دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از یک پروژه تصفیه فاضلاب رونمایی شد؛

کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق با فناوری نانوحباب‌

کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق با فناوری نانوحباب‌
با حضور ستاری از پروژه دانش‌بنیانی تصفیه فاضلاب با فناوری نانوحباب‌ رونمایی شد. استفاده از این فناوری به کاهش بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برق منجر می‌شود.
کد خبر : 805809

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، یک شرکت دانش‌بنیان در دستیابی به دانش فنی فناوری نانوحباب موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌های تولیدکننده نانو حباب برای گاز‌هایی از قبیل هوا، اکسیژن، ازن، کلر، نیتروژن و دی‌اکسیدکربن شده است. یکی از تجهیزات این شرکت برای تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه قیطریه تهران نصب و راه‌اندازی شده است.

استفاده از این فناوری به کاهش بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برق، کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری اولیه و کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاری در فرآیند بهره‌برداری منجر می‌شود.

همچنین فرایند هوادهی و اکسیداسیون یکی از مراحل مهم در عملیات تصفیه پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری محسوب می‌شود. در حال حاضر سیستم‌های متداول هوادهی که به انواع هواده‌های سطحی و یا بلوئر‌ها وابسته هستند، انرژی قابل توجهی را مصرف می‌کنند، ولی راندمان انتقال اکسیژن بسیار پایینی دارند. علاوه بر هزینه‌های بالای این تجهیزات که از کشور‌های خارجی خریداری و تامین می‌شوند، تعمیرات و تجهیزات جانبی از قبیل دیفیوزر‌ها و سیستم لوله‌کشی نیز هزینه‌های مجزایی را به کشور تحمیل می‌کند.

گفتنی است، دستگاه‌های تولیدکننده نانوحباب می‌توانند گاز را با راندمان بسیار بالا توسط یک فرایند خاص انتقال دو فازی به داخل مایع تزریق کنند. این دستگاه‌ها ظرفیت انتقال گاز را در مقایسه با تجهیزات مرسوم به طور قابل توجهی افزایش داده و در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب علاوه بر بهبود قابل توجه کارایی واحد‌های هوادهی، ازن‌زنی و کلرزنی موجب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و مصرف انرژی می‌شوند.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته