دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1401 - 13:11

هادی‌زاده: گنجینه افتخارات پارالمپیک در مشهد هستند/ هدف اصلی گردهمایی قهرمانان است

مشاور رئیس کمیته ملی پارالمپیک گفت: آنچه درباره گردهمایی قهرمانان پارالمپیک باید گفت این است که گنجینه افتخارات ما در مشهد هستند.
کد خبر : 669349
پارالمپیک

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، گردهمایی مدال آوران بازی‌های پارالمپیک سئول ۱۹۸۸ تا توکیو ۲۰۲۰ از روز گذشته (جمعه ۲۴ تیر) در مشهد مقدس آغاز شده و تا فردا (۲۶ تیر) ادامه خواهد داشت.


علی‌اصغر هادی‌زاده، مشاور رئیس کمیته ملی پارالمپیک درباره این گردهمایی صحبت‌هایی با خبرنگار آنا داشته که در ادامه خواهید خواند.


آنا: آقای هادی‌زاده در مورد گردهمایی ورزشکاران پارالمپیک بفرمایید؟


- کمیته ملی پارالمپیک کمیسیونی را به نام کمیسیون پیشکسوتان تشکیل داده است. هدف از تشکیل این کمیسیون این بوده که ورزشکارانی که یک روزی در میادین مختلف بین‌المللی به‌خصوص پارالمپیک افتخارآفرینی کردند و الان به درجه پیشکسوتی نائل آمدند، اینها فراموش نشوند. هر چند سال یک بار دور هم جمع شوند، تجدید خاطره‌ای از گذشته کنند و در یک کلمه به حساب آورده شوند و فراموش نشوند و به نظرم این یک کار بسیار اخلاقی، پسندیده و در شأن بچه‌های پیشکسوت است.


نکته دومش این است که پیشکسوت‌ها با نسل جدید با هم یک ارتباطی برقرار کنند و نسل جدید ببینند که بالاخره یک روزی دوران قهرمانی پایان می‌پذیرد و به درجه پیشکسوتی نائل می‌آیند و این یک درس بزرگ برای کسانی که در اوج قدرت و قهرمانی هستند است.


امسال مناسبت بزرگ عید غدیر را در پیش داریم که عید بزرگ همه مسلمانان به ویژه شیعیان است و برنامه‌ریزی این‌طور شد که این گردهمایی را در آستانه عید سعید غدیر خم آن هم در کنار مرقد امام هشتم امام رضا(ع) داشته باشیم.


به‌هرحال چهار سال گذشته یک بخشی‌اش به دلیل کرونا بچه‌ها را از میادین ورزشی دور کرده بود و یک بخشی هم به دلیل کهولت سن و اسم این گردهمایی هم از سئول تا توکیوست یعنی تقریباً ۳۲ سال از این قصه گذشته و در طول این ۳۲ سال می‌شود گفت گنجینه افتخارات پارالمپیک در مشهد هستند. یعنی همه کسانی که توانستند بارها و بارها پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را در اقصی نقاط دنیا به ویژه در پارالمپیک‌ها به احتزاز درآورند.


البته جای بسیاری از پیشکسوتان ما هم خالی است و ان‌شاءالله بتوانیم برای مربیان بزرگمان که حق بزرگی به گردن این بچه‌ها دارند و ورزشکارانی که پارالمپیک رفته‌اند اما به هر دلیلی موفق به کسب مدال نشده‌اند ولی پارالمپیکی هستند و برای ما افتخارآفرینی کردند، اینها هم فراموش نشوند و بتوانیم در آینده برنامه‌هایی برای آنها داشته باشیم.


هادی‌زاده: گنجینه افتخارات پارالمپیک در مشهد هستند/ هدف اصلی گردهمایی قهرمانان است


آنا: چه برنامه‌هایی قرار است در این ۳ روز برای قهرمانان کشورمان برگزار شود؟


- هدف اصلی گردهمایی است. بچه‌ها از دیروز که آمدند یکدیگر را زیارت کردند. شاید بعضی‌ها سال‌های سال بود که موفق به زیارت هم نشده بودند، خانواده‌هایشان هم همین‌طور. به هر حال یک الفت و مهربانی بین بچه‌ها به وجود آمده و خواهد آمد.


ما برنامه حرم مطهر را داریم که با یک برنامه‌ریزی خوب قرار است از بست طبرسی با استقبال خادمین حرم بچه‌ها مشایعت و داخل حرم شوند و برای زیارت مشرف شوند و آنجا یکسری مراسمات ویژه‌ای را خواهند داشت. خواند دعا و مناجات و مداحی و بعد هم اقامه نماز جماعت در حرم را خواهند داشت و ناهار را هم مهمان امام رضا(ع) خواهند بود.


یک برنامه هم داریم که همه بچه‌ها جمع شوند، جشن غدیر را داریم که برنامه‌های متنوعی در آن پیش‌بینی شده از مسئولان مشهد و کشوری دعوت شده که وزیر ورزش و همراهانش هم تشریف می‌آورند. رئیس کمیته پارالمپیک، رؤسای فدراسیون‌های ورزشی جانبازان، معلولین، کم‌بینایان و نابینایان تشریف می‌آورند و یک برنامه ۲ ساعته بسیار خوب، دیدنی و شاد در آستانه عید غدیر خواهیم داشت.


آنا: در آینده هم شاهد چنین برنامه‌هایی برای قهرمانان کشورمان خواهیم بود؟


- ما نمی‌توانیم هر سال یک چنین کاری را انجام دهیم ولی امیدواریم این یک سنت شود که هر چهار سال یک بار همانطور که پارالمپیک‌ها تکرار می‌شود ما هم این مراسم را تکرار کنیم منتهی با تعداد بیشتری یعنی مربی‌ها و غیرمدال‌آوران هم باشند. الان در این مراسم فقط مدال‌آورران را داشتیم و دلیلش این بود که ۱۷۱ نفر مدال‌آور داشتیم و یک نفر هم همراه که خب معمولاً چون زیارت امام رضا(ع) است بعضی‌ها به همراه تعداد بیشتری البته با هزینه‌های خودشان آمده‌اند ولی به هر حال آمده‌اند و یک جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ نفر هستند. حالا اگر می‌خواستیم آن گروه را هم بیاوریم نزدیک به ۸۰۰ نفر می‌شدند که نه پذیرایی و نه برنامه‌ریزی برای کار آنها اصلاً واقعاً امکان‌پذیر نبود.


إن‌شاءالله با تشکیل کمیسیون پیشکسوتان، این کمیسیون پیگیری خواهد کرد و سعی می‌کنیم برنامه‌های متنوعی را برای این بچه‌ها داشته باشیم.


البته دنبال این هستیم که یکسری مسابقاتی را هم برای بچه‌های پیشکسوت پیش‌بینی کنیم تا علاوه بر این دورهمی اینچنینی، انگیزه‌ای شود برای آنها که ورزش را نه در حد قهرمانی و فشار زیاد اما در حد سلامتی دنبال کنند.


انتهای پیام/۴۰۴۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته