دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1401 - 12:54

اقبالی: انضباط حلقه مفقوده فوتبال ایران است/ دودستگی در تیم اسکوچیچ پوشیده نیست

مدرس فیفا گفت: فوتبال ایران اسیر بی‌انضباطی است و در چنین فضایی نباید انتظار پیشرفت داشت.
کد خبر : 671114
دراگان اسکوچیچ

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره خبرساز شدن فهرست جرائم استیون جرارد برای بازیکنان استون ویلا و مقایسه آن با برخوردهای انضباطی در فوتبال ایران اظهار کرد: نه تنها جرارد بلکه تمام مربیان موفق فوتبال دنیا در رده باشگاهی و ملی، نظم و انضباط را سرلوحه برنامه‌های خود قرار می‌دهند و به شکلی با بازیکنان متخلف رفتار می‌کنند که خروجی آن منجر به رعایت تمامی اصول لازم برای پیشرفت تیم می‌شود. وجه تمایز فوتبال حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در رعایت نظم است و متأسفانه حلقه مفقوده فوتبال ایران محسوب می‌شود. بی‌قانونی یک قانون بوده و بازیکن سالاری به وضوح حس شده تا جایی که آثار آن عیان است. برای ثبات واژه تیم نباید اغماضی صورت گیرد و همانطور که در فوتبال حرفه‌ای آیین‌نامه انضباطی وجود دارد در تمامی عرصه‌ها نیز این موضوع باعث اعتلای یک مجموعه می‌شود به شرطی که بندهای قوانین اجرایی شود.


وی ادامه داد: در فوتبال ایران سوءمدیریت باعث شده تا مشکلات زیادی به وجود آید. آیین‌نامه‌ها تعریف شده و تمامی قوانین مکتوب است اما عدم اجرای موارد تعریف شده کار را به جایی می‌رساند که تیم دچار از هم گسیختگی می‌شود. ناهنجاری‌ها را به بهترین شکل می‌توان مدیریت کرد و اجازه تخلف را از همگان گرفت اما برخوردها در تیم‌های باشگاهی یکسان نیست و این موضوع تبدیل به معضل شده است. موارد مصداقی متعددی وجود داد که می‌توان به آنها اشاره کرد ولی لزومی دیده نمی‌شود چون تمامی کسانی که اخبار فوتبالی را پیگیری می‌کنند بدون تردید موارد زیادی را در ذهن دارند. بارها شده که جرائم مختلفی با احکامی مواجه شده اما به مرور از آنها کاشته شده تا فرد متخلف جریمه تخلف خود را به طور کامل نپردازد و آثار چنین برخوردهای با اغماضی دیده شده است. برای همین نمی‌توان به مسائل انضباطی تکیه کرد و به بهبود وضعیت امیدی نیست.


مدرس فیفا در مورد انتقاداتی که به نواقص انضباطی حاکم بر تیم ملی فوتبال ایران عنوان کرد: سرمربی هر تیم می‌تواند با قدرت دیسیپلین بالای خود نظم لازم را در تیمش پیاده کند. در تیم ملی ایران مسئولیت‌پذیری لازم دیده نشده و نفر اول کادر فنی نتوانسته انضباط لازم را بر تیمش مستولی کند. بسیاری از بازیکنان تیم ملی لژیونر هستند و در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند. آنجا اگر در رعایت مسائل انضباطی کوتاهی داشته باشند بلافاصله از سوی سرمربی جریمه می‌شوند و به همین دلیل به نکات لازم بر ایجاد نظم در تیم آگاه هستند. آنها به راحتی می‌توانند عیار سرمربی را بسنجند و بر اساس آن رفتار کنند. سرمربی تیم ملی باید قدرتی داشته باشد که بر مبنای آن بازیکنان تبعیت کنند نه اینکه شاهد رفتارهایی باشیم که خروجی آن بیانگر مسائل دیگری است. فاکتورهای لازم برای آنکه سرمربی تیمی متحد داشته باشد در کلاس‌های مربیگری آموزش داده شده و عدم رعایت آنها تیم را از حالت عادی خارج می‌کند.




بیشتر بخوانید:





اقبالی خاطرنشان کرد: مربیانی که در بالاترین سطح فوتبال جهان موفقیت‌های بسیار زیادی را رقم زده‌اند قطعاً اصول مربیگری را به دقیق‌ترین و کامل‌ترین شکل اجرا کرده‌اند. در ایران مربیانی داریم که بدون آنکه در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته موفقیت قابل ذکری را رقم زده باشند در حد فاصل لیگ برتر و لیگ دسته یک مشغول به کار هستند و در چنین فضایی انتظار پیشرفت داریم. در تیم ملی هم دراگان اسکوچیچ از سوی کمیته فنی برکنار می‌شود اما هیئت رئیسه او را ابقا می‌کند و همه چیز منوط به انتخابات ۸ شهریور می‌شود تا تکلیف سرمربی ایران در جام جهانی مشخص شود. اگر قدرت کافی وجود داشت شاهد دودستگی در تیم ملی نبودیم و وقتی بخشی از بازیکنان اسکوچیچ را قبول ندارند در جام جهانی به مشکل می‌خوریم. در شرایطی که حریفان قدرتمندی داریم با این وضعیت باید امیدوار باشیم اگر اسکوچیچ باقی ماند با کسب نتایجی آبرومندانه با رقابت‌ها وداع کنیم.


انتهای پیام/۴۰۴۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته