دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1393 - 09:57
از آسمان ابوظبی

شروع پرواز دور زمین هواپیمایی با 17000 سلول خورشیدی + ویدئو

هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس» به قصد گردش دور زمین، پرواز خود را از ابوظبی آغاز کرد. این هواپیما تک‌سرنشین بوده و قرار است با تامین انرژی خود از 17000 سلول خورشید، یک دور دور زمین بچرخد.
کد خبر : 7567

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از BBC، هواپیمای سولار ایمپالس (Solar Impulse) که پرواز خود را رو به شرق به سوی مسقط در عمان شروع کرده، در پنج ماه آینده با جهش از قاره‌ای به قاره دیگر از دو اقیانوس آرام و اطلس خواهد گذشت.


هدایت این هواپیمای تک‌صندلی را در ابتدا آندره بورشبرگ به عهده دارد. خلبانی هواپیما در طول این سفر میان او و برتراند پیکارد سوئیسی دست به دست خواهد شد.



خلبان‌های هواپیمای خورشیدی


هواپیما باید در نقاط مختلف زمین برای سرویس و تعمیر توقف کند و در عین حال پیامش را درباره فناوری‌های پاکیزه منتشر کند.


بورشبرگ پیش از پرواز گفت: «این هواپیما ما را به آن سوی اقیانوس‌ها خواهد برد و برای این کار ممکن است مجبور باشیم پنج روز و پنج شب پرواز کنیم و این دشوار خواهد بود».


این پروژه قبلا در زمینه پرواز با انرژی خورشیدی رکوردهایی به جا گذاشته است که از جمله عبور از آسمان آمریکا در سال ۲۰۱۳ است. اما سفر دور جهان ماموریتی در مقیاس دیگر است و برای آن ساخت هواپیمایی حتی بزرگتر از سولار ایمپالس یک لازم بود.


طول بال‌های سولار ایمپالس ۷۲ متر یعنی بیش از بوئینگ ۷۴۷ است هرچند وزن آن فقط ۲۳۰۰ کیلوگرم است. وزن سبک آن برای موفقیتش اهمیت حیاتی دارد.



17000 سلول خورشیدی روی بدنه آن نصب شده و باتری‌های لیتیوم-یون تعبیه شده در آن امکان پرواز در شب را فراهم می‌کند. قابلیتی که به خصوص برای عبور از اطلس و آرام لازم است.


هواپیما مجهز به چهار پروانه است و با سرعت کمی حرکت می‌کند. بنابراین پرواز از فراز اقیانوس چند شبانه‌روز طول می‌کشد. مدل‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که اگر هوا مناسب باشد، امکان عبور از اقیانوس وجود دارد.


چالش دیگر این است که خلبان به دلیل اینکه تنهاست، باید در تمام این مدت هوشیار باشد و فقط گاهی امکان چرت‌های کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای را خواهد داشت. گفتنی است که علیرغم برنامه‌ریزی‌های فراوان و طولانی هیچ تضمینی وجود ندارد که پرواز موفق باشد.



اتاق خلبان


بورشبرگ بعد از شروع پروازش، در پیام توییتی نوشت:‌ «من 16 سال است که خواب پرواز بدون سوخت را می‌بینم. الان به سختی می‌توانم باور کنم که سه روز است زمین را ترک کرده‌ام».




دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته