دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون شهردار تهران: ١٢٠٠نقطه پایتخت برای تبلیغات انتخابات آماده شده است

دو روز تا آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. گرچه در این روزها به شکلی پراکنده و محدود شاهد تبلیغاتی از سوی کاندیداهای مجلس خبرگان هستیم اما با این وجود، هنوز نشانی از موج فراگیر تبلیغات انتخاباتی دیده نمی‌شود.
کد خبر : 67547

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، اما در این بین کافی است سری به چاپخانه‌های تهران و شهرهای بزرگ بزنید تا ازحجم تراکت‌ها و بروشورها وسایر اقلام تبلیغاتی کاندیداها که زیر چاپ هستند آگاه شوید. چاپخانه‌هایی که دستگاه‌های‌شان این روزها سه شیفته کار می‌کنند و لحظه‌ای خاموش نمی‌شوند. گرچه چاپ، تنها بخشی از هزینه‌های تبلیغاتی است. تبلیغاتی که گفته می‌شود حجم آن در هردوره از انتخابات، به بیش از چند هزار میلیارد تومان می‌رسد. با این وجود هنوز هیچ تحقیق خاصی در مورد بودجه کلان تبلیغاتی که در هر دوره انتخابات هزینه می‌شود انجام نشده و هیچ یک از مسوولان هم آماری در این زمینه اعلام نکرده‌اند. درعین حال اما، براساس گزارش تابناک، به گفته برخی نمایندگان، هم‌اکنون کمترین هزینه برای ورود به انتخابات، حدود ۵۰ میلیون تومان است، ولی گفته می‌شود برخی‌ حاضرند تا دو میلیارد تومان نیز برای این کار هزینه کنند و بخش مهمی از این هزینه بی‌شک برای تبلیغات است.



در بخشی از گزارش تابناک، موید حسینی‌صدر، نماینده مجلس درباره هزینه‌های انتخاباتی‌ کاندیداهای مجلس شو‌رای اسلامی برای دوره دهم مجلس گفته است: حداقل پولی که یک نفر نیاز دارد تا برای انتخابات هزینه کند، حدود ۵۰ میلیون تومان است، ولی کسانی که برای نخستین بار در انتخابات شرکت می‌کنند‌ و از چند ماه قبل کار خودشان را در قالب جلسات ورزشی، خیریه و مشورتی شروع کرده‌اند، هزینه‌های کلانی را ‌صرف کردند.
این نماینده مجلس گفت: از یک نفر شنیدم که در اتاق فکر یکی از کاندیداها دو میلیارد تومان برآورد هزینه کرده‌اند‌. انجام این قبیل ‌کار‌ها برای افراد شناخته نشده‌ای که تاکنون هم کار سیاسی انجام نداده‌اند، جای تامل دارد! حسینی صدر با بیان اینکه افراد شناخته شده سیاسی که با حسن نیت وارد انتخابات می‌شوند و ممکن است هزینه‌های چند ده میلیونی هم داده باشند مشکلی به وجود نمی‌آورد، افزود: کسانی که از همین حالا شروع به توزیع پول از هر طریقی حتی برنامه‌های تلویزیونی کرده‌اند، به نظر می‌رسد ‌دنبال منافع دیگری هستند، بالاخره افراد تاجر هزینه و فایده‌ها را قبل از ورود به کاری برآ‌ورد می‌کنند‌ و گویا این افراد برنامه مفصلی برای مجلس دارند.
وی در‌باره تامین هزینه‌های این نوع تبلیغات نیز گفت: سو‌ءاستفاده‌هایی در کشور وجود دارد‌ و به نظر می‌رسد ‌در زمان دولت دوم احمدی‌نژاد تعداد این رانت‌ها زیاد شد و عده‌ای خاص ‌از راه ‌واردات نهادهای دامی گرفته تا مصنوعات فلزی و استفاده از رانت ارز دولتی‌ به ثروت کلان دست پیدا کردند، همین مبالغ الان در حال ورود به انتخابات است، این را می‌خواهم بگویم که تعداد انگشت‌شماری هستند که پولی را که برای آن زحمت کشیده‌اند ‌این‌گونه ‌ریخت و پاش ‌می‌کنند.
از معلم تا بازرگان
درلیست چند هزار نفری کاندیداها، شهروندانی از طیف‌های مختلف دیده می‌شوند که در نوع خود قابل توجه است. از معلم و مهندس تا خبرنگار، تاجر و بازرگان و البته چهره‌های سیاسی شناخته شده. با این طیف متنوع کاندیداها، نخستین سوالی که مطرح می‌شود این است که یک معلم یا مهندس یا کارمندی که کاندیدای انتخابات مجلس شده، تا چه حد می‌تواند برای تبلیغات انتخابات خود هزینه کند؟ براساس قانون، کاندیداها باید از امکانات تبلیغاتی مساوی و برابر برای تبلیغات و معرفی خود برخوردارباشند. اما واقعا فردی که چندین میلیارد تومان برای تبلیغات خود کنار گذاشته با کاندیدایی که به زور می‌تواند ٥٠ میلیون تومان را برای تبلیغات خود فراهم کنند، از فرصتی مساوی برخوردارند؟ شاید به همین دلیل باشد که کمیته‌ای در فرمانداری‌ها تشکیل شده تا فضاهایی را برای تبلیغات رایگان کاندیداها فراهم کند. در تهران نیز شهرداری و شورای شهر پای ثابت این کمیته هستند.


مجتبی عبداللهی، نماینده شهرداری در این کمیته، در گفت‌وگو با «اعتماد»، ضمن ابراز بی‌اطلاعی ازرقم‌های تقریبی کلی هزینه‌های تبلیغات کاندیداها می‌گوید: مسلما حجم هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌شود بسیار عظیم و زیاد است. برای همین برای اینکه فرصت‌هایی مساوی برای کاندیداها فراهم شود، قانونگذار پیش‌بینی کمیته‌ای را کرده که درآن برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.
وی در مورد فعالیت این کمیته می‌گوید: یکی از وظایف این کمیته، تعیین نقاطی برای تبلیغات محیطی کاندیداهاست تا آنها بتوانند به‌صورت رایگان در این فضاها تبلیغ کنند و از فضایی مساوی برای تبلیغات بهره‌مند شوند.
وی در تشریح شرایط و ویژگی‌های این تابلوهای تبلیغاتی نیز می‌گوید: با جانمایی‌های از پیش تعیین شده توسط کارشناسان سازمان زیباسازی، برای تهران و شهر ری بیش از ١٢ هزار فضای تبلیغاتی ٣×٤ متر در نظر گرفته شده که کاندیداها می‌توانند از آنها برای نصب تراکت‌ها و بروشورهای تبلیغاتی خود استفاده کنند.
عبداللهی در مورد چگونگی تقسیم این تابلوها می‌گوید: این تابلوها بسته به وسعت منطقه تقسیم شده‌اند. مثلا مناطق ٤، ١٨، ١٩ یا ١٥ تهران از وسعت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردارند. طبیعی است که در این مناطق تابلوهای بیشتری نصب خواهد شد. به گفته معاون شهردارتهران، تاکنون حدود شش هزار تابلو در مناطق مختلف نصب شده و مابقی آن نیز تا زمان آغاز زمان مجاز تبلیغات نصب خواهد شد.
اما اینها، تنها تبلیغاتی نیستند که کاندیداها در سطح شهر انجام می‌دهند. زمان انتخابات که می‌شود علاوه برتراکت‌ها و بروشورهایی که خیابان‌ها را سنگفرش می‌کنند، شهر پر می‌شود از انواع بنرهای غول پیکری که از ساختمان‌ها آویزان شده‌اند، یا کالاهای تبلیغاتی نماینده‌ها که دست به دست می‌شود.


با این وجود عبداللهی مدعی است که بسیاری از تبلیغاتی که از سوی کاندیداها انجام می‌شود قانونی نیست: به عنوان مثال کاندیداها فقط می‌توانند یک بنر بزرگ، آن هم در محل ستاد مرکزی خود از دیواریا به هر شیوه دیگری نصب کنند و نمی‌توانند در هر نقطه‌ای بنر‌های قدی غول پیکر و با تعداد زیاد نصب کنند. بازار تبلیغات انتخاباتی چنان داغ است که حتی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که براساس آن برخی کاندیداهای مجلس، به دنبال اجاره بیلبورد‌های شهری و حتی تلویزیون‌های بزرگ شهری هستند. معاون شهردارتهران اما این مساله را رد می‌کند و می‌گوید: براساس قانون ما نمی‌توانیم بیلبوردهای شهری یا تلویزیون‌های شهری را به کاندیداها اجاره دهیم چرا که دراین صورت عدالت در انتخابات زیر سوال می‌رود.


مرتضی طلایی، قائم‌مقام شورای شهر تهران هم تقریبا همان سخنان عبداللهی را تکرار می‌کند و به «اعتماد» می‌گوید: هیچ رقم و آماری حتی به‌طور تقریبی، از حجم هزینه‌ای که برای تبلیغات در کشور می‌شود در دست نیست. اما مسلم است که این رقم بسیار کلان و نجومی است. به همین دلیل هم بوده که پیش‌بینی شده برای اینکه بین کاندیداهای ثروتمند و برخوردار، و کاندیداهایی که از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند، توازن و عدالت برقرار شود، شهرداری‌ها فضاهای رایگان تبلیغاتی را درنظر بگیرند. وی معتقد است اگر کاندیداها، تنها به همین مقدار تبلیغات اکتفا کنند، از صرف هزینه‌های نجومی که به زعم وی چندان هم مثمر ثمر نیستند، جلوگیری خواهد شد ودر عوض این بودجه می‌تواند صرف تولید و بهبود شرایط زندگی مردم شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته