دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1401 - 11:08
بررسی علل اختلاف قیمت میلگرد در بازار و کارخانه

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار

قیمت میلگرد در بازار و کارخانه تفاوت‌های واضح و مشهودی دارد که این امر، می‌تواند برای خریداران باعث ایجاد دغدغه شود. در این مطلب به بررسی دلایل این اختلاف قیمت پرداختیم.
کد خبر : 667247
image-20220702105736-1.jpeg

به گزارش خبرگزاری آنا، میلگردها یا آرماتورها، جزو اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین موارد برای هر پروژه ساختمانی و عمرانی به شمار می‌آیند؛ درواقع، هیچ ساختمان، پل یا برجی را نمی‌توان بدون آرماتور بنا کرد. بنابراین، قیمت میلگرد می‌تواند نقش پررنگی در هزینه کلی پروژه داشته باشد و مهندسان و سرمایه‌گذاران پروژه همواره به دنبال راهکاری برای کاهش آن هستند.


خرید میلگرد بدون واسطه و مستقیم از کارخانه می‌تواند به‌صرفه‌ترین روش برای این افراد باشد؛ اما نه همیشه! در ادامه روش‌های خرید میلگرد از بازار و کارخانه را ازنظر تأثیر آن‌ها بر روی قیمت آرماتورها مورد بررسی قرار می‌دهیم.


قیمت میلگرد کارخانه چطور محاسبه می‌شود؟


اگرچه ویژگی‌هایی فیزیکی و شیمیایی میلگرد مانند: گرید، سایز، طول شاخه‌ها، روش خرید (شاخه‌ای یا بندیل) و... نقش تعیین‌کننده‌ای بر روی قیمت آن دارند، اما در هنگام فاکتورنویسی و خرید نهایی، وزن میلگرد است که معیار قیمت قرار می‌گیرد.


طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:


"وزن میلگرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای تشخیص کیفیت آن به شمار می‌آید. محاسبه وزن استاندارد به شما کمک می‌کند تا تقلبی یا نامرغوب بودن میلگرد را به‌راحتی تشخیص دهید."


بنابراین، با دانستن وزن آرماتورهای موردنیاز خود می‌توانید هزینه میلگرد را پیش از شروع پروژه نیز برآورد کنید. برای محاسبه وزن انواع میلگرد، کافی است از فرمول زیر استفاده کنید:



با دانستن سایز میلگرد، می‌توانید قطر آن را در فرمول جایگذاری کنید؛ در این معادله، وزن و قطر میلگرد به‌ترتیب برحسب کیلوگرم و میلی‌متر بیان می‌شوند. همچنین، می‌توانید وزن هر بندیل میلگرد را از حاصل‌ضرب وزن مخصوص میلگرد (کیلوگرم بر متر)، طول میلگردها (متر) و طول آن‌ها به دست بیاورید؛ البته فراموش نکنید که وزن تنها یکی از فاکتورهایی است که در تعیین قیمت مؤثر است.


برای محاسبه قیمت میلگرد موردنظر خود، بهتر است علاوه‌بر ویژگی‌هایی مانند: سایز، نوع و گرید، به شرایط بازار و نوسانات روزانه قیمت نیز توجه ویژه‌ای نشان دهید. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند قیمت آرماتور و هزینه پروژه را دستخوش تغییر کنند.


برای مثال، با آغاز فصل گرما و افزایش ساخت‌وساز، تقاضا برای میلگرد نیز بیشتر می‌شود؛ این به‌معنای افزایش قیمت است. از طرف دیگر، رد پای عواملی مانند: قیمت دلار، نرخ تورم، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، قیمت مواد اولیه، قیمت جهانی شمش فولاد و حتی تحریم‌ها را نیز می‌توان در نوسانات نمودار قیمت انواع میلگرد مشاهده کرد.


همچنین، علاوه بر میلگرد که یکی از مقاطع فولادی بااهمیت و پرکاربرد صنایع است، ورق آهن نیز در رده بعدی محصولات فولادی پراستفاده در صنایع مختلف است. یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران این مقطع، انتخاب ورق سیاه اقتصادی و باکیفیت! فولاد مبارکه یا اکسین اهواز؛ به‌عنوان بهترین برندهای تولیدی این نوع ورق در کشور است.


3 روش مختلف خرید میلگرد!


به‌طورکلی، چند روش برای خرید میلگرد وجود دارد؛ خریداران می‌توانند از طریق بازار بورس کالا و به‌صورت آنلاین اقدام به خرید کنند. در این روش نیاز است که کد بورسی داشته باشید و از طریق یک کارگزاری خرید را انجام دهید.


در روش دوم یعنی خرید از سایت‌ها، همچنان می‌توانید در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و تنها با چند کلیک ساده، خرید خود را نهایی کنید.


روش دیگری که محبوبیت زیادی نیز دارد، خرید از درب کارخانه است؛ این روش محدودیت‌ها و شرایط متعددی را در مقابل شما قرار می‌دهد. برای مثال، حداقل حجم سفارش شما باید 24 تن (برابر یک تریلی) میلگرد باشد. بااین‌حال، خرید بدون واسطه به‌عنوان ارزان‌ترین روش خرید شناخته می‌شود؛ زیرا میلگردها با وارد شدن به بازار میان کاسبان و دلالان دست‌به‌دست می‌شوند و سود نسبتاً زیادی روی آن‌ها می‌آید.




تگ alt: خرید میلگرد از درب کارخانه محدودیت هایی نظیر تناژ درخواستی میلگرد دارد.


علل تأثیرگذار در اختلاف قیمت میلگرد کارخانه و بنگاه!


میلگردها بعد از خارج شدن از کارخانه، نیاز به وسیله‌ای برای جابجایی دارند؛ به‌همین‌دلیل، بنگاه‌ها و کاسبان، هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز در قیمت میلگرد لحاظ می‌کنند. آرماتورها باید در محلی ذخیره و نگهداری شوند؛ بنابراین، هزینه‌های نگهداری آن‌ها در انبار و بیمه نیز باعث افزایش قیمت می‌شوند.


در نظر داشته باشید که قیمت روزانه میلگرد به‌دلیل تغییر قیمت دلار، میزان عرضه‌وتقاضا، قیمت جهانی فولاد و... همواره در حال نوسان است. این نوسانات ممکن است در هنگام خرید شما جهت‌گیری افزایشی داشته باشند. به‌همین‌علت، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و میزان عرضه‌وتقاضا در زمان خرید، می‌توانند تأثیرات قابل‌توجهی در قیمت خرید میلگرد از بازار داشته باشند.


بهتر است میلگرد را از بازار بخریم یا کارخانه؟!


بهترین روش خرید، بسته به نیازها و شرایط شما می‌تواند متفاوت باشد؛ برای کسی که حجم بالایی آرماتور یا میلگرد نیاز دارد، خرید بدون واسطه از کارخانه بهترین گزینه است.


درصورتی‌که نیاز شما در حد 24 تن نیست، خرید از کارخانه در برخی موارد حتی ممکن است باعث ضرر شود. موارد زیادی را مشاهده کرده‌ایم که افراد پس از خرید یک تریلی میلگرد شاهد افت قیمت در بازار بودند و برای بازگشت سرمایه، آرماتورهای اضافی را زیر قیمت فروخته‌اند. بنابراین، خرید از بازارهای آنلاین یا خرید حضوری از بنگاه‌ها می‌تواند گزینه بهتری برای این دسته خریداران باشد.


همانطورکه خواندیم، میلگرد یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت است و از روش‌های خرید آن مطلع شدیم؛ بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای تهیه این محصول، با 7 اشتباه رایج برای خرید میلگرد آشنا شویم تا دچار ضرر و زیان نشویم.


طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:


"تفاوت قیمت میلگرد درب کارخانه و بازار بسیار مشهود است، اما هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب مخصوص به‌خود را دارند که کارشناسان آهن آنلاین در هنگام مشاوره برای خرید، این اطلاعات را در اختیار خریداران قرار می دهند. مصرف کنندگان میلگرد می‌توانند این مقطع را به صورت آنلاین از Ahanonline با بهترین قیمت بازار و درب کارخانه تهیه کنند."




تگ alt: چنانچه به بیش‌از یک تریلی میلگرد نیاز داشته باشید، خرید از درب کارخانه از لحاظ قیمت بسیار به‌صرفه‌تر است.


سخن پایانی


تفاوت قیمت میلگرد درب کارخانه و بازار باعث می شود تا خریداران این محصول دچار تردید درباره نحوه خرید آن باشند؛ باید توجه داشت که اصلی‌ترین دلیل این اتفاق، مقدار میلگرد سفارشی آن‌هاست. اگر به تناژ زیادی میلگرد نیاز داشته باشند، بهترین روش، خرید با قیمت درب بازار است اما برای تهیه حجم کم و چندشاخه میلگرد، توصیه می شود تا از سایت های آهنی معتبر از جمله آهن آنلاین (https://ahanonline.com/) اقدام به خرید کنید.



انتهای پیام/ ر

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته