دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1401 - 11:44
با حضور مسئولان انجام شد؛

گشایش دفتر امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی در کرج

مدرسه عالی مهارتی قرآن و عترت(ع) و دفتر تقریب مذاهب افتتاح شدآیین افتتاح دفتر تقریب مذاهب اسلامی، دفتر امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی و مدرسه عالی مهارتی قرآن و عترت(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور مسئولان برگزار شد.
کد خبر : 670583

افتتاح دفتر تقریب مذاهب در واحد کرج

به گزارش خبرنگارعلی سعادت زاده؛ گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کرج، آیین افتتاح دفتر تقریب مذاهب اسلامی، دفتر امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی و مدرسه عالی مهارتی قرآن و عترت(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور علی سروری‌مجد مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدحامد علم الهدی مشاور تقریب مذاهب اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جلال درخشه سرپرست معاونت امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، حسین کلانتری خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان البرز و جمع کثیری از اعضای هیئت علمی و کارکنان این واحد دانشگاهی برگزار شد.

 

هدف تقریب مذاهب کم کردن تبعات اختلافات سنی و شیعه است

 

حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده در این مراسم درباره مفهوم تقریب مذاهب اظهار کرد: تقریب مذاهب به معنی از بین بردن اختلافات نیست؛ بلکه اختلافات ریشه‌دار بوده و گاهی عقیدتی یا مذهبی و علمی است. هدف تقریب مذاهب کم کردن تبعات و آثار سو این اختلافات و نزدیک کردن ادیان به یکدیگر بوده و با وجود اختلافات مذهبی بعضی سلیقه‌ها یا احکام فقهی باید مسائل سیاسی از مسائل فقهی جدا کرد و مشترکات مذهب مانند قبله، کتاب، نماز، روزه و اصول مهم اعتقادی شیعه و سنی هستند، حفظ شود.

 

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد استان البرز افزود: در دانشگاه باید به تقریب مذاهب اسلامی توجه شود و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب صورت گیرد تا در این زمینه با بهره‌گیری از کتب مختلف از قبیل نهج‌البلاغه، تشکیل کارگاه‌های مناسب برای مباحث قرآنی، جدا کردن مواضع سیاسی و فکری در ترویج احکام تقریب می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

باید اتحاد بین شیعه و سنی حفظ شود

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره ایجاد تمدن نوین اسلامی قطعاً باید اتحاد بین شیعه و سنی حفظ شود و با توجه به اینکه استکبار جهانی درصدد تفرقه است. باید دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه ایجاد شود تا در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی گام برداریم.

 

حسین کلانتری خلیل‌آباد اضافه کرد: بر اساس آمار موجود در استان البرز حدود ۴۳۰ هزار نفر اهل سنت و در دانشگاه حدود ۴۰۰ نفر اهل سنت حضور دارند و باید اتحاد و یگانگی را در دانشگاه حفظ کنیم و در زمینه ایجاد تمدن اسلامی تلاش کنیم.

 

وی ادامه داد: حدود ۴۱۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مشغول تحصیل بوده که تعداد ۳۵۰ دانشجو مقیم، ۶۰ نفر در حوزه کارشناسی ارشد، ۳۵۰ نفر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. این ظرفیت جذب دانشجوی غیرایرانی در این واحد دانشگاهی تا ۲ هزار نفر قابلیت افزایش خواهد داشت و انتظار حمایت داریم تا بتوانند از کشورهای مختلف ازجمله کردستان عراق هم جذب دانشجو داشته و تلاش می‌شود بستر خوبی تا ابتدای ترم آتی در دانشگاه فراهم شود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد: افتتاح مدرسه عالی مهارتی قرآن و عترت از دیگر برنامه‌هایی خواهد بود که در این مدرسه دوره‌های مکالمه قرآن به زبان انگلیسی در سه سطح مقدماتی و متوسطه و پیشرفته برگزار خواهد شد و آزمون تعیین سطح در چهار ترم بوده و هر ترم در ۱۶ جلسه کلاس برگزار می‌شود.

 

مسئله تربیت و تزکیه در گام دوم دانشگاه ضروی است

 

رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامی نیز مطرح کرد: آنچه در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی مدیران دانشگاه به دنبال آن هستند مسئله تربیت و تزکیه در کنار آموزش است؛ شاید در دوره اول دانشگاه مسئله آموزش مسئله بسیار پررنگ بود؛ اما در گام دوم مسئله تربیت مسئله جدی بوده و در کنار آموزش اگر شما گام دوم دانشگاه را ببینید بیانیه تربیت اجتماعی را ملاحظه کنید بیانیه‌ای که توسط نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با صرف وقت قابل توجهی تدوین‌شده و این بیانیه به همه اعضای هیئت علمی ابلاغ شده و فقط مخاطب آن مدیران نیستند؛ بلکه تک‌تک اعضای هیئت علمی هستند و دانشگاه صرفاً به مسئله آموزش به‌تنهایی نگاه نمی‌کند، امروز نیز با تلاش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز این دفاتر که افتتاح می‌شود دقیقاً براین بیانیه مبتنی است.

 

علی سروری‌مجد بیان کرد: با وجود بیش از ۴۰۰ دانشجوی غیرایرانی در جغرافیای متکثر استان البرز، بدیهی است که به چنین دفاتری نیاز داریم و با وجود تکثر فرهنگی فراوان در این استان، امکان آسیب از هر جهت وجود دارد و ضرورت ایجاد چنین دفتری برای رفع مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی با هدف تعامل بین استادان کاملاً روشن است.

 

گشایش دفتر امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی در کرج

 

وی اضافه کرد: اساس تربیت را از قرآن و عترت فرامی‌گیریم و در دانشگاه پیاده می‌کنیم و اگر غیر از این باشد، دانشگاه به مثابه لاشه بی‌جان خواهد بود. اگر در هر حوزه‌ای وارد مباحث علمی شوید و تا این حوزه‌ها منجر به تولید معرفت افزایی و دید وسیع جهان شناختی نشود، بی‌فایده خواهد بود. فقط یک سری اصطلاحات باقی می‌ماند و آنچه دانشگاه در دوره مدیریت جدید به دنبالش بوده؛ اینکه رابطه دانش را با هستی، هستی‌شناسی و مبدأ هستی کشف شود؛ اگر در هر حوزه‌ای این را به مبدأ هستی متصل نکنیم، لاشه بی‌جان بیشتر نخواهیم بود.

 

رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامی تببین کرد: در کنار دفاتر تقرب مذاهب اسلامی در کشور، مؤسسه امامت و مهدویت و دبیرخانه مهدویت استان‌ها نیز راه‌اندازی شده و با همین مودت، معرفت افزایی قرآن و عترت و دانشی که هر دانشجو و استاد در هر دانشکده به آن می‌پردازد به مسائل معرفتی، هستی‌شناسی، جهان‌شناسی اتصال پیدا کند. این دفاتر، مجموعه‌های متفرق نیستند؛ بلکه مجموعه‌ای به هم متصل بوده که هر کدام گوشه‌ای از پازل را تکمیل می‌کنند.

 

سروری‌مجد توضیح داد: دانشگاه تک‌بعدی نمی‌تواند مسائل اجتماع را حل کند و مسئله‌ کشور امروز فقط با داشتن مدرک حل نمی‌شود؛ باید نظارت اجتماعی دانشگاه را داشته باشیم. در دانشگاه در گام دوم صرفاً مسائل آموزشی و داشتن مدرک وجود ندارد؛ بلکه ناظر بر حل مسائل اجتماعی است. باید مسائل اجتماعی استان البرز را شناسایی و فهرست کنیم و زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ناظر بر این مسائل و حل مسئله بپردازد این دانشگاه پویا می‌شود. در این زمینه قطعاً ظرفیت این دانشگاه در مقایسه با سایر استان‌ها متفاوت بوده زیرا مسائل و معضلات آنها با هم متفاوت است. باید دانشگاه به‌صورت دانشگاه اجتماعی و حل مسئله از طریق این دفاتر دانشجویان را برای محیطی که در آن قرار دارند، پرورش دهد و این دفاتری که شکل گرفته باید به کمک همدیگر برای رشد و تعالی دانشجو و دانشگاه تلاش کنند.

 

فکر و اندیشه قابل تحمیل نیست

 

مشاور تقریب مذاهب اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیان کرد: تقریب مربوط به حوزه فکر و اندیشه است و وحدت مربوط به حوزه عمل. همان‌گونه که انسان‌ها از بدو خلقت در شکل و ظاهر متفاوت بوده در افکار و اندیشه هم متمایز هستند و نمی‌توان گفت دو نفر مانند هم‌فکر کنند روی همین اساس فکر و اندیشه قابل تحمیل نیست و انسان نمی‌تواند اندیشه خود را تحمیل کند؛ بنابراین در مسائل اعتقادی می‌توان افکار دو نفر را با هم نزدیک کرد و به اتحاد رسید و وحدت به معنی یکی شدن نیست، با حفظ حرمت هر مذهبی وحدت حاصل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سیدحامد علم الهدی ادامه داد: اعتقادمان بر این است بیش از ۹۵ درصد مشترکات مذاهب اسلامی چه فقهی و کلامی وجود دارد. نباید متفرقات باعث تکفیر شود و بزرگانی مانند شیخ محمد عبدو، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و حسن البنان در شعارها و سخنانشان می‌گفتند در موارد مشترک همدیگر را کمک و در موارد اختلافی همدیگر را تحمل و تکفیر نکنیم.

 

وی افزود: هدف از ایجاد تقریب مذاهب اسلامی ایجاد امت واحده در جهان اسلام بوده و با توجه به اینکه ملت‌های اسلامی و مردم اسلامی دل‌هایشان به هم نزدیک است، می‌توانند بزرگ‌ترین اتحادیه را در دنیا تشکیل داده و ابرقدرت دنیا باشند. در این زمینه فرهیختگان در حوزه و دانشگاه می‌توانند گام‌های مؤثری بردارند و این اهداف مقدس را به ثمر برسانند.

 

مشاور تقریب مذاهب اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کر د: اولویت در ابتدا استان‌های مرزی بود و به‌تدریج در حدود ۲۴ دفتر در گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح و در مرحله اول وظیفه این دفاتر این است که در دانشگاه و استان گام‌های خوبی در تقریب بردارند. در استان البرز نیز انتظار می‌رود با مسئولیت حجت‌الاسلام حسن یعقوبی که خودش از دانش‌آموختگان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بوده و در این مسیر تحصیلات و مدارک کسب کرده، گام‌های مؤثری برداشته شود.

 

بخش بین‌الملل دانشگاه از رویکردهای مهم در نهاد علمی کشور است

 

سرپرست معاونت امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهمی که در نهاد علمی کشور مورد تأیید بوده، بحث بین‌الملل دانشگاه است در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی گوی سبقت را از دانشگاه‌های دولتی ربوده و امروز بالغ‌بر ۵۵ هزار دانشجوی غیر ایرانی در مراحل مختلف دانشگاه در حال تحصیل هستند و این سرمایه بسیار بزرگ به شمار می‌آید در آینده هم با برنامه‌ریزی همچنان حفظ شده و رو به رشد باشد.

 

جلال درخشه افزود: بحث آموزش دانشجویان خارجی صرفاً مدنظر نیست در رویکرد جدید، ترجمه پژوهش، کیفی سازی آموزش و موضوع فرهنگی مدنظر است، دانشجویان باید با توجه به سیاست‌گذاری انجام شده به‌عنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها باشند، همه کشورهایی که جایگاهی در صحنه امور بین‌الملل دارند سعی آنها این است که از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با توجه به ظرفیت‌هایی که داشته تاکنون نتوانسته از این فرصت استفاده کند و با گشایش دفتر امور بین‌الملل جهش قابل توجهی در این باره در این دانشگاه صورت خواهد گرفت و با ظرفیت‌های این دانشگاه و قابلیت‌های خوب و موقعیت جغرافیایی شهر کرج و نزدیکی آن به تهران فرصت بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار دهد.

 

به گزارش آنا، در این مراسم حکم مسئولیت تقریب مذاهب اسلامی واحد کرج به حجت‌الاسلام حسن یعقوبی اهدا و سپس افتتاحیه دفتر تقریب مذاهب اسلامی، دفتر امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی و مدرسه عالی مهارتی قرآن و عترت (ع) این واحد دانشگاهی صورت پذیرفت.

 

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته