دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1394 - 14:53
دو تن از متخصصان بیماری‌های ریوی در گفت‌و‌گو با آنا پاسخ دادند

«آه» کشیدن خوب است یا بد؟

صبح امروز در یکی از روزنامه‌های کشور کاریکاتوری با عنوان اینکه «دانشمندان اعلام کردند آه کشیدن سبب بهبود عملکرد ریه می‌شود» منتشر شد که نتایج گفت‌و‌گوی خبرگزاری آنا با 2 تن از متخصصان ریه نشان می‌دهد از نظر علمی «آه» کشیدن به افراد توصیه نمی‌شود زیرا حجم بالایی هوا را وارد ریه می‌کند و در دختران جوان می‌تواند نشانه بیماری‌های اضطرابی و روحی نیز باشد.
کد خبر : 68334

دکتر اَردا کیانی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا با بیان اینکه «آه» کشیدن موجب وارد شدن حجم بالایی از هوا به داخل ریه‌ها می‌شود، گفت: آه کشیدن در دختران جوان نشانه بیماری‌های اضطرابی و روحی است که این افراد در زمان کنکور، درگیری با مشکلات مدرسه یا خانوادگی دچار «آه» کشیدن همراه با تنگی نفس می‌شوند که در زمان معاینه به دلیل آه کشیدن مکرر، پزشک متوجه بیماری‌های اضطرابی و روحی می‌شود.


این متخصص بیماری‌های ریوی، افزود: هر فرد در حالت عادی 500 سی سی هوا وارد ریه می‌کند که آه کشیدن موجب وارد شدن 1 تا 1.5 لیتر هوا به داخل ریه‌ها می‌شود که این مساله نمی‌تواند عوارضی برای فرد داشته باشد اما از نظر علمی آه کشیدن توصیه نمی‌شود.


وی در ادامه با توجه به افرادی که جراحی شکمی داشته‌اند، اظهار کرد: این افراد در برخی مواقع به دلیل جلوگیری از روی هم خوابیدن ریه‌ها ناچار به آه کشیدن هستند که البته به این افراد نیز توصیه می‌شود از دستگاه‌های مخصوص که میزان مشخصی از هوا را به روش علمی وارد ریه می‌کند استفاده کنند.


در ادامه دکتر محمدرضا مسجدی، فوق تخصص ریه در این خصوص به خبرنگار‌آنا می‌گوید: آه کشیدن از نظر علمی نمی‌تواند ضرری برای فرد داشته باشد اما انجام این عمل به صورت مکرر نشانه ابتلای فرد به اختلال روحی و روانی است که موجب می‌شود فرد به صورت ناخودآگاه «آه» بکشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب