواند کمک حال اپلیکیشنهای داخلی و شرکتهای فناورانه باشد.
حال که دانشبنیانها و استارتآپهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پای کار ارائه خدمات متنوع و باکیفیت ارتباطی در ایام اربعین حسینی آمدهاند انتظار میرود که وزارت ارتباطات بستر لازم برای فعالیت این مجموعههای خلاق را فراهم کرده تا علاوه بر رفع نیازهای ارتباطاتی زائران انگیزه مضاعفی برای توسعه نقشآفرینان اکوسیستم دانشبنیان در کشور فراهم شود.
انتهای پیام/4144
انتهای پیام/