دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1394 - 13:28

دیدار پنهانی سرویس امنیتی فرانسه با دولت بشار اسد

روزنامه‌ای لبنانی در گزارشی به موضوع سفر هیئت امنیتی عالی‌رتبه فرانسه به لبنان پرداخت و آن را مرتبط با آزادی پنج تبعه ربوده‌شده جمهوری چک و نیز تلاش برای عادی‌سازی روابط با سوریه دانست.
کد خبر : 68687

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الدیار در گزارشی نوشت: «سه هفته پس از آزادی پنج تبعه ربوده‌شده جمهوری چک که در راستای توافق تبادل زندانیان با پراگ انجام شده بود، هیئت امنیتی عالی‌رتبه فرانسه وارد بیروت شد تا موارد مربوط به این پرونده را بررسی کند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ارتباط فرانسه با این پرونده چیست و هیئت امنیتی در بیروت چه می‌کنند؟»


طبق اطلاعاتی که از سوی منابع دیپلماتیک غربی رسیده است، هیئت عالی‌رتبه امنیتی سیاسی فرانسه امروز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شدند.


این روزنامه لبنانی می‌نویسد: «قرار است این هیئت فرانسوی روی دو محور با مقام‌های لبنانی گفت‌وگو کنند؛ نخست، قدردانی از تلاش‌ مقام‌های لبنانی برای آزادی ربوده‌شدگان و دوم، بررسی راه‌های هماهنگی اطلاعاتی میان فرانسه و دستگاه اطلاعاتی لبنان به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم. طبعا این هماهنگی مستلزم هماهنگی فعال دو دستگاه امنیتی با دستگاه امنیتی سوریه است.


فرانسوی‌ها نیازمند عادی‌سازی روابط با نظام بشار اسد هستند زیرا سوریه منطقه مهم فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری است که اروپا را تهدید می‌کنند؛ تهدیدی که در دو ماه گذشته فرانسوی‌ها را قربانی خود کرده است.

الدیار می‌افزاید: «این هیئت فرانسوی پیش از سفر به بیروت به دمشق رفته و در آنجا با دو نفر از مقام‌های امنیتی عالی‌رتبه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده بودند تا به‌دنبال دوره‌ای از تنش در روابط فرانسه با سوریه، زمینه‌های عادی‌سازی روابط امنیتی میان پاریس و دمشق فراهم شود. اگر دیدار امنیتی میان فرانسه و سوریه دستاوردی داشته باشد، نخستین بار پس از مدتی طولانی از تنش در روابط دو کشور خواهد بود که طرف‌ها به توافقی دست یافته‌اند. تاکنون دو کشور در مناسبت‌ها و مراسم‌های مختلف هیچ دیدار مستقیمی با یکدیگر نداشته‌اند و برخی کشورهای خاورمیانه و غربی واسطه انتقال پیام میان دو طرف بوده‌اند.»


به‌نوشته این روزنامه لبنانی، فرانسوی‌ها نیازمند عادی‌سازی روابط با نظام بشار اسد هستند زیرا سوریه، منطقه مهم فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری است که اروپا را تهدید می‌کنند؛ تهدیدی که در دو ماه گذشته فرانسوی‌ها را قربانی خود کرده است.


الدیار در این گزارش تاکید می‌کند که هدف از سفر هیئت امنیتی فرانسه به بیروت، گشودن درهای رابطه با سوریه است. با وجود این، این سوال را مطرح می‌کند که چرا فرانسوی‌ها از مقام‌های امنیتی لبنان به‌دلیل نقششان در پرونده ربایش و سپس آزادی پنج تبعه چک تشکر کردند؟ فرانسه چه ارتباطی با این پرونده دارد؟


این روزنامه لبنانی در تلاش برای پاسخ به این سوال می‌نویسد: «منابع دیپلماتیک افشا کردند که فرانسه همه تلاش و نفوذ خود را برای آزادی گروگان‌ها به‌کار بست؛ زیرا یک افسر عالی‌رتبه دستگاه امنیت خارجی فرانسه (DSGE) در میان ربوده‌شدگان قرار داشت. این افسر، پنجمین شخصی است که اطلاعات درباره هویت وی با اختلاف‌نظر مواجه شده است، چنان که برخی منابع وی را افسر عالی‌رتبه دستگاه اطلاعاتی جمهوری چک معرفی کرده‌اند اما گویا تابعیت فرانسوی دارد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: سفر به لبنان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته