دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 15:02
گزارش آنا از مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی

انتقال 3 میلیارد تومان بودجه معاونت زنان به سازمان بهزیستی/ آیا با این اقدام حمایت از زنان آسیب‌پذیر بهبود می‌‌یابد؟

با وجود اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به طور طبیعی برای توانمندسازی، آموزش و حمایت از زنان کشور با کمبود بودجه مواجه است، اما روز گذشته مجلس شورای اسلامی انتقال 3 میلیارد تومان از اعتبار معاونت امور زنان ریاست جمهوری به بهزیستی را در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده تصویب کرد.
کد خبر : 78706

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، روز گذشته در صحن علنی مجلس، نمایندگان در ادامه رسیدگی به پیشنهادهای الحاقی وکلای ملت به لایحه بودجه سال 95 کل کشور، پیشنهاد زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران را به تصویب رساندند که بر اساس این مصوبه مجلس، در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده مبلغ 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرد. این اعتبار به ردیف ۱۳۱۵۰۰ سازمان بهزیستی اضافه می‌شود که این پیشنهاد با ۱۰۳ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.این در حالی است که بودجه معاونت زنان برای سال 95 حدود 15میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نظر گرفته شده است.


طبیب‌زاده نوری، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در دولت احمدی‌نژاد بوده است.


انتقال بودجه معاونت زنان به سازمان بهزیستی خطاست


اشرف بروجردی، معاون اجتماعی وزیر کشور دولت اصلاحات با انتقاد از چنین مصوبه‌ای به خبرنگار آنا می‌گوید: مگر بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری چقدر است که سه میلیارد تومان از آن را به سازمان بهزیستی واگذار کنند؟ چرا سازمان بهزیستی باید از بودجه معاونت زنان برای حل معضلات و مشکلات هزینه کند. حتی اگر این انتقال بودجه از معاونت زنان به سازمان بهزیستی صورت گیرد، باز هم بسیاری از زنان آسیب دیده نمی دانند باید برای رفع مشکلاتشان به بهزیستی مراجعه کنند؛ بلکه برای حل مشکلات و معضلات خود از معاونت زنان و خانواده انتظار حمایت دارند.


وی می‌افزاید: با این مصوبه صورت مساله پاک نمی شود بلکه تنها انتقال بودجه صورت می‌گیرد و معاونت امور زنان همچنان متهم باقی می‌ماند که برای زنان کشور چه کرده است؟


این فعال زنان انتقال بودجه معاونت زنان به سازمان بهزیستی را خطا می داند و می‌گوید: انتقال بودجه معاونت زنان به سازمان بهزیستی خطاست. برای اینکه بحث زنان در کشور تنها محدود به زنان سرپرست خانوار و زنان آسیب دیده نیست؛ بلکه تمام زنان کشور باید مشمول حمایت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گیرند. در حوزه زنان هزار و یک مساله و مشکل داریم که باید آنها را با استفاده از این بودجه ساماندهی و حل کنیم.


بروجردی با تاکید بر تقویت استعدادها و مهارت‌های زنان کشور می‌گوید: معاونت امور زنان باید آموزش و مهارت آموزی زنان را انجام دهد؛ همچنین تقویت و توانمندسازی زنان از جمله محورهای فعالیت این معاونت است در حالی که اجرای این برنامه‌ها و اهداف نیازمند بودجه و امکانات است.


تعیین زیرساخت فرهنگی علی رغم اختصاص بودجه به سازمان بهزیستی


فرهاد اقطار، رئیس جمعیت داوطلبان سازمان بهزیستی کشور نیز در مورد این مصوبه به خبرنگار آنا می‌گوید: پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی دارد و این رقم بودجه می‌تواند کمک خوبی برای حل برخی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشد.


وی ادامه می‌دهد: رسیدگی به برخی از بخشها از جمله در حوزه زنان و کودکان کاملا حکومتی است و تنها حاکمیت به عنوان تنها نهاد مشروع می‌تواند برای آن تصمیم‌گیری و سیاست گذاری کند. توجه به موضوع زنان آسیب دیده و پیشگیری از بروز آسیب اجتماعی می‌تواند نقطه عطفی برای شروع برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه محسوب شود بنابراین فعلا می‌توانیم برنامه‌هایی را تدوین و طراحی کرده و هدف گذاری‌ کنیم و برای یک برنامه پنج ساله اهدافی را در نظر بگیریم.


رئیس جمعیت داوطلبان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: باتوجه به محدودیت اختصاص بودجه کشور به دستگاه‌های مختلف باید بدانیم که اولویت یافتن موضوع زنان و خانواده و کودکان در دولت نشان می‌دهد که دولت برای این موضوع جایگاه ویژه‌ای در نظر دارد.


معاونت زنان هنوز جایگاه و نقش خود را تعریف نکرده است


فرشته ولی مراد، فعال حوزه زنان اختصاص 3 میلیارد تومان از بودجه زنان به سازمان بهزیستی حرکت مثبت و پسندیده‌ای می‌داند و به خبرنگار آنا می‌گوید: هر حرکت و برنامه‌ای که گرهی از مشکلات حوزه زنان باز کند حرکت پسندیده‌ای است. البته مشکل اساسی این است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هنوز نتوانسته نقش و جایگاه خود را به درستی تعریف کند و حتی معلوم نیست این معاونت با بودجه سالانه خود چه کارهایی انجام می‌دهد.


وی ضعف اصلی را در عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌داند و می‌گوید: حرکت‌ها باید براساس برنامه‌ها و هدف گذاریهای مشخص صورت گیرد و متناسب با شان دستگاه در نظر گرفته شود.


ولی مراد معتقد است: با توجه به اینکه معاونت زنان و خانواده جایگاه و نقش خود را صحیح تعریف نکرده است بنابراین هر میزان بودجه‌ای به این ارگان تعلق گیرد بازهم به دلیل عدم ارائه برنامه و سیاست گذاری نمی‌تواند بودجه را به درستی هزینه کند بنابراین حتی اگر بخشی از بودجه‌ این معاونت را به سازمان های دیگر اختصاص دهند بازهم اتفاقی نمی‌افتد.


وی تاکید دارد که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید تا کنون کمیته‌های علمی و تخصصی ایجاد ‌می‌کرد تا این کمیته های تخصصی به لوایح و طرحهای اجرایی رسیدگی کنند تا با هماهنگی امور زنان دستگاه‌ها با بودجه دستگاه‌ها اجرایی شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته