دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1401 - 12:42

عصب کشی مجدد دندان چه زمان نیاز می‌شود؟

آیا تا بحال شده که با امید به رفع همیشگی درد پس از عصب کشی فکرکرده باشید و بعد از چند ماه یا چند سال مجددا با همان درد مواجه شوید؟ گاهی اوقات حتی با اینکه عصب دندان از بین رفته، اما آنطور که انتظار میرفت درمان نمی شود. بازگشت درد دندان عصب کشی شده بعد از مدتی طولانی، نیاز به مراجعه مجدد به متخصص عصب کشی دارد تا بتوانید درد آن را رفع نمایید و به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.
کد خبر : 804597

 

به گزارش خبرگزاری آنا؛ آیا تا بحال شده که با امید به رفع همیشگی درد پس از عصب کشی فکرکرده باشید و بعد از چند ماه یا چند سال مجددا با همان درد مواجه شوید؟ گاهی اوقات حتی با اینکه عصب دندان از بین رفته، اما آنطور که انتظار میرفت درمان نمی شود. بازگشت درد دندان عصب کشی شده بعد از مدتی طولانی، نیاز به مراجعه مجدد به متخصص عصب کشی دارد تا بتوانید درد آن را رفع نمایید و به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.

چرا دندانم پس از عصب کشی خوب نشد؟

براساس نظر انجمن متخصصین ریشه آمریکا، اگر از دندان عصب کشی شده به خوبی مراقبت شود، می توان یک عمر از نتیجه آن برخوردار بود. متاسفانه گاهی اوقات و به خصوص اگر با یکی از شرایط زیر مواجه شوید، برای دستیابی مجدد به نتایج دلخواهتان، باید تحت عصب کشی مجدد قرار بگیرید:

  • عصب اضافه، بدشکل یا تحت فشار که در درمان اولیه شناسایی نشده بود.
  • تاخیر در جایگذاری روکش دندان
  • اگر رستوریشن نتواند جلوی آلودگی ناشی از بزاق را بگیرد.
  • عفونت ناشی از پوسیدگی جدید که در اثر ورود باکتری به روکش یا دندان پرشده آسیب دیده ایجاد شود.
  • ترک خوردگی یا شکستگی دندان

چطور باید بدانم که به عصب کشی مجدد نیاز دارم؟

فرقی نمی‌کند از کدام روش عصب کشی استفاده کنید زیرا دندانی که بعد از انجام انواع عصب کشی مجددا با درد یا آبسه (تورم لثه) همراه شود، آژیر نیاز به عصب کشی مجدد را به راه می‌اندازد. این را هم باید گفت که خیلی از آبسه ها در ابتدا ناچیز هستند و به خاطر نداشتن درد، مدت زیادی در دهان باقی می مانند. به همین دلیل است که چک آپ های 6 ماهه و گرفتن تصویر اشعه ایکس از دندان های عصب کشی شده از اهمیت بسیار بالایی در حفظ سلامت دهان و دندان برخوردار است. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند حتی پس از عصب کشی دندان‌ها اگر دچار آبسه در همان دندان شدید فورا به نزدیکترین دندانپزشکی که می‌شناسید مراجعه نمایید تا درمان های لازم را برای شما درنظر بگیرند. زیرا عدم مراجعه فوری به یک دندانپزشک باعث از دست دادند دندانی که دچار آبسه شده، می‌شود و در آن صورت اگر بخواهید برای دندان از دست رفته درمان جایگزینی پیدا کنید، دندانپزشکان به شما انواع ایمپلنت‌های دندانی را معرفی می‌کنند که هزینه آن چندبرابر از عصب کشی بیشتر است.

آیا عصب کشی مجدد، بهترین گزینه است؟

هر وقت ماهی را از آب بگیرید و دندان طبیعیتان را نجات دهید، ارزشش را دارد؛ عصب کشی مجدد دندان، به حفظ آن تا چند سال دیگر کمک می کند. پیشرفت پیوسته فناوری باعث شده که روش انجام عصب کشی هم تغییر کند و متخصص ریشه می تواند از روش‌های جدیدی برای این کار استفاده کند که در درمان اولیه ممکن نبود و مشکلتان را با عصب کشی مجدد برطرف کند. دنیای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هیچ تضمینی ارائه نمی کنند، اما متخصص ریشه دندان در ساوه قبل از شروع فرایند، درباره مزایا و معایب تمامی گزینه های در دسترس با شما صحبت خواهد کرد.

نحوه عصب کشی مجدد دندان

ابتدا درباره گزینه های در دسترس برای درمان با متخصص ریشخ صجبت خواهید کرد و در صورت توافق روی عصب کشی مجدد، روکش دندان برداشته می شود تا دسترسی به ماده پر شده دندان ایجاد شود. در مواردی لازم است تا رستوریشن و مواد داخل دندان برداشته شود تا امکان دسترسی به ریشه دندان فراهم شود. سپس متخصص ریشه به دقت داخل ریشه را تمیز می کند و با استفاده از ذره بین و نور، داخل آن را تمیز و موارد غیرطبیعی را بررسی می کند.

دندانپزشک بعد از تمیز کردن محفظه ریشه، آن را می بندد و مواد موقتی برای پر کردن دندان را درون دندان قرار می دهد. در صورت تنگی غیرطبیعی و یا مسدود شدن ریشه، شاید لازم باشد که از جراحی ریشه استفاده شود. در جراحی ریشه از یک برش برای ایجاد دسترسی و مسدود کردن سر دیگر ریشه استفاده می شود.

بعد از اتمام کار متخصص ریشه، باید پس از چند روز به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا با استفاده از روکش یا کامپوزیت‌های دندانی روی دندان را بپوشانند تا علاوه بر بازیابی عمکلرد دندان، ظاهر زیبای آن را حفظ کنند.

دوره ریکاوری بعد از عصب کشی مجدد

اگرچه این فرایند در میان بیماران با مشکلات مختلف، متفاوت خواهد بود اما دستورالعمل مخصوص خود را از دندانپزشکتان دریافت می کنید. در صورت اجرای جراحی ریشه، باید منتظر دوره ریکاوری طولانی تری باشید. تا چند روز بعد از عصب کشی مجدد، به خصوص اگر تحت درمان ارتودنسی هستید، احتمالا با حساسیت دندان مواجه خواهید شد. برای کاهش درد ناشی از التهاب بافت نرم می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اگر دندانتان را جراحی کرده اید، از مسواک کردن شدید و جویدن غذاهای سخت و یخ با آن دندان خودداری کنید. اگر با درد شدید و ترشح چرک مواجه شدید، باید بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، باید بعد از گذشت یک هفته به دیدن متخصص ریشه در ساوه بروید و اگر جراحی داشتید، باید بعد از یک یا دو هفته، بخیه را بکشید. سوزش و تورم بعد از نهایتا دو هفته فروکش می کند؛ اما باید هر چه زودتر برای پر کردن دندان و نصب روکش به دیدن پزشک بروید. این پوشش از دندان شما در مقابل آسیب دیدگی محافظت می کند و به آن کمک می کند که به عملکرد واقعی اش دست پیدا کند. 

پیشرفت در فناوری های دندانپزشکی متوقف نمی شود و درمان ریشه هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین دندانپزشک می توان از روشهای جدیدی در درمان ریشه استفاده کند که شاید در عصب کشی اول در دسترس نبود. اگرچه تضمینی برای هیچ روش درمانی وجود ندارد، اما دلیلی هم وجود ندارد که فکر کنید نمی توان دندان طبیعی را حفظ کرد و به دندان درد هم مبتلا نشد.

قیمت عصب کشی مجدد دندان چقدر است؟

قیمت فرایند با توجه به پیچیدگی آن تعیین می شود؛ با توجه به نیاز به کندن روکش و مواد پرشده دندان، این فرایند ممکن است از عصب کشی اولیه پیچیده تر باشد. بعلاوه شاید لازم باشد که متخصص ریشه زمان بیشتری را صرف جستجو به دنبال آناتومی غیرطبیعی ریشه کند. بنابراین طبیعتا می توان انتظار داشت که هزینه عصب کشی مجدد از عصب کشی اولیه بیشتر باشد.

اگرچه شاید بخشی یا تمامی هزینه عصب کشی مجدد تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، اما قوانینی نسبت به محدود شدن هزینه درمان یک دندان در یک دوره زمانی مشخص وجود دارد. برای آنکه از پوشش عصب کشی مجدد مطمئن شوید، از قبل با کارفرما یا موسسه بیمه صحبت کنید.

گزینه‌های جایگزین عصب کشی مجدد چیست؟

در صورت عدم استفاده عصب کشی مجدد بدون جراحی می توان از جراحی ریشه استفاده کرد. در این جراحی یک برش در نوک ریشه زده می شود؛ از این روش درمانی می توان به طور همزمان با عصب کشی مجدد یا یک گزینه جداگانه استفاده کرد. متخصص ریشه درباره گزینه های ممکن و روشهای درمانی مناسب با شما صحبت خواهد کرد.

 

انتهای رپرتاژ خبری /

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته