دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1394 - 15:55

فیض شریفی در انتظار کتاب «فریدون توللی»/ شعر زمانِ ما به باباچاهی رسید

شعر توللی، روی بسیاری از شاعران، از شاملو گرفته تا اخوان و فروغ و مشیری و... اثرگذار شد و به همین خاطر فکر کردم جایش در مجموعه شعر زمان ما خالی است. البته شعر توللی در ادامه نتوانست حرکت رو به جلویی داشته باشد اما حضور سنگین توللی را در شعر مدرن نمی‌توان نادیده گرفت
کد خبر : 69675

فیض شریفی، پژوهشگر و منتقد ادبی که تا کنون چندین جلد از مجموعه «شعر زمان ما» از جمله نادر نادرپور، سیدعلی صالحی، منوچهر آتشی،‌شبیعی کدکنی،یدالله رویایی، حسین منزوی و... را تالیف و با نشر نگاه منتشر کرده، کتابی در همین مجموعه و درباره فریدون توللی و آثارش نیز آماده‌ چاپ دارد.


شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره جایگاه توللی و آثارش در روند رو به رشد شعر مدرن فارسی گفت: «شعر توللی، روی بسیاری از شاعران؛ از شاملو گرفته تا اخوان و فروغ و مشیری و... اثرگذار شد و به همین خاطر فکر کردم جایش در مجموعه شعر زمان ما خالی است. البته شعر توللی در ادامه نتوانست حرکت رو به جلویی داشته باشد اما حضور سنگین توللی را در شعر مدرن نمی‌توان نادیده گرفت.»


وی ادامه داد: «توللی سه شعر مهم دارد که عبارتند از «مریم»، «باستان‌شناس» و «فردای انقلاب». این شعرها رمانتیک-سمبولیک سروده‌شده‌اند و دلیلش هم این است که توللی فرانسه می‌دانست و با این فضا آشنا بود. بنابراین توانست این شعرها را پیش از جاافتادن این سبک سرایش، بسراید و اثرگذار شود.»


این منتقد، حرکت فریدون توللی را یک شروعِ قابل توجه خواند و اظهار داشت: «حتی شفیعی کدکنی معتقد است اگر توللی فقط همین سه شعر را سروده بود، نمی‌شد انکار کرد که او یکی از سردمداران شعر مدرن فارسی بوده است؛ ولو اینکه بعدها، خشت زده باشد.»



وی توضیح داد: «توللی شروع خیره‌کننده‌ای داشت،‌ اما در ادامه کم آورد. او نگاهی نو در شعر خود داشت، نگاهی «بودلری». اما بسیاری از شاعران؛ حتی شاعری مانند شفیعی کدکنی، جز مجموعه اولش که تحت تاثیر توللی بوده، نگاهی خوشبینانه به زندگی در آثار خود دارند.»


شریفی خاصر نشان کرد: «در شعر زمان ما، به نوعی بازگشت ادبی فریدون توللی مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گرفته و به این پرداخته‌ام که چطور یک شاعر تاثیرگذار می‌تواند به ورطه تنهایی و ارتجاع گرفتار شود، و چطور باید از این بند رها شد؟»


وی ادامه داد: «در این کتاب، 9 کتاب توللی را به صورت خطی-زمانی مورد بررسی قرار داده‌ام. باید بگویم کتاب «التفاصیل» توللی بی‌نظیر است و بعد از سعدی، هیچ کس نتوانسته به این سطح از نثرِ طنز دست پیدا کند. حتی احسان طبری هم که خواست از توللی در نثر خود تقلید کند، راه به جایی نبرد.»


این نویسنده و پژوهشگر ادبی، در پاسخ به این سوال که پروژه شعر زمان در حال حاضر به کدام شاعر می‌پردازد، گفت: «فعلا مشغول نوشتن کتاب علی باباچاهی هستم و بعد از آن هم به شاعران نسل‌های بعد خواهم پرداخت. قصد من این است که این رویه را دنبال کنم؛ البته اگر شاعران جوان‌تر پتانسیل ورود به مجموعه «شعر زمان ما» را داشته باشند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: علی باباچاهی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته