دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با آنا:

وزارت ورزش اعمال قدرت کند فوتبال ایران تعلیق می‌شود/ فیفا مجوز تغییرات در اساسنامه را در اختیار مجمع گذاشته است

نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال گفت: طبق اساسنامه فقط اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال می‌توانند درخواست تغیر در اساسنامه را داشته باشند.
کد خبر : 67336

امیرحسین فلاح، گروه ورزشی- بعد از به تعویق افتادن انتخابات فدراسیون فوتبال، اختلافات وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال نمایان شد. در چنین شرایطی وزارت ورزش سعی در خارج کردن کفاشیان از چرخه انتخابات دارد و رییس فدراسیون با کمک مجمع عمومی سعی می‌کند تا بتواند در انتخابات اردیبهشت ماه این فدراسیون برای چهار سال دیگر در سمت ریاست فدراسیون فوتبال باقی بماند. اما در این میان سوال اصلی اینجاست که در یکی دو ماهی که تا انتخابات فدراسیون فوتبال باقی مانده است، وزارت ورزش می‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند یا کفاشیان برای چهار سال دیگر رییس فدراسیون باقی خواهد ماند.


در این مورد با مهدی خبیری نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال که در سال 86 یکی از 6 نفر افرادی بود که در اصلاحیه اساسنامه جدید فدراسیون نقش داشت گفت‌وگو کردیم.


* اصول و قواعد کلی اساسنامه فدراسیون‌ فوتبال بر چه اساسی است؟


-اصول کلی اساسنامه هر کشوری توسط فیفا تعریف می‌شود و کشورها طبق آن اصول، اساسنامه خودشان را می‌نویسند.


* یعنی اساسنامه تمام کشورها شبیه هم است؟


- فیفا چند اصل مانند سیاسی نکردن فوتبال و برقراری دموکراسی را جز اصول اولیه خودش معرفی کرده‌است و این اصول در همه کشورها لازم الاجراست و شبیه هم است. یعنی نمی‌توان گفت که این اصول کلی در اساسنامه ایران آمده است اما در اساسنامه کشور دیگری وجود ندارد.



* خب در این میان تفاوت اساسنامه کشورها به چه بخش‌هایی برمی‌گردد؟


- بیشتر تفاوت‌هایی که در اساسنامه کشورها وجود دارد در جزییات اساسنامه است، مثلا هیچ کشوری نمی‌تواند در اساسنامه خودش قید کند که بازی فوتبال را با 10 نفر برگزار می‌کند. این مسائل در همه کشورها تعریف شده و غیر قابل تغییر است ولی در بعضی موارد مثل تعداد اعضای مجمع عمومی کشورها با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال تعداد اعضای مجمع عمومی در ایران حدود 75 نفر است ولی در بنگلادش این اعضا به 120 نفر می‌رسد و در یمن تعداد افرادی که در مجمع عمومی عضو بودند حدود 320 نفر بودند که با اعتراض فیفا روبرو شدند و در نهایت اعضای خودشان را به زیر 100 نفر رساندند.


*در حال حاضر صحبت‌های زیادی در مورد تغییر اساسنامه در ایران وجود دارد، انجام این کار مشکلی برای فوتبال ایران ایجاد نمی‌کند؟


-در قوانین فیفا ذکر شده‌ است که اساسنامه تابع شرایط هر کشور است و هر 3-4 سال یکبار باید طبق شرایط هر کشور تغییر کند. من هم زمانی در کمیته اساسنامه فیفا مشغول بودم و وظیفه این کمیته بود تا اساسنامه کشورها را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز به تغییراتی باشد، اساسنامه را اصلاح کند. از نظر فیفا تغییر در اساسنامه هیچ مشکلی ندارد و در ایران هم می‌تواند دوباره اصلاحاتی روی جزییات اساسنامه صورت گیرد.


* شما جز افرادی بودید که در سال 86 در آخرین تغییرات اعمال شده در اساسنامه نقش داشتید، الان هم احساس می‌کنید که اساسنامه نیاز به تغییرات دارد؟


- در سال 86 اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط یک گروه 6 نفر مورد بازنگری قرار گرقت و به تایید فیفا و هیات دولت رسید. همانطور که گفتم فیفا پیش‌بینی تغییرات احتمالی در اساسنامه کشورها را کرده‌ است و به همین دلیل به کشورهای عضو مجوز داد تا هر چند سال یکبار اساسنامه خودشان را تغییر دهند اما شرط اساسی تغییرات آن است که توسط افراد متخصص و اساسنامه نویس انجام شود. ما حدود هفت ماه به صورت تخصصی روی بندهای اساسنامه کار کردیم و تغییرات را ایجاد کردیم و همه شرایط را در نظر گرفتیم. آقایان می‌توانند اساسنامه را تغییر دهند اما چون در سال 86 به صورت تخصصی روی اساسنامه کار شده است، الان نمی‌شود تغییرات زیادی در آن اعمال کرد.


*ولی بسیاری از اهالی فوتبال معتقدند که اساسنامه اصلاح شده شرایط را برای حضور دوباره کفاشیان مهیا می‌کند.


-این یک حرف غیرکارشناسی است که از روی ناآگاهی مطرح می‌شود. تغییراتی که در اساسنامه ایجاد کردیم در هیچ یک از بندها تغییرات به نفع شخص خاصی نبود. این صحبت‌ها باعث می‌شود تا فشار مضاعفی روی فوتبال ایران وارد شود.


* با توجه به اینکه دوران چهار ساله کفاشیان در اسفند ماه به پایان می‌رسد وزارت ورزش مدعی است که تا زمان انتخابات فدراسیون باید به صورت سرپرستی اداره شود، این موضوع مغایرتی با قوانین اساسنامه دارد؟


-در اساسنامه بندی در مورد اداره فدراسیون به صورت سرپرستی نیامده است و نظر قطعی در این زمینه بر عهده مجمع عمومی است.


* وزارت ورزش می‌تواند درخواست ایجاد تغییرات در اساسنامه را بدهد؟


- یکی از بندهای اساسنامه این است که مجمع عمومی تصمیم گیرنده نهایی در مورد فوتبال است. طبق قانون اساسنامه فقط مجمع عمومی می‌تواند این درخواست را داشته باشد و 75 نفر عضو مجمع اختیار تام در این مورد را دارند. مجمع باید درخواست تغییر اساسنامه را بدهد و چند نفر از کارشناسان خبره را مسوول این کار کند.


* بعضی از کارشناسان و مدیران سابق اعتقاد دارند که باید یک شورای عالی در مجمع شکل بگیرد و در تصمیم گیری‌های مهم این شورا تصمیم گیری کند، به نظر شما این کار شدنی است؟


- این پیشنهاد قابل انجام شدن نیست چون در اساسنامه ذکر نشده‌ است که افراد خاصی می‌توانند از بین سایر اعضا تصمیم گیری کنند. همه افراد مجمع باید در تصمیم گیری‌ها نقش داشته باشند. این صحبت‌ها من‌درآوردی است و روی چنین حرف‌هایی نمی‌شود اتکا کرد.


* پس با این حساب وزارت ورزش نمی‌تواند هیچ نقشی در فدراسیون فوتبال و انتخابات ریاست این فدراسیون داشته باشد.


- وزارت ورزش می‌تواند جلساتی را با اعضای مجمع برگزار کند و در این مورد نظر مشورتی دهد، اما این نظر مشورتی نباید از روی زور و اجبار باشد. اتفاقا این کار انجام شود به نفع فوتبال است. در حال حاضر هیچ کس جز افراد مجمع عمومی نمی‌تواند در تصمیمات اتخاذ شده برای فدراسیون فوتبال دخالت کند اما وزارت ورزش می‌تواند افرادی را فقط پیشنهاد دهد تا در صورت متقاعد کردن اعضای مجمع در انتخابات شرکت کنند.


*دخالت وزارت ورزش در نظرات مجمع، تهدیدی برای فوتبال ایران نیست و مشکلات سال 86 تکرار نمی‌شود؟


-دخالت نباید از روی زور و اجبار باشد بلکه باید به صورت مشورتی باشد. اگر دخالت وزارت ورزش به صورت زور باشد مشکلات سال 86 قطعا تکرار خواهد شد و فوتبال ایران دوباره تعلیق می‌شود. در سال 86 هم با دخالت‌های بی‌جا سازمان تربیت بدنی، فوتبال ایران به حالت تعلیق درآمد و 16 ماه درگیر مشکلات فدراسیون با فیفا بودیم.


* اکثر باشگاه‌های ایران دولتی هستند و این راهی برای ورود دولتی‌ها در تصمیمات مجمع عمومی نمی‌شود؟


-در تدوین اساسنامه در مورد همه این موارد بحث و بررسی صورت گرفته است و قوانین اساسنامه هم طوری تنظیم شده‌ است که دست دولت را همه جوره باز گذاشته است. اساسنامه کاملا در اختیار دولت است و فیفا هم به این مساله آگاهی کامل دارد چون اکثر باشگاه‌های ایران دولتی هستند.


*با این تفاسیر دولتی‌ها هم به نوعی حق دخالت در تصمیمات کلان فوتبال ایران را دارند.


-در حال حاضر نگاهی به باشگاه‌های ایران داشته باشید متوجه می‌شوید که اکثر تیم‌ها مربوط به سازمان‌های دولتی هستند. مثلا دو باشگاه بزرگ پایتخت استقلال و پرسپولیس که وزارت ورزش در مورد آنها تصمیم گیری می‌کند یا باشگاه‌های دیگری مثل نفت، ذوب‌آهن یا سپاهان که متعلق به دولت هستند. فیفا هم این موضوع را می‌داند و در تدوین اساسنامه هم به ما گفته است که دست دولت را باز گذاشته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته