دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1395 - 12:19
معاون بهداشت وزیر بهداشت در اولین سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان مطرح کرد:

غفلت وزارت بهداشت از حوزه دندانپزشکی/ رفع نیازهای درمانی دهان و دندان دانش‌آموزان پایه ششم در اولویت است

معاون بهداشت وزیر بهداشت از افزایش دو درصدی اعتبار سلامت دهان و دندان در بیمه روستایی خبر داد و گفت: باید تا پایان سال جاری نیازهای درمانی دهان و دندان گروه سنی دانش‌آموزان با اولویت پایه ششم در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر : 76897

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اکبر سیاری،معاون بهداشت وزیر بهداشت در اولین سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان افزود: خوشبختانه علم و تکنولوژی به مدد ما آمده تا مشکلات خود را حل کنیم و حوزه سلامت دهان و دندان یکی از سخت‌ترین عرصه‌های خدماتی است که وزارت بهداشت در مورد آن غفلت کرده بود. در یک سال گذشته با اجرای طرح تحول سلامت در دهان و دندان مشخص شد که اگر برنامه داشته باشیم و اولویت‌ها و مشکلات را به درستی تشخیص دهیم، از تخصص‌ها به نحو احسن استفاده کنیم و با داشتن مدیر شجاع و کارآفرین می‌توان مشکلات کشور را مرتفع کرد به طوری‌که دکتر هاشمی،وزیر بهداشت به مردم نشان دادند که مشکلات کشور قابل حل است و تنها نیاز به برنامه و تلاش دارد.


وی ادامه داد: بالاترین بروز و شیوع در کشور مشکل دهان و دندان بود که سهم دولت در این عرصه بسیار پایین بود. این در حالی است که مهم‌ترین اهداف طرح تحول سلامت دسترسی آسان مردم به خدمات سلامت، بهره‌مندی مردم و حفاظت مالی بود.


سیاری یادآور شد: به منظور کاهش مشکلات سلامت دهان و دندان راه‌کارهایی در دستور قرار گرفت از جمله آموزش و پیشگیری جهت کنترل بیماری‌های دهان و دندان گروه هدف، بهره‌مندی مردم از خدمات و کاهش تعداد دندان‌های پوسیده، ترمیم شده و کشیده مردم بود که این طرح را از روستاها آغاز و به حاشیه شهرها در قالب پزشک خانواده روستایی ادامه دادیم و خدمات دندانپزشکی را از آنجا راه‌اندازی کردیم.


وی افزود: در پزشک خانواده شهری نیز این برنامه را در دستور کار قرار دادیم و منابع مالی را برای پوشش آن در نظر گرفتیم در این طرح 60 هزار مدرسه با ما همکاری کردند و با توجه به اینکه نیروی دندانپزشک نداشتیم 15 هزار نیروی ما آموزش دیده و در این طرح به ارائه خدمات پرداختند. همچنین پرونده سلامت دهان و دندان برای 4 میلیون دانش‌آموز تشکیل شد.


معاون وزیر بهداشت افزود: در دو نوبت برای هشت میلیون دانش‌آموز وارنیش فلورایت تراپی انجام شد که این رقم در مقایسه با سال 93، 4 برابر افزایش پیدا کرد.


وی ادامه داد: خدمات ترمیمی برای 500 هزار نفر انجام شد و همچنین 500 یونیت جدید به سیستم دندانپزشکی افزوده شد. مقرر شد شیفت عصر را راه‌اندازی کنیم که به دلیل منابع مالی این امر محقق نشد اما 180 واحد را فعال کردیم.


سیاری ادامه داد: هزار و 200 مرکز بهداشت درمانی واحد دندانپزشکی تجهیز، تعمیر، بازسازی و نوسازی شدند و در این برنامه 700 نیروی جدید مشغول به کار شدند در حالی‌که این واحدها فاقد نیرو بودند. 500 هزار نفر در شهرها تحت پوشش قرار گرفتند اما باید توجه داشته باشیم که حفاظت مالی نیاز به اعتبار دارد.


سیاری تصریح کرد: افزایش اعتبار دهان و دندان بیمه روستایی از 4 به 7 درصد افزایش یافت.


وی انتظارات وزارت بهداشت از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را بیان کرد و گفت: انتظار داریم که اعتبارات حوزه دهان و دندان را تنها در محل خودش هزینه کنند، در سطح یک،ارائه خدمات سلامت دهان و دندان بر اساس دستورالعمل باید از نیروهای به‌ورز، مراقب سلامت و کاردان بهداشت دهان استفاده شود و در سطح 2 ارائه خدمات نیز از متخصصان و بهداشت‌کاران دهان و دندان در مراکز بهداشتی و درمانی خدمات ارائه دهند.


وی افزود: تا پایان سال باید نیازهای درمانی دهان و دندان را برای یک گروه سنی دانش‌آموزان با اولویت پایه ششم در نظر گرفته و مشکلات آنان را حل کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته