تولید نرمافزارهای سازمانی استاندارد/ تحول در مدیریت منابع انسانی با ایده «بهرهوری» و «عدالت در پرداخت»
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ مجید فاضلی متولد سال ۱۳۶۷ شهر تبریز در مقطع کارشناسی، مهندسی صنایع و در مقطع کارشناسیارشد در دانشگاه تهران رشته مدیریت اجرایی گرایش مدیریت استراتژیک را تحصیل کرده است.
فاضلی در مقطع کارشناسیارشد با پروفسور آرین قلیپور آشنا و همین آشنایی منجر به آغاز فعالیتهای منابع انسانی وی در شرکتهای بزرگ کشور شد که این همکاریها در اصل پروژههای منابع انسانی دانشگاه تهران بود؛ بنابراین سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ به این پروژهها پرداخت و دی ۱۳۹۸ نخستین گواهینامه امنیتی نرمافزار را دریافت کرد. بهمن ۱۳۹۸ هم واحد فناور او بهعنوان شرکت دانشبنیان شناخته شد و بلافاصله گواهی شورای انفورماتیک کشور را دریافت کرد.
خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای معرفی شرکتهای دانشبنیان و جوانان خلّاق به سراغ مجید فاضلی مدیرعامل شرکت سیستمهای منابع انسانی سیمرغ تولیدکننده نرمافزارهای سازمانی، مستقر در پارک علم و فناوری استان قم رفته تا جزئیات فعالیت این جوان خلّاق را در عرصه علم و فناوری بررسی کند.
ارائه بیش از 90 خدمت به سازمانهای حوزه منابع انسانی
آنا: درباره شرکت دانشبنیان تولید نرمافزارهای سازمانی و زمینه کاری آن توضیح دهید.
فاضلی: بعد از انجام پروژههای مختلف بود که با همدورهایام در مقطع کارشناسیارشد به نام یاسین ولی به این فکر افتادیم تا شرکتی را تأسیس کنیم که نرمافزارهای منابع انسانی تولید کند.
بعد از بررسیها مشخص شد که نرمافزارهای موجود در بازار رویکرد منابع انسانی ندارند و اصل رویکردشان اداری یا مالی است، به همین دلیل فعالیتهای تخصصی منابع انسانی را مجبور بودیم یا در کاغذ پیش ببریم یا در برنامه اکسل که هر دو آنها دارای محدودیتهای زیادی هستند، در صورتی که با پیادهسازی تکنولوژی میتوانیم کار را به مراتب بهتر انجام دهیم؛ بنابراین بهعنوان نخستین شرکت در ایران براساس این استاندارد کار کردیم و از همان ابتدای فعالیت دنبال پیادهسازی دو مفهوم در سازمانها بودیم، نخست مدیریت عملکرد بهمنظور افزایش بهرهوری و دیگری عدالت در پرداخت.
نرمافزارهای تخصصی منابع انسانی دیگری را هم در این سالها توسعه دادهایم؛ اما به نظر ما اولویت سازمانهای کشورمان این دو مورد است که دذکر آن رفت. ارائه راهکار و نرمافزارهای تخصصی منابع انسانی مبتنی بر استاندارد ۳۴ هزار منابع انسانی از کارکردهای اصلی شرکت است.
آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیتهایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشتهاید؟
فاضلی: تا امروز موفق شدهایم به بیش از ۹۰ سازمان پیشرو در حوزه منابع انسانی کشور ارائه خدمت داشته باشیم؛ ازجمله شرکتها و سازمانهایی که در زمینه کاری خود جزء پیشروان به حساب میآیند. از لحاظ توسعه تیم خود نیز ابتدای کار با پنج نفر کار را آغا ز کردیم و اکنون تیم سیستمهای منابع انسانی سیمرغ حدود ۴۰ نفر است.
شرکت به دلیل رعایت مسئولیتهای اجتماعی خود در قبال دانشگاه تهران و شرکتهایی که دنبال طی مسیر تعالی در زمینه منابع انسانی هستند، خدماتی تخصصی در زمینه سنجش نگرش کارکنان (مورد استفاده در ۶۰۰ سازمان) و نرمافزار ارزیابان بلوغ فرآیندهای منابع انسانی به دانشگاه تهران به صورت رایگان ارائه میکند.
آنا: محصول شرکت متبوع شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف میکند؟
فاضلی: مخاطب خدماتی که ارائه میدهیم، شرکتها و سازمانها هستند. این خدمات به منظور رشد و تعالی این شرکتها پیادهسازی میشوند. این رشد و تعالی از دو جهت موجب انتفاع مردم خواهد بود، نخست اینکه فراهمکننده محیط کاری بهتر برای کارکنان میشود که موجب اشتیاق و انگیزه افراد برای حضور در محل کارخواهد شد. دوم اینکه این خدمات بهدنبال افزایش بهرهوری و بهبود عملکرد شرکتهاست که این موضوع در شاخصههای مالی آن تأثیری مستقیم دارد. رشد شرکتها و سازمانهای متعدد نیز موجب اثرگذاری این شاخصههای اقتصادی در کل کشور خواهد بود.
لزوم رتبهبندی شرکتهای دانشبنیان
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور را بیان کنید.
فاضلی: حمایتهایی که از فناوران به عمل میآید، آنچنان زیاد نیست و در این زمینه اگر شرکتی بهدلیل تأمین مالی به دنبال فروش سهام مؤسسان خود نباشد، دچار چالشهای زیادی خواهد شد.
پارکهای علم و فناوری حمایت میکنند؛ اما نه زیاد، اما صندوق شکوفایی و نوآوری خدمات خوبی ارائه میکند. بهعنوان مثال در ارائه وامهای درخواستی طی کردن مراحل لازم بسیار دشوار است. شرکتهای دانشبنیان نیز رتبهبندی ندارند؛ اگر این شرکتها براساس ایده، محصول و فروش رتبهبندی شوند، شرکتهای با عرضه محصولات بهتر بیشتر حمایت خواهند شد.
این در حالی است که شاهد استارتآپهای زیادی هستیم که با وجود تزریق منابع مالی چشمگیر و حمایتهای مختلف بهدلیل اینکه بیزنس مدل مشخصی ندارند و به راههای درآمدی خود فکر نکردهاند تنها بعد از ۶ ماه یا یکسال فعالیت شکست میخورند؛ اما شرکتهایی که روی پای خود ایستادهاند و تزریق مالی از جانب سازمانهای حامی ندارند و سهام خود را نمیفروشند، دچار چالشهای عدیدهای خواهند شد.
از سویی مشکلات مرتبط با مباحث بیمهای و مالیاتی نیز سر راه شرکتهای دانشبنیان بسیار آزاردهنده است. با وجود تحملپذیری بالایی که بین مدیران این شرکتها سراغ دارم؛ اما گاهی به دلیل تعدد چالشهای فراوان در خود مدیریت کسب و کار، فشارهای وارده از جانب بیمه و مالیات بسیاری از دوستان را سرخورده و دلگیر میکند.
به طور خلاصه مشکل اصلی کمبود نقدینگی است؛ چراکه ایدهها و راههای پیادهسازی آنها را در اختیار داریم؛ اما موتور محرک این پیادهسازیها نقدینگی است.
آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشتهاید و انتظارتان از مسئولان چیست؟
فاضلی: حمایت دیگری که مدنظر ماست حمایت سازمانهای دولتی است که کار ما را ببینند. برخی سازمانهای دولتی حتی حاضر به بررسی محصول ما نیز نیستند و معتقدند که روشهای ناکارآمد و قدیمیشان در مدیریت منابع انسانی مثمر است.
سازمانهای حامی مستقیم بهتر است به صورت دورهای با شرکتهای دانشبنیان در تماس باشند و چالشها و مشکلات آنها را بشنوند و درصدد رفع موانع به صورت چابک باشند. رهانکردن شرکتهای دانشبنیان بسیار مهم است، این در حالی است که متأسفانه برای یک اتاق کوچک هم باید مذاکرات طولانیای انجام داد. به عنوان مثال در دانشگاه تهران خدماتی را به رایگان ارائه میدهیم؛ اما در قبال آن حمایت چندانی دریافت نمیکنیم، در صورتی که منابع لازم در اختیار مدیران وجود دارد، دلیل آن را هم نمیدانیم.
بحران کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد چه پیشنهادی دارید؟
فاضلی: پیشنهاد نخست آن است که فضاهای حداقلی در زمینههای مختلف ایجاد شود، دوم، کمپینها و تبلیغات برای شناساندن ظرفیتها و امکانات به جوانان صورت گیرد. برگزاری رویدادها و حضور بیشتر در منظر مخاطبان کمک میکند تا مردم بدانند چنین فضایی با چنین حمایتهایی وجود دارد.
وقتی نمونههای خارجی موفق را بررسی میکنیم متوجه میشویم که نوجوانان را از ۱۳ سالگی به سمت مسیر شغلی مطابق نظر آن فرد هدایت میکنند. ما هم باید این موارد را بررسی و در چنین فضاهایی پیادهسازی کنیم.
پایهریزی علاقهها و سنجش آنها، یادگیری مهارتهای ارتباطی و روابط کار در این سن بسیار تأثیرگذار خواهد بود تا به بلوغ این استعدادها و در نهایت رشد و شکوفایی جامعه کمک کنیم.
تأکید من بر تبلیغات است. متأسفانه منابع بسیار خوبی در اختیار داشته و توانایی ایجاد ارزش را داریم؛ اما بعد از اینکه این توانایی ایجاد شد، منتظر میمانیم تا مردم خودشان این موضوع را بدانند و هیچ تبلیغ و اطلاعرسانیای در این زمینه انجام نمیدهیم. در صورتی که باید رویداد برگزار و اعلام کرد که این ارزشها را میتوانیم ایجاد کنیم، دراینصورت افراد حضور پیدا خواهند کرد و میتوان تیمسازی انجام داد و هدایتشان کرد.
ارائه سرفصلهای مختلف در زمینه چالشهای مردم و کشور را هم پیشنهاد میکنم.
آنا: بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت شما داشت و آیا در زمینه مقابله با کرونا هم محصول یا خدماتی داشتهاید؟
فاضلی: بحران کرونا به جز کسب و کارهای اینترنتی روی همه کسب و کارها تأثیر گذاشت. در رابطه با مقابله با کرونا بهصورت مستقیم محصولی نداشتیم؛ اما در دل نرمافزار چند امکان جدید را اضافه کردیم تا برای کسانی که مشغول دورکاری بودند، بتوانند بهینهتر کار خود را پیش ببرند.
گفتگو: حسین غمخوار سرایدشتی
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/