ورود ۸ فروند هواپیمای نو به ناوگان هوایی در سال جاری میلادی/ آمادگی شرکتهای بزرگ صنعت هوانوردی جهان برای مذاکره با ایران
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده گفت: در طول چندماه اخیر و تغییر سیاستهای دولت ایران توافقاتی در حوزه حمل ونقل هوایی صورت گرفت که بر طبق توافق انجام شده قرار است ۸ تا ۹ فروند از هواپیماهای خریداری شده ایرباس در سال جاری میلادی به ناوگان هوایی ایران تحویل داده شود.
وی افزود: البته مسائل تامین منابع مالی و ایجاد ضمانت برای خرید از فرآیندهای این قرارداد است و مذاکرات لازم در اینباره نیز در حال انجام است.
عابدزاده ادامه داد: شرایط و ارتباطات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی و حتی آسیایی بهبود یافته به طوریکه شرکتهای فعال در صنعت هوانوردی از نقاط مختلف دنیا از جمله برزیل، کانادا و حتی ژاپن آماده مذاکره با ایران هستند.
وی تصریح کرد: امیدواریم طی توافق بین ایران و اروپا بتوانیم در ساله ۲۰۱۶ تحویل هواپیماهای نو آغاز شود و همچنین شرکتهای هواپیمایی نیز از ورود هواپیماهای نو استقبال کردند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد: در طول چند ماه اخیر که سیاست سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر نوسازی ناوگان تغییر کرده تلاش شد از ورود هواپیماهای قدیمی به کشور جلوگیری شود و شرکتهای هواپیمایی نیز از این تصمیم تبعیت کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به بهبود ارتباطات بینالمللی ایران و کشورهای اروپایی شرکتهای اجاره دهنده و فروش هواپیما تمایل بیشتری برای مذاکره مستقیم با شرکتهای ایرانی دارند به طوریکه تقریباً تمامی سازندگان هواپیما در دنیا با ایران ارتباط دارند؛ حتی ژاپنیها که هنوز هواپیمای تولیدی ۱۰۰ نفر خود را عملیاتی نکردهاند به شرکتهای ایرانی پیشنهاد دادهاند.
وی درباره آموزش نیروی انسانی با ورود هواپیماهای نو به کشور و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت هوانوردی برای تمام بخشها از جمله تعمیرات و نگهداری هواپیما، بازرگانی، آموزش، تنظیم مقررات، قراردادهای میان ایران و سایر کشورها برنامهریزی کرده که یکی از این برنامهها تقویت بخش آموزش است.
عابدزاده اظهار کرد: در حوزه توسعه کروی پروازی در بخش خلبان نیز شاهد بیکاری تعدادی از خلبانان جوان در کشور هستیم که شرکتهای هواپیمایی را باید برای جذب این خلبانان تشویق کنیم تا به عنوان خلبان اول فعالیت کنند؛ هر چند مجوز پرواز به عنوان خلبان اول یک فرآیند زمانبر است اما شرکتها باید در این زمینه نسبت به جذب این خلبانان اقدام کنند.
وی بیان کرد: در بخش نیروی انسانی شرایط خوبی داریم اما باید آموزشهای مجدد به نیروهای موجود داده شود تا با فناوریهای روز دنیا در صنعت هوانوردی آشنا شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره ظرفیت فرودگاهها برای ورود هواپیماهای نو به کشور نیز گفت: خوشبختانه به اندازه کافی در کشور فرودگاه وجود دارد اما یکی از نقاط ضعف فرودگاهی فضاهای پارکینگ برای هواپیما است و احداث پارکینگ فرآیند پیچیدهای در فرودگاهها نیست.
وی با بیان اینکه توسعه ظرفیت و احداث پارکینگ در فرودگاهها فعالیت پیچیدهای نیست، افزود: ظرفیت فرودگاههای کشور اکنون ۳ برابر ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر است که با مختصر توجهی با این کاستیها امکان جبران کمبودها وجود دارد.
عابدزاده درباره مذاکرت بوئینگ با ایران نیز گفت: بعد از اجرای برجام شرکت بوئینگ نیز ارتباطات و تعاملات خود را با شرکتهای ایرانی انجام داده و در برخی مقاطع قراردادهایی در بخش تامین مدارک ایمنی پروازها منعقد کرده و اجرایی شده است.
وی به تمایل شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای مذاکره با ایران اشاره و خاطر نشان کرد: دولت آمریکا چند ماه پیش مجوز ارتباط این شرکت با ایران را صادر کرد و این مذاکرات به تدریج جدیتر میشود.
انتهای پیام/