علم یکپارچه موثرتر است/ شکاف بین رشتهها و علوم مختلف باید برداشته شود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی گل صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرد: برای مدیریت علمی لازم است چند سوال مهم مورد توجه قرار گیرد. چرا علم؟ بایدها و نبایدهای علم چیست؟ وحدت در عین کثرت چرا و چگونه؟ تفاوت بین علم و فن چیست، کدام یک ارجحیت دارد؟
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در مدیریت علم و سیاست گذاری علم باید جواب مناسبی برای این پرسشها داشته باشیم، تولید علم منجر به نوآوری، ترویج علم باعث ایجاد فرهنگ سالم و دانایی می شود، جامعهای که دانا باشد دانش پذیری را یک اصل می داند. دیپلماسی علمی هم افزایی و همیاری را در پی دارد.
وی تفاوت علم و فن را در مالکیت دانست و گفت: در علم مالکیت مطرح نیست و هرچه دایره دانش بیشتر باشد ارزش آن بیشتر است به همین دلیل مشاهده می کنید که دستاوردهای پژوهشی دانشمندان در قالب مقالات منتشر می شود و به استخر دانش روش تزریق میشود.
وزیر علوم بیان کرد: کسی اندیشمند است که نتیجه تفکر و اندیشهاش بیشتر منتشر شود، استخر دانش در اختیار همگان است، هر چقدر بخواهیم می توانیم از آن استفاده کنیم.
زلفی گل با بیان اینکه در فناوری مالکیت مطرح است ادامه داد: کسانی که فناوری را در اختیار دارند به راحتی آن را به دیگران واگذار نمیکنند چرا که فناوری ارزش خرید و فروش دارد کشوری که فناوری دارد پس برتر است.
وزیر علوم علوم انتخاب علم یا فناوری را ناصحیح دانست و گفت: این دو از یکدیگر قابل تفکیک نیستند کشوری که برای علم هزینه میکند تا به فناوری برسد دست برتر را خواهد داشت، چون علم، فناوری را تضمین می کند.
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی رهبری و رئیس جمهور جایگاه ویژهای برای دانشمندان و فرهیختگان قائل هستند چرا که آنها را اساس پیشرفت می دانند.
وزیر علوم علوم بیان کرد: وزارت علوم علوم با رعایت نگاه جمهوری اسلامی و حاکمیت در دولت مردمی سیزدهم اولویتهای پنج گانهای را سرلوحه خود قرار داده که شامل مرجعیت و دیپلماسی علم و فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش میشود.
زلفی گل اضافه کرد: میدانیم امکانات و زمان محدود است به همین دلیل این اولویتها را تعریف کردهایم از خداوند میخواهیم که به ما کمک کند تا با یاری شما فرهیختگان این ۵ اولویت محقق شود. ما در وزارت علوم ۱۶ اتاق فکر تشکیل دادیم تا بتوانیم این ۵ اولویت وزارت علوم را محقق کنیم.
وی افزود: علم یکپارچه موثرتر است، شکاف بین رشتهها و علوم مختلف باید برداشته شود، وحدت در کثرت اساس است، اگر دنبال سلامت، آسایش و آرامش هستیم باید به همه رشتههای علمی یکپارچه نگاه کنیم.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/