دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1394 - 07:30

دولت سودان جنوبی: به جای دستمزد، حق دارید به زنان تجاوز کنید!

کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی تکان دهنده اعلام کرد که دولت سودان جنوبی در جریان جنگ داخلی اخیر این کشور، «سیاست زمین سوخته» را به کار گرفته است.
کد خبر : 72297

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از گاردین، این گزارش می‌گوید که دولت سودان جنوبی در جریان جنگ داخلی، به سربازان خود و شبه‌نظامیان متحدش اجازه داده تا در عوض دستمزد، به زنان غیرنظامی که بازداشت می‌شدند، تجاوز کنند.


این گزارش همچنین می افزاید: «دولت سودان جنوبی به نیروهای خود دستور داده تا مخالفان را شکنجه کرده، به قتل برسانند و گروه دیگری را عامدانه آواره کنند.»


کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این گزارش که روز گذشته (جمعه) منتشر شده است، یادآوری کرده که بسیاری از فجایعی که در جریان جنگ داخلی سودان، که از سال 2013 آغاز شده، در حد جنایت جنگی است.


بنا به این گزارش، بیشتر تلفات این جنگ، غیرنظامیان هستند که به دلیل حمله عمدی به آن‌ها هدف گرفته شده‌اند.


اگرچه در این گزارش آمده است که دولت سودان جنوبی و شورشیان مخالف آن، «نقض‌های جدی» را مرتکب شده‌اند اما تاکید کرده که «به نظر می‌رسد، دولت، مسئولیت نقض‌های گسترده و سیستماتیک حقوق بشر را بر عهده دارد.»


سازمان ملل متحد از آوریل (فرودین) تا سپتامبر (شهریور) بیش از 1300 مورد تجاوز به زنان را در سودان جنوبی ثبت کرده است.


این گزارش تکان دهنده می‌افزاید تجاوز به زنان از سوی نظامیان ارتش سودان جنوبی تا آن اندازه کاربرد داشته که به «رویه قابل قبول نزد سربازان این ارتش و شبه‌نظامیان متحد آن‌ها تبدیل شده بود.»

در یکی از این گزارش‌ها، زنی روایت کرده که در مقابل فرزندش، از سوی 5 سرباز مورد تجاوز قرار گرفته است. زن دیگری در حالی که به درخت بسته شده بود، شاهد تجاوز 10 سرباز به دختر 15 ساله‌اش بوده است.


یک شاهد به کمیسیاریای عالی ملل متحد گفته که «اگر زنی جوان و زیبا بود، از سوی 10 مرد مورد تجاوز قرار می‌گرفت و اگر کمی سن و سال‌دار بود، 7 تا 9 مرد این کار را با او می‌کردند.»


این گزارش تکان دهنده می‌افزاید تجاوز به زنان از سوی نظامیان ارتش سودان جنوبی تا آن اندازه کاربرد داشته که به «رویه قابل قبول نزد سربازان این ارتش و شبه‌نظامیان متحد آن‌ها تبدیل شده بود.»


کمیسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، چنین ارزیابی کرده است که سربازان ارتش سودان جنوبی معتقد بودند «هر آن چه می‌توانند باید انجام دهند.»


در این گزارش آمده است که «سرقت احشام و دارایی‌های شخصی غیرنظامیان و افراد بازداشت شده، تجاوز و بدرفتاری با زنان و دختران، بخشی از دستمزد این سربازان بوده است.»


دولت سودان جنوبی، کاملا این گزارش را رد کرده و مداخله سربازان ارتش این کشور را در نقض‌های حقوق بشری تکذیب کرده است.


آتنی ویک آتین، سخنگوی سالوادور کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی به گاردین گفته است که «ما با شدیدترین عبارت، هر گونه جرمی که علیه غیرنظامیان ارتکاب یابد، محکوم می‌کنیم.»


در همین حال، لاما فاکیح، یکی از مقامات ارشد سازمان عفو بین‌الملل گفته است که «دولت سودان جنوبی در جریان جنگ داخلی این کشور، دستور داده بود تا به زنان تجاوز شود و مردان در کانتینرها به حال خود رها شوند، تا بمیرند.»


او افزود: «ما نگران آن هستیم که افرادی که مسئولیت این فجایع را برعهده دارند، هنوز در قدرت هستند.»


سودان جنوبی، جدیدترین کشور در کره زمین به شمار می‌آید. این کشور در سال 2011 و پس از سال‌ها نبرد با دولت سودان، به استقلال رسید. این شورشیان در مبارزه برای جدایی از دولت سودان، تحت حمایت آشکار آمریکا و غرب قرار داشتند.


پس از استقلال سودان جنوبی از سودان و تشکیل کشوری با همین نام در سال 2011، میان سالوادور کر، رئیس‌جمهوری این کشور و ریک ماچار معاون وی، اختلافات فاحشی بروز کرد که به جدایی ماچار از قدرت و وقوع یک جنگ داخلی خشونت‌بار در این کشور منجر شد.




انتهای پیام/

برچسب ها: سودان جنوبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته