دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نمایش «هفت‌خوان هملت»

سجادی: به دغدغه‌های متن کلاسیک هملت پایبند نیستیم

نشست خبری نمایش «هفت‌خوان هملت» با حضور محمدجواد سجادی کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران این اثر نمایشی صبح امروز 5 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.
کد خبر : 79510

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، کارگردان این نمایش گفت: «همیشه در فکر این بودم که نمایش‌های آیینی چقدر ظرفیت بروز شدن دارند و آیا می‌توان آنها را با نمایشنامه‌های دنیا تلفیق کرد؟ این نمایش در راستای همین نگاه تولید شده است و با نگاهی به نمایش‌های آیینی چون نقالی اجرا می‌شود.»


وی ادامه داد: «با خواندن چندباره این نمایشنامه به این نتیجه رسیدیم که این اثر می‌تواند بستری برای نگرش متفاوت فراهم کند و بن‌مایه مناسبی باشد که رویکرد متناقض‌گونه داشته باشیم.»


سجادی با بیان این‌که در اجرای این اثر ویژگی تراژیک بودن آن را در نظر نگرفتیم و سعی کرده‌ایم به جنبه‌های مختلف دیگر این نمایشنامه فکر کنیم اظهار کرد: «نمایش «هفت‌خوان هملت» با استفاده از مدل‌های مختلف نمایشی اجرا می‌شود که چندان هم سنتی نیستند.»


کارگردان این اثر نمایشی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر این‌که چه تمهیداتی برای جذب مخاطب با این نگرش نوین اندیشیده است، بیان کرد: «این نمایش برای تماشاگر جذاب خواهد بود. در این اثر با کارآمد کردن نمایش‌های آیینی که در دنیای امروز در حال محو شدن است، دوباره این‌ گونه نمایشی را احیا می‌کنیم.»


وی تاکید کرد: «کلیات استفاده از نمایش‌های ایرانی وقتی در کنار نمایش کلاسیک قرار گیرد شکل نوینی به مخاطب ارائه می‌کند که البته در طراحی‌های نمایش نیز مشهود است. ما در این اثر لزوما پایبند به این نیستیم که دغدغه هملت را طبق متن کلاسیک آن را نشان دهیم.»


در ادامه این نشست خبری راضیه فاضلی، تهیه‌کننده اثر عنوان کرد که این نمایش با حمایت شخصی به اجرا درمی‌آید و این اثر برای اجرایی که جشنواره تئاتر استانی نیز داشته مبلغی جز میزان حمایت ورودی که به تمام گروه‌ها داده می شود، دریافت نکرده است.»


وی اظهار کرد: «بیشترین هزینه‌ای که برای اجرا در تهران پرداخت می‌شود صرف هزینه‌ سالن است که ما امیدواریم با بازخوردی که در تهران خواهیم داشت، این هزینه جبران شود.»


ارتباط با اقشار متفاوت


در بخش بعدی این نشست خبری کارگردان نمایش عنوان کرد: «ارتباط مردم در رده‌های مخاطب با این نمایش به واسطه اجراهایی که در شهرستان‌ها داشتیم ما را به این نتیجه رساند که این کار می‌تواند با تمامی اقشار ارتباط برقرار کند. موفقیت نمایش به شرط استقبال تماشاگران و موقعیت نمایش به لحاظ تبلیغاتی است.»


وی اضافه کرد: «طراحی‌های اثر به گونه‌ای است که کسانی که با کار روبه‌رو می‌شوند حتی اگر تماشاگر عام باشند و هملت را نخوانده باشند، تا ابد این نمایش را به ذهن خواهند سپرد.»


وی تاکید کرد: «نمایش «هفت‌خوان هملت» با سطح عام جامعه ارتباط عمیقی برقرار می‌کند، ضمن این‌که قشر تئاتری در مواجهه با آن با اثری بسیار معمولی روبه‌رو نخواهند شد.»


عرفان آیتی بازیگر نقش هملت گفت: «من هملتی هستم که تحت‌تاثیر نقاد قرار می‌گیرد. در حقیقت شخصیت‌های این اثر به روایت داستان کمک می‌کند.»


در بخش دیگر این نشست خبری کارگردان نمایش در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر تفکیک نقش‌های متعدد این نمایش توسط 3 بازیگر تشریح کرد: «یک‌سری کاراکترها از نمایش حذف شده اما کاراکترهای اصلی باقی‌ ماندند. تفکیک‌ها به واسطه تغییر تیپ‌ها و یک‌سری المان‌های بیانی و بدنی است. ضمن اینکه کاراکترها در صحنه‌های نمایش با استفاده نقالی معرفی می‌شوند.»


وی افزود: «طراحی‌های نور و میزانسن‌ها صحنه‌ها را از هم تفکیک می‌کند. بر روی صحنه تنها آکساسوار موجود سه چوب‌دستی است که در نقالی هم با آن روبه‌رو هستیم. سه چوب‌دستی در صحنه با کمک صور خیال به وسایل متعددی تبدیل می‌شوند.»


وی در بخش پایانی این نشست اعلام کرد: «زبان بازیگران ادبیات عامه و روزمره است و لباس آنان نیز البسه روزمره و مدرن خواهد بود.»


وی که از هنرمندان نجف‌آبادی است، درباره استفاده نکردن از لهجه خاص در دیالوگ‌های بازیگران گفت: «شاید به دلیل استفاده‌های اشتباه از لهجه‌ها این شرایط به وجود می‌آمد که مخاطب با خود فکر کند که این اثر فضای لودگی دارد، بنابراین ترجیح دادم که از لهجه خاصی استفاده نکنم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر هملت
ارسال نظر
قالیشویی ادیب