دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سال آینده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، پنج همایش ملی برگزار می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از برگزاری پنج همایش ملی در بخش‌های مختلف این واحد دانشگاهی در سال آینده خبر داد.
کد خبر : 71139

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر ناصر سراج خرمی در نشست علمی تخصصی ترافیک و ایمنی واحد دزفول اظهار کرد: «با پیشرفت تکنولوژی، آسایش بیشتری نسبت به گذشته در زندگی آدم‌ها به وجود آمده اما همین وارد شدن به دنیای مدرن نیز مشکلاتی را به دنبال دارد.»


وی افزود: «امروزه از خودرو‌ها بهره می‌گیریم اما همین وسایل نیز برای ما چالش‌هایی را به وجود آورده‌اند. ترافیک شاید در نگاه اول یک موضوع فنی باشد اما ابعاد اجتماعی و فرهنگی زیادی نیز دارد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان اینکه ترافیک مشکلات سلامتی و بهداشتی زیادی نیز ایجاد کرده است، تصریح کرد: «این موضوع با مقتضیات دنیای مدرن که به سلامت انسان توجه دارد کاملا منافات دارد و دانشگاه به عنوان محیط پیشرو در زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی انسان باید به ترافیک به عنوان یک مشکل به ویژه در زمینه سلامتی انسان نگاه کند.»


سراج خرمی، هدف از برگزاری این نشست تخصصی را گردآوری و بهره‌مندی از نظر سیاست‌گذاران شهرستان در زمینه ترافیک و ارائه راهکارهای اصولی از سوی صاحبان علم و اندیشه برای کاهش تصادفات و کنترل وضعیت ترافیک برشمرد.


وی ادامه داد: «با برگزاری این‌چنین همایش‌هایی، ابعاد مسائل ترافیکی بیشتر و کار‌شناسی‌تر باز شود و به داشتن انسان‌هایی آرام‌تر، هوشیار‌تر و به دور از استرس دست یابیم.»


فرماندار دزفول نیز در این نشست گفت: «در دهه‌های اخیر که جامعه شهری، مدرن شده است به بحث مسائل شهروندی و آموزش آنها نپرداخته‌ایم.»


حبیب الله آصفی با بیان اینکه جای خالی آموزش شهروندی در حوزه آموزش‌های اجتماعی به شدت احساس می‌شود، افزود: «در تمام این سال‌ها، درگیر مسائلی همچون جنگ، بازسازی، گردوغبار و خستگی‌های روحی و بی‌برنامگی‌ها بودیم و همین امر موجب شده تا هیچ اندیشمندی برای حوزه آموزش شهروندی وقت نگذارد.»


فرماندار دزفول: در دهه‌های اخیر که جامعه شهری، مدرن شده است به بحث مسائل شهروندی و آموزش آنها نپرداخته‌ایم

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی دزفول هم گفت: «در موضوع فرهنگ سازی ترافیک به شدت نیازمند ورود استادان علمی شهرستان هستیم چرا که متاسفانه تاکنون در این زمینه پیشرفتی نداشته‌ایم.»


سرگرد تورج کردعلیوند گفت: «کشورهای توسعه یافته از ۴۰ سال پیش تاکنون در موضوع توقف‌های جاده‌ای وارد شدند، زیرساخت‌ها و نقاط حادثه خیز را شناسایی و راهکارهای گسترده‌ای را ارائه دادند که تلفات ناشی از تصادف را کاهش داد اما کافی نبود.»


وی با بیان اینکه این کشور‌ها علل تصادف را به سه دلیل خودرویی، جاده‌ای و انسانی تقسیم کردند، افزود: «بنابراین این کشور‌ها باورود به دو موضوع جاده‌ای و خودرویی نتواستند به میزان کافی تلفات را کاهش دهند به همین دلیل به موضوع انسانی ورود کردند و به نتیجه خوبی دست یافتند.»


عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران نیز اظهار کرد: «روان‌شناسی ترافیک مطالعه ترافیک و اثر آن بر رفتار و افکار همه کاربران خیابان و جاده است. وظیفه اصلی روان‌شناسی ترافیک کاربرد روان‌شناسی در زمینه ترافیک و رانندگی است وبه ما اجازه می‌دهد تا افکار و رفتار افراد را نسبت به مسایل ترافیکی با توجه به تفاوتهای فردی نوسازی و اصلاح کنیم.»


دکتر حسین مکتبی افزود: «به طور کلی روان‌شناسی از دو جهت در بهبود سطح ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی نقش بازی می‌کند: شناسایی عوامل انسانی و فرهنگی مؤثر در مسائل ترافیک، طراحی مداخله‌های رفتاری و‌ شناختی و برنامه ریزی‌های آموزشی در راستای افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به ایمنی و کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب