هزینه در حوزه آموزش دیربازده است/ به ساختار جدید در علوم انسانی نیاز داریم
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با اشاره به انتقاداتی که نسبت به کنکور سراسری وجود دارد، گفت: بعضاً انتقاد میشود که کنکور سیستم آموزش را به گروگان گرفته است، من نیز جزو منتقدین کنکور هستم. این اتفاق افتاده و در این راستا بهترین چیز آن است که آموزشوپرورش به جامعه نزدیکتر شود.
ستاری در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزشوپرورش کشور، با اشاره به لزوم نزدیکتر شدن آموزشوپرورش و دانشگاهها به جامعه، اظهار کرد: نمیتوان بهترین سالهای عمر جوان را گرفت، محیطی را با دیوار جدا کرد، اسم آن را گذاشت دانشگاه و ما نیز به عنوان استاد دانشگاه دروسی را به جوان ارائه دهیم که بعد از ۱۰ سال هیچ ارتباطی با محیط اطراف او نداشته باشد.
وی ادامه داد: من متوجه نمیشوم این دیوار دانشگاه به چه معنی است؟ دانشگاههای بسیاری از کشورهای جهان دیواری ندارند. باید دید خروجی دانشگاه ما چقدر در خدمت جامعه است و این دانشگاه را چطور میتوان به جامعه آورد.
ستاری با بیان اینکه دانشگاهها باید از پول و بودجه دولتی جدا شده و عدد قابل توجهی از درآمدهای آنها از طریق فروش تکنولوژی ایجاد شود، ادامه داد: نمیشود که ما در مدارس دروسی درس دهیم که ارتباطی با جامعه نداشته باشد. در دانشگاهها خیلی از دروس عملاً ترجمه دروس خارجی است. برخی از این ترجمهها نظیر حوزه دروس فیزیک و ریاضی دانش است و فرقی نمیکند برای کدام کشور باشد، اما برای همان دانش نیز باید مثالهای بومی بیاوریم.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری همچنین گفت: اگر در حوزه آموزش هزینهای میشود، باید نتیجه آن ۱۰ تا ۱۵ سال بعد در اقتصاد دیده شود.
ستاری با بیان اینکه نمیتوان در آموزش هزینه کرد، اما نتیجه آن را در رفاه و رفع نیازهای جامعه، صنعت و ... ندید، افزود: این تأثیرگذاری در حال حاضر وجود دارد، اما باید آموزشوپرورش را خیلی به جامعه نزدیک کرد. چرا این همه کتاب در حوزه علوم انسانی داریم، اما نمیتوانیم در جامعه آن را پیادهسازی کنیم؟ باید راجع به اینها صحبت کنیم که چطور میتوان خروجی نظام آموزشی را به سمتی برد که مسائل موجود در جامعه کمتر شود. باید ساختاری داشته باشیم که راجع به این مسائل بیشتر با هم گفتوگو کنیم.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/