دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1401 - 18:17

دیر مرکز رشد واحدهای فناور سنندج

دیر مرکز رشد واحدهای فناور
کد خبر : 669111
واحد خوی

آنا: ضمن بیان بیوگرافی خود به عنوان رئیس مرکز، خلاصه‌ای از تاریخچه مرکز رشد و چرایی و چگونگی راه‌اندازی آن در واحد متبوعتان را تشریح کنید.
اینجانب عبدالباقی قادرزاده استادیار گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هستم. از سال 1385 عضو هیات علمی واحد بوده و از سال 1399 بعنوان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مشغول به خدمت هستم.
توجه به سیاست ها و استراتژی های  دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و استقلال مالی دانشگاه از درآمد های شهریه ای ، در راستای عملیاتی نمودن این استراتژی کمیته استقرار شرکت های دانش بنیان مبتنی بر کسب ثروت ناشی از فعالیت های علمی دانشجویان، دانش آموختگان، کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته،  اما لازمه عملکرد صحیح در این راستا تربیت نیروی انسانی دخیل در این مقوله می باشد. علی الخصوص دانشجویان که در آستانه ورود به بازار کار و اشتغال می باشند. مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به عنوان یک حرکت بنیادی با برگزاری کارگاه های آموزشی- تجربی، آشنایی با مفهوم استارتاپ و مدل های کسب درآمد نوآورانه ی  نوین دانشجویان واحد را به سمتی هدایت کند تا ضمن شناخت دانشجویان از توانایی های بالقوه خود، این استعداد ها شکوفا و در مسیر صحیح هدایت گردد تا علاوه بر انتفاع شخصی دانشجو دانشگاه را نیز در تحقق سیاست های بلند مدت کمک نماید.مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در تاریخ 20/6/90 با اخذ موافقت اولیه از معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ، فعالیت خود را آغاز نمود. مرکز رشد  با اخذ موافقت اصولی وزارت علوم در خرداد ماه 1393، فعالیت های خود را به صورت80% کشاورزی – 20% درصد سایر زمینه‌ها بر اساس مجوز شماره 42086/3 مورخ 12/3/1393 وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آغاز نمود. مجوز های فعالیت مرکز رشد تاکنون با ارائه گزارش عملکرد مرکز رشد توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و  وزارت علوم تحقیقات و فناوری و  بصورت سالانه تمدید شده است. مرکز رشد واحد سنندج با تکیه بر اجرا و تحقق ایده های علمی اعضای هیات علمی، دانشجویان و عموم فرهیختگان استان کردستان یکی از مراکز برتر در سطح استان و جزو مراکز سطح یک کشور می باشد.
آنا: مرکز رشد واحد متبوع شما اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش بنیان است؟
این مرکز در حال حاضر میزبان 20 هسته فناور، 15 واحد فناور و یک شرکت دانش بنیان است.
آنا:  تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا و اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد را بیان کنید.
مهمترین فعالیت اجرایی در حال حاضر پیاده سازی موفق بخشنامه های هیات علمی فناور و دانشجوی فناور می باشد. با توجه به سیاست های دانشگاه در جهت توسعه فعالیت های دانش بنیان و مزین شدن سال 1401 به نام دانش بنیان ارتقاء شرکت های مستقر در مرکز به شرکت های دانش بنیان و توسعه و تجاری سازی محصولات این شرکت ها از جمله اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد می باشد.
آنا:  آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور مرکز به تولید محصولی دست یافتید؟
بله خوشبختانه تعدادی از واحدهای فناور در دوران کرونا توانستند محصولات خودشان که در حد MVP بود را تکمیل و آماده عرضه به بازار نمایند. بعنوان مثال شرکت مشاوران افزار آزمای بیرکار محصول نرم افزاری خود را تکمیل و گرنت جوانه 1 را برای این محصول از وزارت عتف به میزان 800 میلیون ریال دریافت کرد.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاری سازی محصولات فناورانه محققن را بیان کنید.
مهمترین نقص در راه تجاری سازی عدم وجود اکو سیستم معرفی، عرضه  و بازاریابی محصولات مبتنی بر طرح های فناورانه است. مشکل دیگر کمبود تسهیلات با کارمزد پایین و یا بلاعوض برای کمک به واحدهای نوپا است.
آنا: آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخش های دانشگاه توانسته اند  ماموریت مراکز رشد و سرای نوآوری را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخش های مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز رشد وجود دارد ؟
خوشبختانه در واحد سنندج همدلی بسیار خوبی در تمامی بخش های دانشگاه جهت کمک به ماموریت مراکز رشد ایجاد شده و هماهنگی بخش های مختلف در این زمینه رضایت بخش است.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی ارائه می دهید؟
ایجاد شبکه های ارتباطی عرضه و فروش محصولات در بین تمامی مراکز رشد، برگزاری نمایشگاه های بزرگ با حضور تمامی مراکز رشد مانند رویداد گام دوم دانشگاه آزاد(عصر امید) و در اولویت قرار دادن فعالیت های فناورانه در اهداف عالیه سازمان
نکته: چنانچه محصولات فناورانه و دانش بنیان و یا دستاورد برجسته علمی در مرکز رشد واحد متبوع شما فعالیت دارد، به خبرگزاری معرفی فرمایید تا گزارش و مصاحبه تهیه شود(لیست نام محصول و صاحب محصول به همراه شماره تماس)
1- سبک لوله نوین-    شاهو حاجبی    0۹۱۸۳۷۳۰۲۱۲    ماشین آلات و تجهیزات فناورانه
2- توسعه نانو شیمی پاک رامان-    سیروان محمدی آذر    ۹۱۸۳۷۷۰۶۱۵    ساخت و تولید سرنگ نگهدارنده فیبرهای میکرواستخراج فاز جامد
3- برق و رایانه نیک شاهو-    شاهو احمدی    ۹۱۲۹۶۳۲۹۷۰    سامانه جامع امور خیریه ونیکوکاری با نام تجاری یسرا
4- رینو ژن پژوهان    مریم عباسی-    ۹۱۲۳۷۰۳۲۲۴    کیت استخراج دی ان ای
5- مشاوران افزار آزمای بیرکار-     انور بهرام پور    ۹۱۲۴۲۷۱۵۰۸    ابزار کنترل کیفی و کارایی سیستم های نرم افزاری
6- نما گشت رایانه    - مظفر رحیمی    ۹۱۲۷۰۲۱۵۳۴    تهیه، تدوین و نرم افزارهای آموزشی ، تلفن همراه
7- دانش آفرینان نگین ماندگار -    سامان امینیان    ۹۱۸۵۲۲۸۶۰۶    تولید محتوای آنلاین بر پایه میکرو لرنینگ،
8-  اندازیار هوشمند کار فردا    - سروه گرجی پور    ۹۱۸۲۹۵۰۱۹۰    دستگاه تشخیص نشت گاز خانگی
9- ماشینهای ویندینگ-    پارت بیطرف    ۹۱۸۳۷۳۷۴۴۰    ماشین ویندینگ غذاهای سرد و گرم
10 - آر جی ان -     ناصر رجبی نیا    ۹۱۸۹۷۹۱۶۰۷    ساماندهی بازار قطعات


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب