دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، پنج همایش ملی برگزار میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر ناصر سراج خرمی در نشست علمی تخصصی ترافیک و ایمنی واحد دزفول اظهار کرد: «با پیشرفت تکنولوژی، آسایش بیشتری نسبت به گذشته در زندگی آدمها به وجود آمده اما همین وارد شدن به دنیای مدرن نیز مشکلاتی را به دنبال دارد.»
وی افزود: «امروزه از خودروها بهره میگیریم اما همین وسایل نیز برای ما چالشهایی را به وجود آوردهاند. ترافیک شاید در نگاه اول یک موضوع فنی باشد اما ابعاد اجتماعی و فرهنگی زیادی نیز دارد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان اینکه ترافیک مشکلات سلامتی و بهداشتی زیادی نیز ایجاد کرده است، تصریح کرد: «این موضوع با مقتضیات دنیای مدرن که به سلامت انسان توجه دارد کاملا منافات دارد و دانشگاه به عنوان محیط پیشرو در زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی انسان باید به ترافیک به عنوان یک مشکل به ویژه در زمینه سلامتی انسان نگاه کند.»
سراج خرمی، هدف از برگزاری این نشست تخصصی را گردآوری و بهرهمندی از نظر سیاستگذاران شهرستان در زمینه ترافیک و ارائه راهکارهای اصولی از سوی صاحبان علم و اندیشه برای کاهش تصادفات و کنترل وضعیت ترافیک برشمرد.
وی ادامه داد: «با برگزاری اینچنین همایشهایی، ابعاد مسائل ترافیکی بیشتر و کارشناسیتر باز شود و به داشتن انسانهایی آرامتر، هوشیارتر و به دور از استرس دست یابیم.»
فرماندار دزفول نیز در این نشست گفت: «در دهههای اخیر که جامعه شهری، مدرن شده است به بحث مسائل شهروندی و آموزش آنها نپرداختهایم.»
حبیب الله آصفی با بیان اینکه جای خالی آموزش شهروندی در حوزه آموزشهای اجتماعی به شدت احساس میشود، افزود: «در تمام این سالها، درگیر مسائلی همچون جنگ، بازسازی، گردوغبار و خستگیهای روحی و بیبرنامگیها بودیم و همین امر موجب شده تا هیچ اندیشمندی برای حوزه آموزش شهروندی وقت نگذارد.»
رئیس اداره راهنمایی و رانندگی دزفول هم گفت: «در موضوع فرهنگ سازی ترافیک به شدت نیازمند ورود استادان علمی شهرستان هستیم چرا که متاسفانه تاکنون در این زمینه پیشرفتی نداشتهایم.»
سرگرد تورج کردعلیوند گفت: «کشورهای توسعه یافته از ۴۰ سال پیش تاکنون در موضوع توقفهای جادهای وارد شدند، زیرساختها و نقاط حادثه خیز را شناسایی و راهکارهای گستردهای را ارائه دادند که تلفات ناشی از تصادف را کاهش داد اما کافی نبود.»
وی با بیان اینکه این کشورها علل تصادف را به سه دلیل خودرویی، جادهای و انسانی تقسیم کردند، افزود: «بنابراین این کشورها باورود به دو موضوع جادهای و خودرویی نتواستند به میزان کافی تلفات را کاهش دهند به همین دلیل به موضوع انسانی ورود کردند و به نتیجه خوبی دست یافتند.»
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران نیز اظهار کرد: «روانشناسی ترافیک مطالعه ترافیک و اثر آن بر رفتار و افکار همه کاربران خیابان و جاده است. وظیفه اصلی روانشناسی ترافیک کاربرد روانشناسی در زمینه ترافیک و رانندگی است وبه ما اجازه میدهد تا افکار و رفتار افراد را نسبت به مسایل ترافیکی با توجه به تفاوتهای فردی نوسازی و اصلاح کنیم.»
دکتر حسین مکتبی افزود: «به طور کلی روانشناسی از دو جهت در بهبود سطح ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی نقش بازی میکند: شناسایی عوامل انسانی و فرهنگی مؤثر در مسائل ترافیک، طراحی مداخلههای رفتاری و شناختی و برنامه ریزیهای آموزشی در راستای افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به ایمنی و کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات.»
انتهای پیام/