دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1395 - 12:23

رای‌الیوم: آیا مخالفان سوری به بقای بشار اسد رضایت داده‌اند؟

روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت که مضمون رایزنی‌های میان طرف‌های درگیر در سوریه که در درجه نخست رصد واکنش‌ افکار عمومی، در درجه دوم کاهش شوک ناشی از آن و در درجه سوم استفاده از آن برای مذاکره در دوره‌های بعدی است، به بیرون درز کرده است.
کد خبر : 78140

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «دور سوم مذاکرات ژنو از چند روز پیش و در سایه افزایش تنش‌های میدانی و فضای بدبینی میان هیئت‌های دولت سوریه و مخالفان سوری آغاز شده است. در این مدت، دو موضوع مهم از بطن مذاکرات به بیرون درز کرده است:


نخست، پیشنهاد تعیین سه نماینده از میان مخالفان سوری برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که طبق این پیشنهاد، قدرت سیاسی و نظامی به مخالفان منتقل می‌شود و اسد، تنها نقشی نمادین در دوره انتقالی برعهده خواهد داشت.


دوم، مخالفان سوریه تنها نیمی از پست‌های وزارتی در دولت انتقالی را برعهده داشته باشند تا زمینه‌های تهیه قانون اساسی جدید فراهم شود. علاوه بر این، آن‌ها بر انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی سوریه که ظرف 18 ماه آینده برگزار خواهد شد، نظارت داشته باشند.»


آنچه می‌توان از درز اطلاعات برداشت کرد این است که هیئت مذاکره‌کننده مخالفان سوریه روند کوتاه آمدن از مطالبات خود را آغاز کرده‌اند؛ این موضوع از آنجا مشخص می‌شود که آن‌ها مذاکره با دولت یا نمایندگان دولت سوریه را رد می‌کردند و خواهان سقوط نظام بودند و حال اینکه اکنون به مذاکره روی آورده‌اند.

معارضان سوری طرح پیشنهادی نخست از سوی استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه را رد و تاکید کرده‌اند که آن‌ها آماده پذیرفتن پیشنهاد دوم هستند و این شرط را گذاشته‌اند که وزرایی باید در نظام انتخاب شوند که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نشده باشد.»


رای‌الیوم نوشت: «هدف دی‌میستورا از ارائه این دو پیشنهاد این است که مواضع مخالفان سوری را که بر نداشتن هیچ نقشی از سوی بشار اسد در مرحله انتقالی تاکید دارند، به سوی توافق سوق دهد. این شاید گام نخست برای فراهم‌شدن زمینه‌های ورود به مرحله انتقالی باشد.»


این روزنامه می‌نویسد: «طبیعی است که در آغاز مذاکرات هریک از طرف‌ها برخی از این پیشنهادها را رد و سقف مطالبات خود را طلب و بر آن پافشاری کنند. ما هنوز در آغاز راه مذاکراتی هستیم که برای آن چهارچوب زمانی شش ماهه تعیین شده است؛ مذاکراتی که به‌طور رسمی از آغاز مذاکرات دور دوم، یعنی سه هفته پیش آغاز شد و هر طرف تلاش می‌کند وقت را برای خود بخرد تا مسئول شکست مذاکرات نباشد.»


رای‌الیوم می‌افزاید: «معتقد نیستیم که رئیس‌جمهوری سوریه به‌زودی پیشنهاد تعیین سه نماینده معارض سوری برای خود را بپذیرد حتی اگر این انتخاب این سه نماینده با نظر او انجام شود. اسد از هیچ یک از پارامترهای قدرت خود به‌ویژه در زمینه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کوتاه نخواهد آمد؛ این در حالی است که مواضع وی پس از پنج سال از بحران (داخلی سوریه) موجب شده است تا قدرت و صلابتش بیشتر شود.»


به‌ نوشته این روزنامه، آنچه می‌توان از این درز اطلاعات برداشت کرد این است که هیئت مذاکره‌کننده مخالفان سوریه روند کوتاه آمدن از مطالبات خود را آغاز کرده‌اند؛ این موضوع از آنجا مشخص می‌شود که آن‌ها مذاکره با دولت یا نمایندگان دولت سوریه را رد می‌کردند و خواهان سقوط نظام بودند و حال اینکه اکنون به مذاکره روی آورده‌اند و مشارکت وزیرانشان در حکومت انتقالی را می‌پذیرند، تفکراتشان به سوی بقای رئیس‌جمهوری سوریه تغییر کرده است، و اکنون به مذاکره بر سر تعیین میزان قدرت روی آورده‌اند.


بعید نیست که مخالفان سوری بخواهند با مشارکت در حکومت انتقالی و توافق‌های پس از آن سهمی در قدرت داشته باشند و طبیعی است که در چنین وضعی آن‌ها به فکر شریک کردن خود در قدرت رئیس‌جمهوری در عرصه‌های امنیتی، سیاسی و نظامی نباشند و تنها به فکر ادامه یافتن مذاکرات و رهایی از خطر شکست باشند.


رای‌الیوم در پایان گزارش خود می‌نویسد: «وظیفه کنونی دی‌میستورا این است که مخالفان سوری به‌ویژه هیئت‌های تشکیل‌شده پس از کنفرانس ریاض را رام کند تا دست‌کم سقف مطالباتشان از مرحله انتقالی کاهش یابد؛ این در حالی است که آن‌ها همچنان به افزایش خشونت در میدان مبارزه و راه‌حل نظامی برای فشار بر مذاکره‌کنندگان دولت سوریه فکر می‌کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته