دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1394 - 13:08

اعتراض مدیران شرکت‌های فناوری ارتباطات آمریکا به محدودیت سفر به ایران

مدیران شرکت‌های فناوری ارتباطات «سیلیکن ولی» آمریکا در نامه سرگشاده به کنگره آن کشور نسبت به قوانین «تبعیض آمیز» در مورد سفر اعتراض کردند.
کد خبر : 69149

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مدیران شرکت‌های فناوری ارتباطات آمریکا در «سیلیکن ولی» (دره سیلیکن) کالیفرنیا بر این باورند که دولت بار دیگر از مرزهای خود تخطی کرده و حقوق شهروندان را نادیده گرفته است.


بیش از 30 نفر از رهبران صنایع ارتباطات و رایانه آمریکا در نامه‌ای سرگشاده که شب گذشته منتشر شد، مخالفت خود را با قانون محدودیت سفر به ایران و چند کشور دیگر که اواخر ماه دسامبر (آذر) در کنگره آمریکا تصویب شد، اعلام کردند.


به گزارش بیزنس اینسایدر ، جک دورسی مدیر عامل شرکت توییتر ، مارک کوبان مالک دالاس ماوریکز و مگنولیا پیکچرز و مایکل موریتز سرمایه‌گذار و مدیر شرکت سکویا کپیتال از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.


علی پرتوی، بنیانگذار LinkExchange و سرمایه‌گذار Airbnb ، Dropbox و Uber که یکی از مبتکران این نامه سرگشاده است، به بیزینس اینسایدر گفته است: «محدودیت سفر سبب ناتوانی شرکت‌های آمریکایی در امر رقابتی می‌شود که می‌خواهند در بازارهای بین‌المللی داشته باشند.» وی گفته است که برخی از کارکنان و مشتریان صنایع فناوری به علت ملیت پدر و مادرشان از ورود به کشور (آمریکا) منع شده‌اند.


اصلاحیه این قانون افرادی را که در پنج سال گذشته به سوریه، عراق، ایران یا سودان سفر کرده‌اند، از ورود بدون ویزا به ایلات متحده آمریکا منع می‌کند. بحث برانگیزترین ماده این قانون در مورد شهروندان دارای تابعیت دوگانه سوریه، عراق، ایران، یا سودان است که آنها نیز از ورود به کشور آمریکا بدون صدور مجوز منع می‌شوند.


آزادی‌های سفر در پی حملات تروریستی در پاریس و سن برناردینو و به‌منظور جلوگیری از ورود تروریست‌های مرتبط با داعش و گروه‌های مشابه به ایالات متحده محدود شد.


اما رهبران دره سیلیکن بر این باورند که قانون جدید بسیار افراطی عمل می‌کند و از حد معقول فراتر می‌رود.


در نامه سرگشاده این مدیران آمده است: «این مقررات تعادل بین اقدامات مبارزه با تروریسم و ​​حمایت از آزادی‌های مدنی آمریکا را به هم می‌زند.»


یکی از مشکلات این است که کودکان اتباع مرد ایرانی، صرف نظر از محل تولد و مادرشان طبق قوانین ایران شهروندان ایران به شمار می‌آیند و شهروندان بریتانیایی با اصالت ایرانی که هرگز به ایران پا نگذاشته‌اند، فقط به دلیل محل تولد پدر و مادر تولد خود باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند.


در این نامه نوشته شده است که «تبعیض بر اساس میراث ملی، با ارزش‌های امریکایی ناسازگار است. در واقع، برخی از مفاد قانون جدید گرفتن ویزا برای برای اروپایی ها و دیگر شهروندان دارای اصالت ایرانی، سودانی، سوری یا عراقی را الزامی می‌کند.»


امضاکنندگان این نامه اعلام کرده‌اند: «ما جداً در این مورد اعتراض داریم، چون به نظر می‌رسد که کنگره بر اساس دین یا رنگ پوست شهروندان مقررات ویژه سفر برای آنها در نظر گرفته است.»


اسکات بینستر، از بنیانگذاران، IronPort و سرمایه گذار، پی‌پال، Postmates و Uber ؛ ریچ بارتون، مدیر عامل Zillow & Glassdoor ؛ آرش فردوسی مدیر و از بنیانگذاران Dropbox؛ لیلا جناح، مدیرعامل و بنیانگذار، Sama و Laxmi؛ امید کردستانی، رئیس توییتر و مدیر سابق امور کسب و کار گوگل؛ علی روغنی از مدیران توییتر و پیکسار؛ لادن شجاعی مدیر عامل Axosoft؛ بن سیلبرمن مدیر عامل Pinterest؛ جف اسکول مدیرعامل Participant Media و مدیر سابق EBay از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته