دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1401 - 13:34
مدیرکل سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم مطرح کرد؛

تدوین آئین‌نامه گرنت پژوهشی در ایستگاه پایانی/ متخلفان آثار علمی منتظر جریمه و محرومیت باشند

شریفی با بیان اینکه آئین‌نامه جدید گرنت پژوهشی به‌زودی تدوین و ابلاغ خواهد شد، گفت: کسانی‌که در حوزه‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند، در اعطای گرنت پژوهشی مورد توجه و در اولویت قرار خواهند گرفت.
کد خبر : 666589
محسن شریفی

محسن شریفی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در رابطه با اقداماتی که باید برای مقابله با فروش پایان‌نامه و پژوهش‌ صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این امر یکی از مصادیق تخلف است و در چند سال اخیر اقدامات متعددی در وزارت علوم صورت گرفته که می‌توان به تصویبِ قانون برخورد با تخلف در تهیه آثار علمی و پیشگیری از بروز تخلف در سال ۹۵ اشاره کرد. پس از آن یک آئین‌نامه در هیئت وزیران تدوین و سپس دو دستورالعمل در وزارت علوم تصویب شد. همچنین در حال حاضر با استخراج مصادیق تخلف پژوهشی، در تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کمیته تخلفات یا کمیته اخلاق و پژوهش تشکیل شد و دستورالعمل‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم.


وی ادامه داد: یکی از موارد تخلف این است که شخصی در فرآیند پژوهش نقشی نداشته باشد اما با پرداخت پول جزء پژوهشگران قرار گیرد که باید به محض مشاهده چنین مواردی یا گزارش‌های از این قبیل باید به مسئولین مربوطه اطلاع داده شود و همان‌طور که در آئین‌نامه نوشته شده باید در کمیته اخلاق و پژوهش نیز بررسی و براساس قانون، جریمه موردنظر برای آن‌ها درنظر گرفته شود.


شریفی همچنین درباره افرادی‌که در نقطه مقابل خریداران پایان‌نامه و پژوهش قرار دارند، بیان کرد: کسانی‌که توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری در حل مسئله یا رفع نیاز جامعه به‌دست آورند یا در عرصه بین‌الملل درخششی داشته‌اند و یا موفقیتی کسب کرده‌اند، در اعطای گرنت پژوهشی مورد توجه و در اولویت قرار خواهند گرفت و حمایت بیشتری برای انجام پژوهش‌ها دریافت می‌کنند.


این مقام مسئول با بیان این مطلب که آئین‌نامه جدید گرنت پژوهشی به‌زودی تدوین و ابلاغ خواهد شد، گفت: حل مسئله، نیازمحوری، تحقیقات بنیادی و علوم انسانی مهم‌ترین اولویت اعطای گرنت خواهد بود و حتی ممکن است دستگاه خاصی سفارش دهنده نباشد اما ما از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.


انتهای پیام/۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته