دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1395 - 09:18
پژوهشگر دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با آنا:

تاثیرگذاری وقف در تأمین پروژه­‌های علمی بیشتر از بودجه­‌های دولتی است

محقق دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر تاثیرگذاری زیاد وقف در تأمین پروژه­‌های علمی نسبت به بودجه­‌های دولتی تاکید کرد.
کد خبر : 77937

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سحر بهمنی، محقق دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت توجه به وقف علمی گفت: «باید درآمد وقف علمی صرف پیشرفت علم شود و هر مساله‌­ای که بودجه آن از طریق دولت تامین شود کم­‌تاثیر خواهد بود در صورتی‌که تاثیرگذاری وقف علمی بسیار زیاد است و مردم نیز در آن مشارکت می­‌کنند.»


او افزود: «وقف در کشور ما سبقه­‌ای تاریخی دارد که پایه‌­ای‌ترین آن وقف مدارس بوده است. تعداد زیادی از مدارس از همین طریق ساخته شده‌­اند ولی وقف علمی یک بحث جدیدتری است که پا را فراتر از مدرسه و دانشگاه می­‌گذارد و خیلی از مراکز پژوهشی ما مانند پژوهشکده رویان از طریق وقف ساخته شده است.»


بهمنی گفت: «وقتی یک شرکت دانش‌بنیان بخشی از درآمدهایش را وقف برای پیشبرد اهداف علمی آموزشی در همان حیطه می­‌کند مسلما اثرگذاری این فعالیت برای کسانی که در آن زمینه کار می­‌کنند، بیشتر خواهد بود تا اینکه دولت بودجه‌­ای را بگذارد. وقتی این کار که به صورت خصوصی از طریق مردم و وقف صورت می­‌گیرد قطعا تاثیر بیشتری دارد.»


او افزود: «وقف علمی باعث پیشرفت در علم و شناساندن کشور ما به عنوان پیشتاز علم و فناوری در جهان می‌شود. با ارسال مقالات از کشورهای دیگر به کشور ما، ایران پایگاهی برای تبادل اطلاعات بین دانشمندان ما با کشورهای دیگر خواهد شد چه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی. حتی در مجله ساینس هم تبلیغ این کار شده بود.»


بهمنی درباره جایگاه وقف در اسلام و جوامع اسلامی گفت: «وقف مفهومی است که در دین اسلام تعریف شده و به این معنی است که چیزی برای یک خدمت عمومی در اختیار افراد قرار داده شود. اما در کشورهای غیر مسلمان این کار با واژه خیریه شناخته می­‌شود و قابل توجه است که حقیقتا در این امر خیلی بهتر از کشورهای اسلامی عمل کرده‌‌اند.»


اگر شرکت‌­های دانش‌­بنیان یک بخش از درآمدهایشان را صرف وقف علمی کنند، هم به طور مستقیم باعث رشد و شکوفایی کار علمی و هم به طور غیر مستقیم باعث درآمد­زایی کشور می‌شود

محقق دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «خیلی از دانشگاه‌­ها و مراکز علمی خارج از کشور با همین خیریه­‌ها اداره می­‌شود. یک فرد ایرانی مقیم فرانسه می­‌گفت که عضو 45 خیریه در اروپا هستم، اما متاسفانه در ایران اکثر افراد در سراسر عمرشان حتی عضو یک خیریه هم نیستند.»


او افزود: «کار خیر علاوه بر اینکه از وقوع کارهای ناپسند جلوگیری می­‌‌کند از لحاظ روحی هم تاثیرگذار است. اگر شرکت‌­های دانش‌­بنیان یک بخش از درآمدهایشان را صرف وقف علمی کنند هم به طور مستقیم باعث رشد و شکوفایی کار علمی و هم به طور غیر مستقیم باعث درآمد­زایی کشور می‌شود.»


بهمنی درباره موانع و راهکارهای پیشرفت وقف در جوامع اسلامی گفت: «این موضوع از یک جنبه به مسائل فکری و درونی افراد بر می‌گردد و از بعد دیگر فرهنگ­سازی از طریق رسانه هم مطرح است.»


مدیرعامل شرکت دانش‌­بنیان زیست تخمیر با اشاره به تاثیر وقف در حوزه علم و فناوری گفت: «وقف علمی از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود. به طور مستقیم ما نقدی کمک می­‌کنیم که باعث پیشبرد آن کار می‌‌شود، تاثیر فرهنگی این وقف نیز به جنبه غیر مستقیم وقف اشاره دارد.»


او افزود: «وقتی واقفین از شرکت‌ها و موسسات بزرگ در این امر مشارکت کنند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم و حداقل تاثیر نمادین بسیار زیادی می‌گذارند. حال اگر این رفتار علنی شود و همه از آن مطلع شوند، در جامعه تاثیرگذار است.»


مدیرعامل شرکت دانش‌­بنیان زیست تخمیر درباره اهداف صندوق سرمایه­‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) گفت: «کشورهای اسلامی همیشه دنبال مشترکاتی برای اتحاد خودشان هستند. مثلا برای اتحاد سیاسی، زیست محیطی و غیره که این اتحاد باعث پیشرفت آنها شود. جایزه مصطفی‌(ص) می‌­تواند همه هدف­‌ها از پیشرفت علوم و فنون در عرصه­‌های مختلف تا تشویق دانشمندان را پیگیری کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته