دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1401 - 00:10
برترین‌های نهمین جشنواره فرهیختگان(۲۶)/ ثابت در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

۵ خط‌مشی مهم در برگزاری «کرسی‌های ترویجی»/ گفتمان‌سازی علمی در مراکز آموزشی

گسترش فضای عقلانیت و نهادینه‌سازی فرهنگ تضارب آرامعاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج «بسط نشاط علمی و شجاعت نوآوری، نقد و مناظره» را یکی از مهم‌ترین خط‌مشی‌های برگزاری کرسی‌های ترویجی برشمرد.
کد خبر : 666042
جشنواره فرهیختگان ثابت

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ نهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان همزمان با اختتامیه نمایشگاه رویداد ملی «عصر امید» با معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و... به کار خود پایان داد.


حامد ثابت عضو هیئت علمی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در بخش «کرسی‌های ترویجی برتر» نهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی حائز رتبه و از وی تجلیل شد.




بیشتر بخوانید:


جلوگیری از خام‌فروشی با تولید محصول نانوامولسیون زعفران


نشریه‌ای بین‌المللی با دسترسی آزاد


کاربردهای بیوتکنولوژی میکروبی در کشاورزی، زراعت پایدار و زیست پزشکی




خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و درباره برگزاری کرسی‌های ترویجی، چیستی کرسی‌های ترویجی و فواید برگزاری آن، فرهنگ‌سازی در راستای برگزاری کرسی‌ها و دلایل برتری وی در نهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان با ثابت گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.


تبیین ضرورت‌ها و ترویج نیازهای تحول و تعالی دانشگاه با کرسی‌های ترویجی


آنا: چه مؤلفه‌هایی باعث برتری دانشگاه آزاد کرج و کسب عنوان برتر در بخش کرسی‌های ترویجی جشنواره فرهیختگان شد؟


ثابت: دانشگاه‌ها از زمان آغاز فعالیت، ادوار متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. مأموریت اصلی دانشگاه‌ها در ابتدای شکل‌گیری، آموزش نسل‌های آتی بوده؛ اما به‌تدریج پژوهش نیز جزء لاینفک آن شده است و نسل جدیدی از دانشگاه‌ها پدیدار شدند که در آن‌ها فعالیت‌های پژوهشی در کنار آموزش نیز مورد توجه بودند.


کرسی‌های ترویجی با هدف بسط فرهنگ «گفتگو و نقد»، تقویت فضای عقلانی، ترویج و بررسی دیدگاه‌های مختلف و گفتمان‌سازی علمی در مراکز علمی و آموزشی صورت می‌گیرد.در دنیای رقابتی امروز و با توجه به تحولات اقتصادی، اجتماعی و توسعه فناوری در کشورهای مختلف، دگرگونی آموزش و تسهیل دسترسی به محتوای علمی- آموزشی الکترونیکی، موجب شده است تا دانشگاه‌ها عهده‌دار مسئولیت‌های جدیدی در قبال جامعه شوند. در واقع دانشگاه‌ها به منظور همسویی بیشتر با فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطوح مختلف بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی به سمت ایفای نقشی فعال در حل مسائل جامعه حرکت کرده‌اند.


دانشگاه‌ها با چنین رویکردی، کارآفرین و ارزش‌آفرین بوده و دانشگاه‌های نسل سوم نامیده ‌می‌شوند. دانشگاه کارآفرین دارای ویژگی انعطاف‌پذیری در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فناورانه صنعت و جامعه بوده و دانشگاهی مسئله‌محور است. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی و مهارت‌محوری است. در چنین دانشگاهی، دانشجویان باید همزمان مجموعه‌ای از دانش، مدیریت دانش، مدیریت کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار را فراگیرند تا بتوانند در صنعت و جامعه فعالیت خود را آغاز کنند.


در دانشگاه‌های نسل سوم ارتباط با صنعت و جامعه ضرورتی مهم به شمار می‌رود و چالش‌های صنعت با روش‌های علمی و فناورانه مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه ایده‌ها و راه حل‌های خلاقانه رفع می‌شود. در همین راستا، بازمهندسی و تحول در نظام آموزشی و پژوهشی در راستای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم ضروری بوده و امری جدی است.


دانشگاه آزاد اسلامی با همتی بلند و بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه با رویکردی تحول‌آفرین به سمت دانشگاه مسئله‌محور گام برداشته است تا بتواند به عنوان دانشگاه کارآمد و پایدار، سرآمد، پاسخگو و پرورشگر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی در زیست‌بوم آموزش عالی کشور جایگاه رفیع خود را تثبیت کند؛ بنابراین تحول در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی و... برای حرکت به این جایگاه بیش از پیش نیاز است و باید تمام ارکان مجموعه دانشگاه (مدیران، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، کارکنان) ضرورت‌ها و نیازهای این تغییر را درک کرده و در راستای آن فعالیت کنند. 


مجموعه کرسی‌های ترویجی با هدف تبیین و مشخص‌کردن این ضرورت‌ها و ترویج نیازهای این تحول از سوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سه بخش مختلف به نهمین جشنواره فرهیختگان ارائه و مورد توجه داوران جشنواره قرار گرفت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به عنوان کرسی ترویجی منتخب برگزیده شد.


آنا: تاکنون چند کرسی ترویجی و با چه عنوان‌هایی برگزار کرده‌اید؟


ثابت: سه کرسی ترویجی با موضوعات «ضرورت‌ها و نیازهای ایجاد دانشگاه نسل سوم با محور کارآفرینی»، «مدل ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه‌های نسل سوم» و «ضرورت‌های بازمهندسی نظام آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های نسل سوم» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شده است.


۵ خط‌مشی مهم در برگزاری «کرسی‌های ترویجی»/ گفتمان‌سازی علمی در مراکز آموزشی


با توجه به اهمیت موضوع کرسی‌های ترویجی در زمان برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی(نمایشگاه عصر امید) خرداد ۱۴۰۱ نیز کرسی ترویجی با عنوان «جایگاه علم و فناوری در دانشگاه‌های نسل سوم» در محل نمایشگاه رویداد با حضور علاقه‌مندان بسیاری برگزار شد.


گسترش فرهنگ آزاداندیشی در مراکز علمی


آنا: چیستی کرسی‌های ترویجی و فواید برگزاری آن در محیط‌های دانشگاهی را شرح دهید.


ثابت: یکی از عوامل اساسی در پیشرفت و تحول دانشگاه‌ها، توجه خاص به امر پژوهش است. پژوهش مهم‌ترین راه کشف موضوعات علمی و پاسخگویی به مشکلات جامعه از منظر علمی است. بسط مباحث و نقد مسائل علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و جامعه با برگزاری کرسی‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی به شمار می‌آید و در واقع کرسی‌های ترویجی با هدف بسط فرهنگ «گفتگو و نقد»، تقویت فضای عقلانی، ترویج و بررسی دیدگاه‌های مختلف و گفتمان‌سازی علمی در مراکز علمی و آموزشی صورت می‌گیرد.


مهم‌ترین خط مشی برگزاری کرسی‌های ترویجی را می‌توان «بسط و گسترش فرهنگ آزاداندیشی در مراکز علمی اعم از دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و پژوهشگاه‌ها»، «بسترسازی تمرین نظریه‌پردازی، نقد و مناظرات علمی»، «ایجاد امکان ارائه نظریات، نقدها و مناظره‌ها برای آن دسته از صاحبان اندیشه که اندیشه‌هایشان مستلزم تکمیل، توسعه یا بازآفرینی است»، «گسترش فضای عقلانیت و نهادینه‌سازی فرهنگ تضارب آرا» و «بسط نشاط علمی و شجاعت نوآوری، نقد و مناظره» ذکر کرد.


ازطرفی دانشگاه‌ها به عنوان هسته مرکزی خلاقیت و نوآوری، وظیفه شناسایی و تربیت افراد خلاق و نوآور را برای توسعه علمی و اقتصادی کشور به عهده دارند، لازمه خلاقیت و نوآوری، تضارب آرا و وجود محیطی برای ارائه نظریه‌ها و تعامل صحیح بین نخبگان علمی بوده که این امر با برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی به‌خوبی قابل انجام است.




بیشتر بخوانید:


ساز و کار خلق پول‌های مجازی و ریسک و بازده آنها با تأکید بر «بیت‌کوین»


ارائه روش‌های نوین در اندازه‌گیری باقیمانده‌های دارویی مواد غذایی


کتاب «بیماری‌های داخلی در مامایی» منبع درسی مناسب برای دانشجویان




در کرسی‌های ترویجی، این امکان وجود دارد که اگر فردی صاحب خرد یا ایده‌ای است، بتواند ایده خود را در فضای علمی و دانشگاهی ارائه کند و به نقد بگذارد، چراکه نتیجه آن بسط علم و گفتمان‌سازی علمی است.


آنا: چگونه فرهنگ برگزاری کرسی‌های ترویجی و با چه موضوعاتی را در دانشگاه‌ها جابیندازیم؟


ثابت: بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه باید با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه و صنعت گام بردارد؛ بنابراین هدفمندسازی برگزاری کرسی‌های ترویجی در حوزه‌های مختلف مورد نیاز کشور مانند حوزه‌های اجتماعی، علم و فناوری، علوم انسانی و.. باید جزء اولویت‌ها باشد، برگزاری اینگونه کرسی‌ها باید اثر خود را در جامعه هدف (دانشجویان، دانشگاهیان، مدیران و... ) بگذارد تا بتوان به عنوان یک دانشگاه نسل سوم و چهارم گام برداشت.


در چند سال گذشته فرهنگ‌سازی برگزاری کرسی‌ها با تدوین آیین‌نامه، اعطای امتیازات پژوهشی به استادان و دانشجویان به‌خوبی انجام شده است که نتیجه آن رشد کمی و کیفی برگزاری اینگونه کرسی‌ها در سطح کشور و دانشگاه آزاد اسلامی است.


آنا: و کلام آخر...


ثابت: از حمایت مسئولان معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی و هنر استان البرز و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که در راستای ترویج و توسعه کرسی‌های ترویجی اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند، قدردانی می‌کنم.


انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب