یادگیری تعالیبخش؛ رویکرد جدی حوزه آموزش عالی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زنجان، فرزاد جهانبین در هفدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: متاسفانه شاهد بودیم سال گذشته حدود ۵۰ درصد دانش آموزان در کنکور انتخاب رشته نکردند.
وی افزود: این عدم اقبال اجتماعی به دانشگاه به نظر می رسد بخشی افزایش نرخ بیکاری در میان تحصیلکردگان دانشگاهی باشد.
وی گفت: متاسفانه نرخ بیکاری در تحصیل کردهها عموما در کشور سه برابر نرخ بیکاری در غیر تحصیلکرده هاست و بی مهری قرار گفتن تحصیل کردگان در حوزه اشتغال و کار میتواند تبعات اجتماعی داشته باشد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه تحصیلات دانشگاهی توجه به تحصیلات کاربردی است که تحصیلات و آموزش حافظه محور را به سمت آموزش کاربردی پیش ببریم.
جهان بین بحث آمایش سرزمینی را از مولفههای مهم در توسعه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: بخش دیگری از مشکلات حوزه تحصیلات دانشگاهی مربوط به آمایش سرزمینی است که باید بصورت جدی مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران مربوطه قرار بگیرد و بر اساس ظرفیت های منطقه ای و محلی آموزش مورد ارزیابی باشد.
وی ادامه داد: اگر چرخه آموزش در کشور مورد توجه قرار نگیرد عدم اقبال اجتماعی به دانشگاه هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.
جهان بين گفت: دانشگاه باید علمی را آموزش بدهد که این علم هم تربیت تخصصی و هم تربیت مهارتی را پوشش بدهد و در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده های مهارت و کارآفرینی را راه اندازی می کند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از طرح های بنیادی دانشگاه آزاد اسلامی پویش اشتغال است که دانشجو همزمان با تحصیل بتواند در صنعت و مهارت مورد نیاز مشغول بکار شود که الان بیش از ۲۵۰۰ نفر به این نحو در دانشگاه آزاد اسلامي جذب شده و مشغول به تحصیل هستند.
وی به مقوله علم و عمل در مباحث دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از نکات مهم در حوزه آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی توجه به مولفه و رابطه علم و عمل است و باید بین آموزش و کاربردها سنخیت وجود داشته باشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/