تولید محصولات آرایشی بهداشتی بر پایه جلبک/ فناورانی که از خروج میزان بالای ارز جلوگیری میکنند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ شرکت دانشبنیان پویشگران اقیانوس سبز ایرانیان مستقر در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس فعالیت خود را در زمینه کشت و پرورش جلبک در فاز آزمایشگاهی و نیمه انبوه از سال ۹۶ -۹۷ آغاز کرد و توسط سیما فیاضی کارشناسی ارشد بیولوژی دانشگاه تربیت مدرس، صابون، ماسک، ژل ضد جوش، کرم جوان ساز جلبک، ژل جوانساز جلبک، کرم ضد آفتاب، کرم روشنکننده، کرم آبرسان و تونر تولید میکند.
خبرنگار خبرگزاری آنا به منظور تشریح فعالیتها، زمینههای کاری، برنامههای پیش رو، محصولات تولیدی و ... شرکت دانشبنیان پویشگران اقیانوس سبز ایرانیان با فیاضی گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: درباره شرکت پویشگران اقیانوس سبز ایرانیان و زمینه کاری آن توضیح دهید.
فیاضی: شرکت دانشبنیان پویشگران اقیانوس سبز ایرانیان مستقر در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در زمینه تولید محصولات آرایشی و زیبایی با پایه جلبک به صورت نمونه آزمایشگاهی فعالیت میکند و در آنها از پودر و یا عصاره جلبک استفاده شده است. به این دلیل در زمینه جلبک فعالیت خود را آغاز کردیم که شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایران برای کشت ریزجلبکها بسیار مناسب است.
با توجه به خط ساحلی ارزشآفرین و ثروتزا به مساحت یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر که دور تا دور ایران را احاطه کرده است، ظرفیت بالایی در تولید محصولات دریایی مانند جلبک دارد که میتواند نقشی تأثیرگذار در رونق اقتصادی کشور داشته باشد.
ریزجلبکها موجودات تکسلولی هستند که در محیطهای آب شیرین و دریا رشد میکنند و ازجمله فتوسنتزکنندگان اصلی و تولیدکنندگان اولیه بوده که در تولید اکسیژن نقش مهمی ایفا کرده و ترکیبات تغذیهای غنیای را در خود تولید و ذخیره میکنند.
اهمیت جلبکها به دلیل وجود مقادیر بالایی از آنتیاکسیدانها، ویتامینها، رنگدانهها، پروتئین، پلی ساکاریدها، لکتینها، کاروتنوییدها، فیکوبیلینها، ترکیبات ضد سرطان و تومور، آنتیبیوتیک و ترکیبات ضدویروسی است و از آنها در ساخت محصولات مکمل غذایی، نوشیدنی، مواد آرایشی و بهداشتی که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره مفید برای انسان، دام و آبزیان هستند، استفاده میشود.
از آنجایی که گونههای مختلف جلبک در محیط آبی دریا و رودخانه و نیز شرایط گلخانهای قابل کشت بوده است؛ بنابراین کشت و پرورش آنها در همه فصول سال و در مناطق وسیعی قابل انجام است که میتواند در مقایسه با کشت و پرورش گیاهان عالی که وابسته به موقعیت مکانی و زمانی خاصی هستند، مقرونبهصرفه باشد. مزیت کشت ریزجلبکها در مقایسه با گیاهان عالی در کشت در محیط آبی دریا و رودخانه و در شرایط گلخانهای با توجه به بحـران کمآبی کشور نیاز کمتری به آب شیرین دارد.
ایران به لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی و وجود دریا و سواحل وسیع در شمال و جنوب کشور، جزء چند نقطه برتر مناسب برای کشت جلبک در دنیاست. کشورهایی مانند آلمان، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و هند فعالیتهای گستردهای در زمینه کشت جلبک و تولید فراوردههای جانبی آن انجام میدهند که سهم قابل توجهی از میزان تولید و اقتصاد را به خود اختصاص میدهند.
چند سال اخیر در ایران، بحث کشت و پرورش جلبک مورد توجه قرار گرفته و از آنجایی که کشت و پرورش جلبک نیاز به تخصص برای عملآوری و برداشت صحیح آن دارد؛ بنابراین انجام این فعالیت نیازمند افراد متخصص در این زمینه است.
آنا: تاکنون چه موفقیتهایی در مسیر طی شده حاصل شده است و چه دستاوردهایی داشتهاید؟
فیاضی: تولید صابون، تونر، ماسک و ژل ضد جوش جلبک که دارای خواص روشنکنندگی و بستن منافذ باز پوست رفع جوش و جوانسازی و شادابی پوست هستند و تولید کرم ضد آفتاب، کرم روشنکننده و کرم آبرسان که دارای خواص آبرسانی، روشنکنندگی و جوانسازی پوست بودهاند و برگزاری دو دوره وبینار آموزشی در زمینه کشت جلبک از مهمترین فعالیتهای شرکت دانشبنیان پویشگران اقیانوس سبز ایرانیان است.
محصولات ذکرشده از ترکیب پودر جلبک و یا عصاره جلبک، عرقیات، روغنهای گیاهی(همیشهبهار، بابونه، شیرینبیان، بهارنارنج، اسطوخودوس، کره کاکائو، شی باتر و...)، ویتامین E، ویتامین B، کلاژن، الاستین، ویتامین A و ... استفاده شده است.
نیاز سالانه کشور برای استفاده از جلبک (بخش آبزیپروری و دام و طیور، آرایشی بهداشتی و مکملهای غذایی) ۲۵۰ تن در سال بوده که فقط ۵۰ تن از این میزان توسط شرکتهای داخلی به تولید میرسد و مابقی از کشورهای دیگر وارد میشود؛ بنابراین نیاز به کار در این زمینه خیلی بالاست. سهم واردات جلبک به ایران ۵۸ میلیون دلار در سال و سهم تولید داخل ۳.۶ میلیون دلار است.
آنا: آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟
فیاضی: در صورتی که محصولات تولید شده به مرحله تولید انبوه برسد برای دانشگاه سهمی از تولید محصولات منظور خواهد شد.
آنا: محصول شرکت متبوع شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف می کند.؟
فیاضی: از آنجایی که سالانه هزینه بسیار صرف واردات محصولات بهداشتی و زیبایی به کشور میشود که حجم عمده آنها دارای ترکیبات شیمیایی و مضر هستند و در کشور با هزینههای چندین برابر به فروش میرسد، ساخت و تولید محصولات گیاهی و سالم هم میتواند به سلامت افراد کمک کند و هم باعث جلوگیری از خروج میزان بالای ارز از کشور شود. باید این نکته را در نظر داشت که هر تولیدی که در کشور انجام شود، ایجاد اشتغال و پیشرفت علم برای هموطنان خواهد داشت.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور را چه میدانید؟.
فیاضی: برای تجاریسازی محصولات فناور نیاز به حمایت مسئولان سازمانها، صندوقها و نهادهای اقتصادی برای حمایتهای مالی است. از آنجایی که این طرح در استان هرمزگان و شهر بندرعباس در حال انجام بوده برای کسب مجوز، نیاز به همکاری از سوی سازمان غذا و داروی استان هرمزگان است.
تاکنون حمایت مالی برای راهاندازی کارگاه و اخذ مجوز از سوی نهادهای مربوط برای کمک به شرکت ما صورت نگرفته است. ابتدای کار از مسئولان انتظار حمایت داشتیم؛ اما در ادامه متوجه شدیم که انتظار بیجایی بود، زیرا با وجود نامگذاری سال به نام «تولید دانشبنیان اشتغالآفرین» هیچ نوع کمک و حمایتی از مسئولان دریافت نکردیم.
رشد و شکوفایی مراکز رشد واحدهای فناور نیازمند تغییر تفکر و دیدگاه بسته و سنتی و حمایت همه جانبه از سوی تمام نهادها و ارگانهاست و چیزی نیست که با چند جلسه تشریفاتی و با شعار به نتیجه برسد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/